keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2014

Hemmadag, Köttleverans,Kalas,Tjejträff , Middag hos Karin och vinst igen på V-75

Av Chatarina Berglund - 18 oktober 2014 11:55

Hej igen alla mina vänner...Denna vecka har vi varit hemma och fixat lite ute och inne..Tisdag lade Tommy om till vinterdäckoch sen åkte han  ner till stan och tvättade bilen på OK..

På onsdag fyllde Ludde 13 år tänk nu är han oxå tonåring oj, vad tiden går fort och vi var till Erikslund och uppvaktade han och fikade som vanligt massor med godsaker tårta, en massa fikabröd och en petit chouxrulle fylld med en god skaldjursröra och en sallad till detoch det varju den som jag åt av eftersom jag inte är förtjust i sötsaker men rullen var så himla god...Sen åkte vi till Torpgärdan och hämtade köttet som vi hade beställt av Kåre som föder upp tjurkalvar..och det var 112 kg en halv tjurkalv, mycket jobb innan vi fick in allt i frysarna.Det var ca 35 kg köttfärs och allt annat massor med fin högrev, ytterlår, innanlår mm mm. Det är ett otroligt mört och bra kött. Det är styckat och uppmärkt alla delar så man vet vad det är när man ska paketera det och märka det.Vi kommer inte att svälta ihjäl denna vinter heller...Nu kan vi frossa i gott kött...

Torsdag var det tjejträff hos Lotta trevligt som vanligt när vi träffas och jättegod mat bjöd Lotta på det var en förrätt med bresaola, ruccola, karamelliserade mandlar med sesamfrön, pinjenötter, tomater och ett rostat mörkt bröd ..mycket gott.

Till varmrätt fläskfile i en god gräddsås med bl a dijonsenap och ugnstekta rotsaker,  potatis och hela körsbärstomater. Oxå väldigt gott...Till efterrätt var det glass med lemoncurd , hallon och ett lakritsflarn allt smakade smaskens...Och vi surrade som vanligt om allt möjligt det var mycket om vår kommun som håller på att förändra hela stan med avstängda gator och nya gator och trängsel och labyrinter . Milla hade sett från sitt jobb en kvinna som var instängd utanför stadshuset i en labyrint och behövde hjälp för att komm ut..Det verkar lugnt att hålla sig i Alträsk där finns inga labyrinter.. Karin berättade att hon skulle gå till sin sopboda som finns på bakgården där hon bor då var det en traktor som var där och jobbade så hon kom inte fram till sopbodan då vinkade hon åt killen som körde traktorn och han hjälpte henne så hon kunde slänga sina sopor..Ibland har Milla fått gå upp till Bodensia och runt för att komma in på sin arbetsplats på stadshuset huja, huja och tydligen har detta med gator mm. hållit på i 4 år hoppas inte det tar 4 år till. Jag läste i NSD om boende på Hökgatan som tyckte att det var för mycket trafik på deras gata sen Willys öppnade och tänk att det finns folk som måste klaga på alllt. Men det dumma var nog att gå ut i tidningen för attjag tror att trafiken har ökat ännu mer på den gatan efter det reportaget....Och vi kan oxå konstatera att nu har alla sommargäster flyttat hem och det är klart att vi saknar vissa väldigt mycket men en del saknar vi inte alls.. Nu är det bara vi permanentboende kvar här..

På fredag var vi på middag till Karin och det var jättegod mat förrätt med lax och räkröra på smördegsbotten mycket gott och till varmrätt var det kåldolmar, kokt potatis, sallad, lingonsylt och inlgad gurka och vi älskar kåldolmar alla vi som var där och det har blivit lite av en tradition att Karin gör varje höst massor med kåldolmar och bjuder sen hem oss på middag och det uppskattar vi verkligen....Återigen en trevlig kväll med härligt umgänge..

Lördag vaknade vi kl 8.30 och fikade som vanligt kaffe,smörgås och ett ägg med kaviar mycket gott..Jag ägnade mig som vanligt är på lördagar åt spel och dobbel alltså V-75 och den här gången var det 3 system ett till tjejträffen oxå plus de andra 2 och det är inte lätt att få till det med kuskar och hästar. Och även ett system på keno till tjejträffen oxå och ett till mig själv jag kör min vinstrad varje fredag och lördag det kan slå en gång till..

Efter det var det dax för lite matlagning det blev entrecote från vårt kött som vi fick hem härom dagen och det var så mört och perfekt stekte skivorna bara några minuter på varje sida och till det gjorde jag dushesspotatis (mos med äggula,ost,smör och kryddor) som jag spritsade ut och gratinerade i ugnen. svampstuvning i smördegsformar, broccoli, tomater, persiljesmör och en god gräddsås. Det smakade väldigt bra..Och travet det blev 5 rätt till de 3 C-na och vi fick 352 kr, tjejträffen fick oxå 5 rätt och det gav 264 kr och jag fick 6 rätt och en hel del 5-or så jag fick 2480 kr. Bra med lite spelpengar men på  keno det blev inga pengar....

Och idag är det vinter en hel del snö har det kommit och det är lite för tidigt men vi vet ju att vi får vinter och snö varje år så det är bara inse att nu är den här...Molly gillar i alla fall snön för hon springer som en tok och busar när hon är ute..


               


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards