keckes matblogg

Alla inlägg den 9 november 2015

Av Chatarina Berglund - 9 november 2015 19:15

Jaa, jag trodde att jag skärpt till mig med bloggandet men nej,nej fel av mig nu har det gått en vecka till sen jag bloggade. Ja, ibland är det som att jag håller på med så mycket annat så jag glömmer bloggen.

Förra veckan hade vi en strålande vecka med såå fina dagar och varmt vi passade på att röja utomhus innan snön rasar ner..för det gör den ju i alla fall till slut.. Vi har en boda som vi samlt en massa skrot i och Tommy har varit inne på den linjen att vi skulle slänga bort en del iflera år har han velat det  men ni vet lilla ekorren" Kecke" hon vill gärna hamstra men nu i år bestämde jag helt plötsligt att vi skulle göra en rejäl rensning och köra bort det och inte bara flytta det till någon ny boda som vi har nää. på tippen med allt..Jag har flera vävstolar bland annat men jag tror inte jag kommer att väva fler mattor och dukar eftersom min kropp sätter stopp...Men det känns hemskt att kasta bort men det är inget som går att sälja heller nu för tiden..Och det är ju inte bara en del det är ju massor med bultar, trampor,bänk och en massa annat virke oxå så dom tar mycket plats. men det känns lite vemodigt när man tänker på så många trasmattor och dukar som jag dunkat fram i min vävstol både dag och natt har jag suttit inför alla markander som vi var på förr överallt hela året. Vi hade väldigt trevligt när vi var ute på turne och så bodde vi på hotell eller i stugor om det var längre bort annnars åkte vi hem på kvällarna. Och försäljningen var kanonbra i många år folk slet i dukar och mattor jaa dom nästan slogs men kul var det. Det var jag och min syster Karin .  Lasse kallade oss  "systrarna bäver som målar och väver".

Och vi hittade en massa gamla bestick alltså inga silver utan bara rostfria tunga hemska saker inte behöver vi dom något mer nää, bort. Barnvagn, gunghäst,flera gamla dricksbackar med leksaker, böcker och riktigt gamla sådana från 17-1800-talet biblar och andra. Och andra saker badleksaker uppblåsbar båt som jag brukar flyta i  men den här sommaren var det ju så nedrans kyligt så då blev det inget flyt..en vatttenskoter ja alltså en barn som går på batterier.  Rasmus, Wilma och Luddefick den när dom var små men dom är rätt stora nu så det går inte längre...

Och det finns mycket, mycket mer oxå vi är inte klara än..Fortsätter kanskei morgon med den..

På torsdag åkte vi en sväng till stan för att handla till pizzakvällen på fredag och det gick bra vi fick med oss allt och en sväng på Dollar för plast och papperstallrikar mm.

Och inte har vi svält oss den här veckan heller nää vi har ätit parisersmörgås med coleslowsallad och en dag blev det kokt rimmad skinka med potatsmos.....Ochrökt laxöring med kokt poatsi, tomater och hollandisesås



   

       


     



Jag började på kvällen med lite förberelser gjorde kebabrullar, stekte kött i tunna skivor, tomatsås, chokladbollar med center till kaffet efter pizzan.. På fredag då vaknade vi tidigt och fikade som vanligt en macka och kaffe samt NSD och det var så mulet  så vi såg knappt sjön och skogen på andra sidan men sen klarnade de upp under dagen och var väl någorlunda. Tommy åkte till bagarstugan och gjorde upp eld i bakugnen så den skulle vara rktigt varm till kvällen.. Jag var hemma och fixade med resterande pizzagrejsmojs. En hel del som skall hackas och skäras som kebabrullen , skinkan chorizokorv, tomater , paprika, lök , vitlök och så gjorde jag en kebabsås.

Och så gjorde jag oxå en smördegsrulle med rökt lax som tilltugg till entredrinken och en röra med färskost, parmesan, roseppeppar mm.Och 30 st pizzadegar. Vi gör numera så på pizzakvällarna att vi handlar allt och fixar

dukning och allt och sen betalar dom en slant till oss.

Vi åkte till bagarstugan kl 16.15 ca och började med dukningen och det blev lite bortfall på grund v halkan som uppstod på em och kvällen det var ett jäkla före sa dom som var där men det var till att ta det lugnt.

Vi var bara 12 personer så få är det länge sedan vi var..Men det var en trevlig kväll som vanligt i denna mysiga bagarstuga många olika pizzor och mycket skratt och surr som alltid. Vi är så glada att denna bagarastuga finns.

Vi drällde hemåt någon gång vid 00.30 nöjda med kvällen jaa, inte Tommy han stannade kvar en stund och städade.

Jag och Molly åkte hem och intog sängen mycket skönt. Vi sov till 10 på morgonen jätteskönt. Vi fikade som vanligt kaffe och mackor och läste även NSD sen åkte Tommy till bagarstugan och fixade det som var kvar att göra där han är så duktig och snäll min man.


                     

Jag ägnade mig åt V-75 som vanligt är på lördagar men se det gick åt skogen bara 4 rätt men nya friska tag på lördag igen..Till middag funderade vi hit och dit vad vi skulle äta och då kom Tommy med förslaget kålpudding han var jättesugen på det och visst inte mig emot jag gillar det oxå och så blev det och kålpudding, kokt potats och lingonsylt det är inte fy skam ska jag säga det var riktigt gott.

Mätta och belåtna med kaffe på maten tittade vi på postkod och Så mycket bättre det var jättebra innan vi intog sängen och boken en stund..

       

Fars dag söndag och då pratade vi om vad vi skulle äta en sådan dag för måg, barn och barnbarn skulle ju komma ut. Tommy önskade sig hel kyckling som kokar hel och sen delar och gör en gräddsås för det gjorde svärmor och det var jättegott när hon gjorde det men jag gjorde som hon brukade göra och vi hade 2 kycklingar i frysen så jag kokade dom och gjorde som svärmor brukade göra och det blev riktigt gott med kokt potatis , sallad mm och en förrätt på blinier med majonäs, räkor, löjrom ,smetana och hackad lök och gräslök riktigt gott var det oxå och till efterrätt en jordgubbstårta och kaffe. Hela familjen Holmgren var här och det är alltid lika roligt att träffa dom och vi skrattar massor alltid så tyst och tomt när dom åker....Sen blev det lite TV-tittande Allt för Sverige och Bron och sen sängen och boken..

               


Måndag i dag och vi vaknade vid 7-tiden  och var såå pigga och fikade mackor och kaffe och en titt i NSD

och det var väldigt mulet och grått när vi tittade ut och småduggade gjorde det oxå men+grader har vi ..

Tommy åkte till stan en sväng det var några ärenden han skull uträtta jag och Molly stannade hemma och när Tommy kom hem sa han att det var snorhalt efter Alträskvägen han höll långt på sidan men det hjälpte inte bilen krängde massor och han tänkte hur blir det när jag ska hemigen och ta mig uppför Storbacken för det var inte sandat alls och när han var på väg hem då var det bara ta sats uppför backen med fart för att ta sig upp alls och ratta som bara den och det gick bra tack och lov...

Till middag i dag åt vi isterband med stuvad potatis och rödbetor kanongott men det måste vara Nyhlens & Hugosons isterband det är dom enda som är goda....Och nu ska vi titta på TV Halv åtta hos mig  och Kockarnas kamp mm. Vi tyckte  att Lyckseleborna som var med förra veckan i Halv åtta hos mig var ett härligt gäng det bästa på länge dom bjöd verkligen på sig själva och likasinnad humor oxå ...


Och lite vackra bilder bjuder jag oxå på .....


     

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards