keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 12 september 2015

Wilma 16 år,Pensionärsfest ,Oljat altanen, Monterat nya möblerna

Av Chatarina Berglund - 12 september 2015 15:45

Jaa nu är det dags att skriva ner det som hänt senast jag har inte bloggat sen den 30 augusti så ni förstår vad mycket som hänt på dessa dagar...Wilma fyllde 16 år den 31 augusti och vi firade henne på söndagen med pompa och ståt och massor med fikabröd, tårta och smörgåstårta huja vad gott det var ochjag höll mig till smörgåstårtan bara och den var kalasgod...

Presenten bestod av pengar och en jacka som hon hade önskat sig..

     

Sen var det en hektisk vecka med matlagning, fixa klart altanen slipa och olja den och den blev så fin för jag har ju fyllt pensionär alltså riktig pensionär det är väl då man sjunger "när man är en glad pensionär"...Vi hade en liten tillställning här i lördags. Så den veckan gick väl mest i matens tecken med förberedande för lördagen. Jag gjorde vårrullar, dubbelmarinerad fläskfile, västerbottensostpaj, hjortronpaj, kycklingfile, kycklingklubbor, gravat kött. gravad lax, En omelettrulle med rökt lax och peparrotsröra, köttfärslimpa, smördegsrundlar med tonfiskröra, och olika röror med ajvar relish och parmesan, varmrökt lax med en kall sås med gurka,kapris, lök, potatissallad och hembakt surdegsbaguette , kavringsrundlar med senapssmör, rökt, skinka och purjolök och även en kavringsrundel med basilikasås och gravad oxfile jaa, en hel del mat var det ju och inte gick det år heller nää, vi åkte till Holmgrens på söndag och tog med oss och det räckte även till oss alla och blev över så dom fick äta fler dagar..Alla tyckte i alla fall att det var gott. Till efterrätt blev det en Drottningbakelse ,kaffe och likörer...

Och presenter fick jag oxå 2 st plastmattor i mina färger vita, röda och svarta.2 st jättefina ljuslyktor, pengar, 1 duk och ljus , och en 1,5 kubik ved att elda med till vintern då vet jag att vi inte behöver frysa det känns tryggt.

En mycket trevlig kväll hade vi och de sista gästerna knallade hem vi 2-snåret och vi röjde undan innan vi intog sängläge eftersom det är rätt skönt att vakna om inte huset är ett enda kaos med disk och annat...

Möblerna fick vi inte innan helgen men i torsdags kom dom med DHL levererade hem på gården och det var en hel del montering och bordet gick bra men sen var det fåtöljerna som skulle sättas ihop och de var 7 delar till varje fåtölj och 8 st så det var lite pillerjobb. Den första tog längsta tiden sen gick det bättre och bättre med de återstående och nu står dom på altanen och det blev så himlans snyggt...

         

           

   

Det var sådana lyktor jag fick 2 st  i present jättesnygga...



   



Så vi hann ju sitta och njuta idom i går det var ju kanonväder och förresten har det ju varit fint länge nu  flera dagar med strålande sol och ca 20 grader varmt det är fantastiskt att kunna njuta av detta långt in i september.

I övrigt så har vi plockat lite hallon vi trodde inte det skulle bli några men det är sent man brukar inte plocka hallon i september. Och svarta vinbär har vi oxå plockat en hel del. Och till veckan ska vi plocka hos en granne här på området som har flera buskar men plockar dom inte själv så hon sa att vi fick plocka upp dom om vi ville och det är klart vi vill.Det är bra när vi ska koka saft  nu i höst. Och sen måste jag försöka rensa i frysarna oxå för snart får vi nog vår halva tjurkalv som vi beställt och det brukar vara runt 110-115 kg så det behöverfinnas ledigt

minst en frys för detta. Och vi har inte mycket kvar av fjolårets tjurkalv något paket med köttfärs och lite annat kött...

Och vi har ätit även denna vecka bl a Raggmunkar med stekt fläsk,lök och lingonsylt och en dag blev det strömmingsflundror med kokt färskpotatis från egen odling, rårivna morötter och en kall sås med dill gräslök, creme fraiche, majonäs och senap mycket gott. En dag blev det utskuren biff med klyftpotatis och en god pepparsås. Fläskkotletter med kokt potatis , sallad och en god sås blev det en dag. Även surströmming har vi ätit en gång till bäst att passa på när man kan sitta ute.

Nu är vi framme vid lördag och då har jag ägnat mig åt dom där hästarna och kuskarna och hoppas nu på en större vinst det känns om att det är på gång hoppas ja känner rätt...

Nu ska jag avsluta detta bloggande och ägna mig åt middagsmatens förberedelser och kanske sitta ute en stund och njuta på vår fina altan i våra nya fina möbler.

En trevlig lördag till er alla...

                                     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards