keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 23 september 2015

7 rätt påV-75, Födelsedagsmiddag, Stadstur, Vacker Tass

Av Chatarina Berglund - 23 september 2015 18:15

Jaa, nu är jag på G igen  med bloggen och då kan jag berätta att V-75 gick bra för oss tre C-n men på mitt eget fick jag bara 6 rätt men ok jag är glad att vi vann och att jag lyckades  på vårt system och då har vi lite spelpengar att röra oss med några gånger och det är ju bra. Nää, men jag plockadeju bort 5-an som vann i 6-e löpet på mitt eget system av någon anledning kan ha varit någon av dom här experterna ex.vis Björn Goop som inte trodde på 5-an men tji fick han oxå för han fick bara 5 rätt sämre än mig och ändå tycks han vara såå bra när han sitter där och pratar om hur långt det och det loppet är och nackdelar att gå med skor och jenkavagn men nää, man ska tro på sig själv och spela som man tänkt först och inte börja ändra på grund av sådana där så kallade experter men nu vet jag han är ingen bättre expert än vad jag är.Såå nu ska jag sluta lyssna på dom där experterna från och med nu...Till middag åt vi köttfärsbiffar, hasselbackspotatis, sås och sallad jättegott..


       

I söndags var Anna, Robin Rasmus, Wilma och Ludde här och uppvaktade Tommy som fyllde år den 16 och dom hade köpt en stor fin burk som var fylld med en massa godsaker som en stor bit morfars brännvinsost, 2 st andra dessertostar, ett paket med ostkuber i olika smaker, aprikosmarmelad, päron, kex, kaviar, stark kräftröra i aioli, lufttorkad och kallrökt skinka, mazariner, 2 chokladkakor och chokladbananer mm mycket godsaker var det...Och Rasmus hade köpt en mugg som man sätter i frysen och när Morfar då ska ha sig en kall öl då tar han bara muggen från frysen  och hip vips är ölen kall, fiffigt... jag fick oxå present 2 underlägg att ställa pannor på jättefina...Och jag lagade en riktig söndagsstek en porterstek och den var jättegod och köttet var så mört för att inte prata om såsen den blir ju fantastisk god när man kokar den så länge och så grädde förstås och till det potatisrundlar, sallad, turkisk tomatröra (ezme) och myntasås tillsammans med ett hembakt surdegsbröd som jag skar i tunna skivor och stekte i olivolja och även smördegsknyten fyllda med spenat, vitlökoch fetaost..mycket gott tyckte alla.Till efterrätt blev det en färdig Almondy dajmtårta och kaffe. En trevlig stund tillsammans md familjen med mycket surr och många glada skratt..Och den yngsta i familjen alltså Ludde han har rätt så långt hår nu och han var sugen på att permanenta sig och han undrade om jag hade permanentspolar ochjag har faktiskt mina gamla kvar fast det är länge sedan jag permanentade mig. Han ville väl inte ha så våldsamt kraftiga lockar så vi får väl se hur vi kan lösa det. Och så klart var jag ju tvungen att berätta om hur det var när jag var ung då rullade jag håret på sådana där taggiga spolar och så satte man skumgummibitar under för man sov ju med dom på natten och för att det inte skulle sticka så mycket så använde man skumgummi som dämpade något och till läggningsvätska använde man öl och det funkade perfekt..Men man sov väl inte alltför bra dom nätterna men ni vet ju man får lida pin för att vara fin och det stämmer då i det här fallet.Och då undrade Robin om det var vid samma tidsperiod man skulla tvätta jeansen och ta på sig dom innan dom hade torkat för att få på sig dom (för då fanns inte stretchjeans) och dessutom var man tvungen att ligga ner för att får igen dom snacka om slimfit..Och även basketskor som idag heter sneakers hade vi ju och dom borstade man med rotborste och tvättade nästan varje kväll för dom skulle ju vara riktigt vita. och sen hade vi ju skidbyxor med hällor under foten och på dom skulle det ju vara pressveck såå gissa om att man jobbade med detta varje dag för dom skulle ju vara riktigt sylvassa pressvecken..Och dom var riktigt stretchiga..

 


       


         


      

Man kan verkligen skratta när man pratar om detta och även när man tittar på gamla foton huja, huja men det var modet på den tiden och ni ser det återkommer ju 50-60-70-80-talet man skulle nog ha sparat en del skulle ha vart lite kul..

I  måndags då var vi en sväng till stan för att panta lite burkar och handla några saker. Och sen var Tommy ute och samlade ihop en hel del grejer jaa han fyllde bilen med skräp som ska till tippen och jag var ute och fixade lite i växthuset plockade in tomater och gurka och vattnade. Vi köpte en lax på iCA när vi handlade så då lättgravade jag 4 bitar som vi stekt till middag och kokade vår egen färskpotatis och en god sås, broccoli. gröna ärtor och tomater..


           

Tisdag  då var vi oxå en sväng till stan på soptippen med ett lass och sen pantade vi lite burkar och flaskor och så var vi med Molly på Vacker Tass  för kloklipp och klippning ansikte och runt ögonen samt tassarna hon blev så snygg..Till middag blev det bara pizza som vi köpte färdig att bara värma nog går det  oxå för någon gång..

Det har varit några trista dagar nu vädermässigt i alla fall grått och småregnat mest varje dag vi längtar efter solen nu och nog blir det säkert fler fina dagar framöver med sol och lite varmare...

Onsdag i dag Tommy har varit till tandläkaren på morgon och det gick bra och sen åkte vi en sväng till Älvsbyn och även i dag hade vi lite burkar och flaskor med och så handlade vi lite på Coop för i morgon får vi hålla oss hemma för då kommer dom från DHL med ett nytt bord till oss för det fattades gängor på ena sidan på det långa benet och 2 fåtöljer som var något fabrikationsfel på så dom skickar upp ett nytt bord och 2 nya fåtöljer och dom har utkörning till Boden på torsdagar. Fast vi har ju kunna sätt upp bordet provisoriskt i   i alla fall men det är om man ska flytta på det som det kan bli problem. Och dom var väldigt enkla att ha att göra med vi fick ett mycket trevligt bemötande..

Nu har vi precis intagit middagen som bestod av matjesill, kokt potatis, sås med cremefraiche dill och gräslök,ägg från Alträsk och det var mycket,mycket gott så nu är vi mätta och belåtna. Nu blir det lite TV-tittande i kväll Bonde söker fru som börjar i kväll och sen den svenska nyaserien som börjar kl 21 Modus den kanju vara bra.

Alldeles nu för en stund sedan kom Rasmus och Linnea förbi en sväng och hälsade på med ny bil igen den här gången en Jetta nu är Mersan såld  vi får se hur länge han behåller den här..och Linnea hade en läxa om slangord som användes förr och även såna som är gamla men hänger kvar än och ville ha hjälp av oss och det var inte lätt att komma  i håg men många av dom vi använde hänger med fortfarande men det var några som dom aldrig hade hört...Vi kom i alla fall på några stycken....

Nu blir det inte mer för denna gång ha det så bra alla....


         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards