keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 19 september 2015

6 rätt på V-75, Trescorona, Hemmaröj, Storhedensväng och kräftor

Av Chatarina Berglund - 19 september 2015 16:45

Jaa nu har det gått en vecka igen sen jag bloggade och denna vecka har väl varit bra med lite olika saker på gång.

Förra lördagen fick jag 6 rätt på V-75 och såfick jag in trion så det blev en vinst på 1800 kr och på de3 C-nas system fick vi 5 rätt och 324 kr och det är ju spelpengar till dagens V-75 så det är inte fel.

I söndags var vi till Älvsbyn och åt på Trescorona och det är ju alltid gott men jag hade tänkt äta Röding på samevis men det fanns inte bara på matsedeln så då blev det en laxplanka i stället med alldeles för mycket mat man orkar inte äta upp allt och Tommy åt Biffstek och det var en rejäl köttbit som han inte heller orkade äta upp..men gott var det..


   

Måndag då röjde vi lite och plockade ihop en del återvinningssaker som vi ska åka med i morgon. Och till middag blev det fisksoppa med hembakt bröd och det smakade väldigt bra.

Tisdag var vi och pantade burkar och flaskor och vi har samlat ganska länge så det blir en hel del bättre att ta lite då och då men man lär sig aldrig. Och sen har vi röjt upp lite i våra uthus och samlat lite skräp som vi ska åka till tippen med någon dag..Nu börjar det bli dags för lite höstarbete utomhus med blommor och andra växter som ska rensas bort. Fast blommorna är då fortfarande så fina så dom får vara kvar ett tag till. Vi har även plockat en del hallon och svarta och röda vinbär och så kokade vi 2 omgångar saft i saftmajan i torsdags och det blev 12 liter saft av svarta vinbär, hallon, jordgubbar, krusbär och röda vinbär. Jag satte allt i plastflaskor då kan man ha den i frysen så att den håller sig. Jag har inte smakat den men Tommy säger att den är jättegod.Till middag den dagen åt vi isterband med stuvad potatis mycket gott..


     

I onsdags fyllde Tommy år men vi firade inget särskilt Anna var Stockholm så dom kommer på söndag och firar han. Vi åt laxquenller i en sås av purjolök,fänkålsfrön och grädde och till det pasta med riven parmesan och en sallad det var väldigt gott..

Torsdag då var vi till Storheden en sväng handlade och jag köpte mig en ny eltandborste för min är helt slut batteriet håller precis till en borstning sen lägger den av och laddas upp till kvällen för en borstning till men nu har jag en ny som har en jäkla fart på borsthuvudet det är fantastiskt att borsta tänderna med den och har man en gång börjat med eltandborste så kan man inte borsta med en vanlig..inte jag i alla fall..När vi precis kom hem från Storheden så började det regna och fortsatte hela natten och även på morgonen regnade jaa, i stort sett hela dagen till och från..Till middag blev det fisksoppa jättegott..

     


     

Jag höll mig inomhus och bakade och förberedde för kvällens middag..Tommy var ute med regnjacka och plockade ihop lite grejer..Jag bakade ett bröd som heter lavash och det är ett turkiskt bröd som man ofta får innan maten när man är i Turkiet och det serverar dom med en röra som heter ezme och en yoghurtsås med mynta eller dill och det är jättegott men brödet blev väl inte så bra de 2 första blev för hårda men de 2 sista blev rätt så bra..Och jag gjorde även dessa röror till jättegott.. Vi åt kräftor, Gratinerade grönmusslor, Västerbottensostpaj med löjrom, en paj med kantarellstuvning,sallad och hemgjord majonäs med dill och allt var himlans gott...


               

                 

Nu är jag framme vid lördag och det är nu jag ska börja med att kolla på hästarna och kuskarna jag undrar hur det skulle vara att tippa V-75 om kuskarna sprang och hästarna åkte i sulkyn kanske skulle vara enklare då eller...

Vi får se höra senare hur jag lyckades..

Nu är V-75 fixat och det känns bra men det gör det ju alltid tills man får resultatet men än så länge lever jag på hoppet och ser det mellan 18 och 19 och efter det så får vi se om det blir storkovan eller den lilla eller ingen alls...

Det har varit många fina kvällar i augusti och september då är det svårt att inte ta fram kameran och ut och fota några fina bilder det kan varieraså otroligt från kväll till kväll...



      


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards