keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 27 april 2015

En sväng till stan , Förberedelse för 40-årsfesten och 40-årsfest

Av Chatarina Berglund - 27 april 2015 21:15

 På torsdag vaknade vi rätt så tidigt och fikade kaffe och mackor och nu börjar sjöfåglarna  ha anlänt snart alla vi brukar ha här. Så nu kan vi titta på den vackra utsikten när dom simmar runt och dyker här utanför där det är landvak och det kan vara ett riktigt skådespel..Knipor, Måsar, Gräsänder, Skrakar och Kanadagäss nu väntar vi bara på Storlommen. Jag hörde även på radio i fredags att storspoven hade kommit. Den har ju ett härligt läte när man hör den då är det vår...Vi åkte en sväng till stan för att handla några saker till kommande matlagning och åkte förbi Anna en sväng och drack kaffe och hämtade en massa ugnsformar som jag behöver till maten jag ska laga.

Sen åkte vi hem och packade in alla varor och sen förberedde jag en del till sjömansbiffen jag ska laga till Annas 40-årsfest för 40 personer...Jag skalade ca 10 kg potatis och skar 6 kg kött i skivor och brynte på det och 20 lökar skalade jag och skivade (inte så stora var dom) och massor med vitlöksklyftor..

På fredag när vi vaknade så simmade det massor med sjöfåglar här utanför och dom dök och gjorde till sig det är väl hannarna som gör till sig till för honorna så att dom ska falla pladask för dom..Ni vet ju hur dom kan bära sig åt haha...När vi hade fikat så gick Tommy ut och städade lite ute och krattade en del och körde bort lite brännbart skräp till majbrasan...Och jag fortsatte med min matlagning kokade på potatisskivorna i 2 stora pannor och sen efterkokade jag kött, lök, vitlök ,öl,buljongtärning, peppar och fond i tryckkokaren i omgångar.

Och sen fyllde jag allt i 5 stora formar och  hoppades att det skulle  räcka till 40...

Jag gjorde även en skagenröra som jag ska fylla i mina små petit shouxer. Och en kall rödbetssallad som jag strimlade och marinerade i balsamvinäger, vitlök, olivolja, pressad citron,salt och peppar. Och till den ska det oxå vara blomkål som man kokar bara nåra minuter och sen får det svalna och så blandar man majonäs och dijonsenap

salt och peppar och sen vänder man ner blomkålen i majonäsblandningen. Och lägger den sedan uppe på rödbetorna..Och 3 ostbomber gjorde jag oxå....

Då var som allt förberett för den festen. Då var det dax att tänka på middagen då gjorde jag en grönkålsfrittata, rökt lax ch smetana..rökt chorizo, parmaskinka, pesto med persilja och fritters som är en form av plättar med bakpulver, tunt skivad färsk sparris, , mjöl ricottaost,ägg, mjölk och salt och peppar...Och till det stekt färsk sparris jaa, det smakade riktigt bra.

Sen var det lite TV-tittande Postkod, Lets dance som ju Ingemar vann och visst har gjort det bra om ser på när han började och jämför nu så är han ju jätteduktig men det hjäper ju inte dansmässigt så var Marie bättre och skulle ha vunnit men det är ju folket som röstar och alla vet väl hur folkkär Ingemar är och alltid kommer att vara. Han vinner allt han ställer upp på..

   

Framme vid lördag då vaknade vitidigt och det var sol och moln och blandat väder. Jag fixade det sista med maten och sen försökte jag mig på 7-an i V-75  två system men se inte lyckades jag med det nää bara 4 rätt

och då blir det inga pengar och det var ena riktiga höjdare till odds började med 41 ggr pengarna i första så redan där blåste det ordentligt..ja,ja inget att göra åt men nya tag nästa lördag..

Sen gjorde vi oss klara och åkte ner till stan med all mat, bröd, rödbetssallad, tilltugg mm mm. Vi var på Perbackagården ca 17.15 och festen började 18.30 så vi hade tid på oss och färdigställa allt innan gästerna anlände..Dom hade dukat så fint och förberett det mesta..Och det var ca 40 personer och vi hade så trevligt mycket skratt och dom tyckte maten var god och det var ju sjömansbiff och förrätten var en rundel av västerbottensostpaj med en klick smetana och äkta Kalixlöjrom lvererad av en riktig Kalixbo och efterrätten Banoffeepajen som Anna hade gjort fick massor med beröm. Sen spelade ett gäng upp en sketch om Fantomen och då var det gästerna som valdes till skådespelare och vissa hade väldigt bra talang för skådespeleri...Och det hade rimmats en del om vår Anna och ett bildspel med bilder från olika fiskeresor mm som Anna och Sarah har varit ute på under åren.

Och presenter i massor fick hon Webergrill,kärcher fönsterputs,en fiskeresa med helikopter ovanför Vuoggatjålme, massor med pengar, gerberaform, träningstights och linne ..mm mm

Vi var hemma vid 3-tiden och då hade vi hämtat upp Molly som hade varit med Rasmus och Linnea hemma på Erikslund fast hon var även med på festen några timmar och trippade runt  bland alla gästerna där och var väl lite förvirrad bland en massa okända människor men det gick ändå rätt så bra.Hemresan gick bra och sängen var otroligt skön att lägga sig i efter en hektisk  men jätterolig fest..Mycket trevlig fest iblandade åldrar den yngsta var bara 2 månader och hon fann sig väl till rätta i detta sorl lilla Elna...


                           

På morgonen eller förmiddagen när vi vaknade mådde vi bra och dagen var lugn men däremot var Molly lite i bakis för hon sov i stort sett hela dagen bara ut en snabbis och pinkade och sen in igen och intog sovläge hon var inte vaken långa stunder sen sov hon hela natten och nu på morgon var hon pigg igen och hade återhämtat sig..

Vi har varit en sväng till Storheden och handlat Tommy skulle ha lite tjafs och vädret var ju så vansinnigt trist på morgon med snö alldeles vitt ute inte kul men den har ju försvunnit nu. Vi intog lunchmiddag på Coop-restaurangen och då blev det bräckt lax med kokt potatis och dillsås jättegott .Och vädret blev ju bättre på em med sol och nu är det så himla soligt och vackert ute..

Nu har vi tittat på Halv åtta hos mig och Ernst i Toscana och nu tänkte jag få i väg den här bloggen..

Bara 53 dagar kvar till MIDSOMMARAFTON.....Härligt eller hur...


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards