keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2014

Turkiet, Hemma,Storheden och en tur till stan

Av Chatarina Berglund - 13 oktober 2014 22:23

Jaa, nu är det nästan 1,5 vecka sedan jag bloggade . Jag har varit en vecka i Turkiet med ett underbart väder soool, bad  och god mat. Det var verkligen ett kanonfint ställe vi bodde på i Side. Det ligger 6 km utanför Stora Side. Ett poolområde på 10 000 kvadratmeter helt fantastiskt och ett jättestort vattenland med allt för barnen

man förstår att barnen älskar detta ställe..

Flygresan gick bra och vi landade enligt planen. Bussresan tog ca 1 tim och det var varmtoch skönt när vi landade i Turkiet. Vi var framme på hotellet ca 04.30 på morgonen turkisk tid dom är 1 timme före. Första rummet vi fick låg en bra bit bort från receptionen och restaurangen där frukost, lunch och middag serverades.Och första rummet var väldigt mörkt bruna väggar och allmänt murrigt . Chatrine fixade så vi fick byta rum och fick ett betydligt närmare till det mesta och längst ner med terass och väldigt ljust och trevligt förmodligen  nyrenoverat.

Vid 05.30 hade vi packat upp våra väskor och hängt in våra kläder i garderoben och vi behövde väl någon timmes vila om vi skulle orka med dagen. Jag låg och läste en stund men sen somnade jag och vaknade 9.30 och då gjorde vi oss klara för att gå till hotellet och inta frukosten. Där fanns det mesta man kan behöva som ägg, stekta och kokta , omelett, stekt korv, kött, chili con carne, ostar i alla former och smaker, grönsaker hur mycket som helst, flingor, youghurt, frukt, plättar amerikanska och mycket mycket mer...Jag åt mina mackor med gott pålägg och tomater och gurka samt ett ägg och 2 koppar kaffe. Mycket nöjd...

Tillbaka sen till rummet och gjorde oss klara för att gå till stranden och kolla in havet och ta ett dopp där. Vi fick varsin solstoloch låg där en stund men något dopp blev det inte det blev rätt så djupt på en gång och lite småstenar och sen blåste det en del vid havet.

Vi beslutade oss föratt gå upp och ligga vid poolen och det gjorde vi sen på em och badade i poolen och det var jättehärligt. Vi hade ju mellan 28-33 grader så det blir en hel del dopp för att svalka sig en stund .

Lunch och middag var lika suverän som frukosten det fanns allt mellan himmel och jord jag kan inte räkna upp allt

för det skulle ta alldeles för lång tid. Mycket gott.Vi åkte in till Side  3 gånger under veckan 2 dagar badade vi på den östra stranden och där var det verkligen fint en härlig strand med sandbotten utan stenar och man kunde gå långt ut och det var så fantastiskt ingen blåst just heller och varmt var det oxå säkert 25 grader i vattnet..

Vi åt även lunch där på en restaurang ovanför stranden. En kväll åkte vi in och handlade i Gamla stan i Side och åt middag där och det smakade bra. Och såkte vi taxi hem. Smidigt..

Men som sagt en vecka går fort även om jag hade lite hemlängtan efter mina kära där hemma så var det en härlig vecka med så mycket sol, bad och god mat. Vi promenerade en hel del och mina knän och min rygg fick slita ont många gånger..Vi har knappt sett ett moln på hela veckan.....

Men som sagt nu är jag tillbaka hemma i lugna Alträsk inget bad och dåligt med sol men vi har ju haft mycket av det sommaren som varit här..så vi får inte klaga. Även om man kan tycka att snön kommer lite för tidigt det blir så lång vinter om det börjar redan. Men det skulle bli varmt till helgen så att snön håller sig nog borta.

Jag har fått min nya spis och hunnit laga lite mat sedan jag kom hem och den funkar jättebra.

Vi åt teriyaki i fredags kött som marinerats i soja, socker och vatten, och kokas sen i marinaden med lök, morötter, vitlök, vitkål och glasnudlar och till det åt vi helstekta mindre potatisar..

Lördag åt vi herrgårdsstek, potatisgratäng , sallad och gratinerad broccoli med ostsås, mycket gott..

Och så spelade jag så klart V-75 2 system de 3 C-na fick 576 kr på 5 rätt och jag fick sammanlagt 892 kr på 5 rätt + att jag fick in dagens dubbel. Så helt utan blev vi inte lite extra spelpengar...

Söndag då lagade jag en köttfärsfrestelse och en omelett med svampstuvning och så åkte vi ner till Erikslund och bjöd dom på mat och så tog vi med lite rester från helgens mat som blev över.. Dom tyckte det var gott. Robin jobbade tyvärr så han fick vi inte träffa...

I dag har vi varit en sväng till stan och handlat några saker på Willys det är en riktigt bra affär tycker vi...

Ett helt skyltfönster med röda väskor....