keckes matblogg

Alla inlägg den 14 december 2015

Av Chatarina Berglund - 14 december 2015 20:45

Jaha då var det dax igen det är fafktiskt en vecka som sprungit iväg sedan sist jag bloggade oj,oj vad tiden springer i väg man hinner inte i kapp..Vi har varit till stan och handlat en del och lite julklappar och även hämtat några paket

på posten som ska bli julklappar. Det är rätt så smidigt att sitta hemma och beställa via nätet och sen få det hem i brevlådan Och måste man skicka tillbaka är det bara att sätta det i vår brevlåda så tar  lantbrevbäraren det..

Men vissa saker måste man handla på butiken och det är ju kul det oxå  jag gillar ju att gå i affärer..Nu har vi ju fått lite kyligare man är ju så bortskämd med denna vinter som har varit så varm..Men det får gärna vara -10 och lite mer snö så går det även att promenera utan att halka omkull..

En dag åkte vi med en del återvinningsgrejer och då tänkte jag men så hemskt det ser ut kring dessa återvinningsstationer folk lämnar massor med grejor utanför dessa containers allt från stekpannor till råttfällor

och plastdunkar med olika innehåll..det är konsligt att folk är så slapp att dom inte åker med grejerna dit dom ska som till tippen exvis..

När vi åkte till stan i tisdags då var det rejält halt massor med bilar stod i backar och sånt för dom tog sig inte

upp och dom varnade på radion att man inte skulle åka ut om man inte behövde och vi var 2 av dom som inte behövde men ändå åkte vi dumt, men det gick bra i alla fall. När vi kom hem då gjorde jag kroppkakor till middag jättegott var det...


     

Torsdag körde vi en hemmadag med lite fix Tommy var ute en del och Molly och jag var oxå ute och busade i snön hon gillar snön hon springer så det yr bara snö över hela hon men hon verkar gilla det...Och hon kan vara ute länge utan problem...Till middag åt vi fläskkotletter , kokt potatis och sallad mycket gott...Jag gjorde även en smörgåstårta på hönökaka gottatt ha när Rasmus och Linnea kommer i morgon..


     


     

Fredag då var det bestämt att Rasmus och Linnea skulle komma hit och dom skulle sova i deras stuga och jag lovade bjuda dom på middag. till förrät en bit smörgåstårta som jag gjort på hönökaka fyllde med lax, räkor,tonfisk, löjrom mm. Till varmrätt blev det stekt entrecote med smördegsrullar med potatis och västerbottensost, pepparsås och en sallad. Till efterrätt creme brule med kolaflarn..Allt var gott..Dom åkte från oss kl 23 ca och då körde dom med vår skoter för det gick inte att köra ner med bilen till deras stuga...

Jag skickade med 2 bitar smörgåstårta så dom hade till morgonfika...

Linnea och 3 kompisar från hennes klass på Björknässkolan var här och har hyrt bagarstugan för att baka mjukkaka som dom ska sälja för att få ihop pengar till en klassresa. Tommy var i bagarstugan på fredag och skottade broar och utanför en hel del och sen tog han in ved och gjorde eld och sen var han dit och la på några gånger på kvällen och när Linnea och Rasmus åkte härifrån på kvällen så var dom förbi och la i lite mer ved..Dom skulle stiga upp kl 5 på morgon men då tyckte vi att dom kunde sova till 7 i alla fall.

    


 


    

Vi vaknade tidigt och Tommy åkte till bagarstugan för att lägga i mer ved och då kom Rasmus och Linnea men då hade Tommy redan fixat det så dom åkte tillbaka och slaggade en stund till för dom andra skulle komma vid 9-tiden. Vi åkte till bagarstugan vid 9.30 och då hade tjejerna kommit i gång med att göra första degen jag hade tagit dit min assistent för att dom skulle slippa göra det för hand men dom visste inte riktigt hur tjock den skulle vara så jag hjölpte dom att göra den klar för dom hade räknat lite fel på mjölet det stod en påse i receptet och dom trodde att en påse vägde 1 kg men jag berättade att en påse vetemjöl väger 2 kg där var felet...Dom hade köpt 5 kg.-s påsar med mjöl..Dom skull baka 320 mjukkakor så nog hade dom att göra minsann..Men när degen hade jäst så hjälpte jag dom och visade hur tjocka dom skulle kavla mjukkakorna och att dom skulle köra med kruskavel oxå..

När dom första kakorna hade jäst då började vi gräddningen och jag visade hur dom skulle göra för det var riktigt varmt i ugnen så man får snurra och flytta dom hela tiden och inte ha dom så långt in i ugnen...

Men vad dom var duktiga dom gräddade och kavlade och från början var formen kanske inte alldeles rund men efter några kakor då kunde man tro att dom inte hade gjort annat..Jag åkte hem vid 12-tiden för då såg jag att

det där klarade dom med glans och det är inte dåligt om man aldrig gjort det för så enkelt är det inte...

Meningen var att dom skulle vara i Svartbyn på söndag i deras bagarstuga men dom ändrade sig och bakade även på söndag i vår Bagarstuga och det var ju klart att det var smart eftersom dom hade alla grejer här redan och dom behövde ju inte plocka undan heller eftersom dom skulle vara 2 dagar...Dom jobbade till 17-tiden på lördag och återkom på söndag vi 9-tiden och fortsatte och kl 18 ca då var dom klara och hade städat och plockat undan allt och sen var dom förbi med assistenten och lite annat samt 4 påsar med mjukkaka som vi fick för att vi hade hjälpt dom...Det var ju jättesnällt ...och såå  fint dom hade städat efter sig det var riktigt duktiga tjejer..Ni är så välkomna tillbaka...Och jättegoda mjukkakor hade dom bakat  oxå..

På lördag i övrigt så hade jag V-75 som vanligt men ack,ack så illa då bara 4 rätt men det är inte konstigt för det var högoddsare nästan allt igenom det var ju en sån här gång man skulle ha haft bara 5 rätt för det gav drygt 2000 för 5-an och 7 rätt gav 14 miljoner oj vad det skulle ha suttit fint men allt nog nu blev det som det blev..

nya tag nästa lördag... På kvällen var vi bjudna på middag till grannarna god mat en förrätt med västerbottensostpaj med löjrom , en jättegod köttgryta , ris och sallad och efterrätten var glass med en massa olika sorters bär..Allt var jättegott och en trevlig kväll med massa surr och skratt och vi började med en drink och tilltugg i nya salongen ,mysigt..Vid 00.30 gick vi hem för att inta sängläge det kändes skönt att krypa ner i sängen...

 

Här är dom duktiga tjejerna från Björknässkolan......

   

                   

Söndag då sov vi länge och det kändes skönt det var oxå -14 grader så det kändes lite ruggigt när vi inte är van med kyla denna höst/vinter.. Vi började med att elda en brasa och sen fikade vi kaffe och mackor i övrigt så gjorde vi inte så mycket jag slog in några julklappar mm.Till middag gjorde jag kåldolmar, kokt potatis och lingonsylt oj, oj vad gott det var...Sen var det lite TV-tittande innan sängdax..Molly ville inte heller vara ute så långa stunder en drill och sen in ungefär..


     

Måndag l dag var det -10 grader och vi har varit hemma hela dagen och gottat oss inomhus i värmen. Jag gjorde en deg igår på vört men den jäste inte så bra det stod i receptet att bäst var att ställa den i kylen och låta den jäsa i 24-48 timmar men när jag haft den i kylen i 24 timmar och det hade inte hänt något med jäsningen då tog jag fram den och körde den med ett jästpaket till och lite mer degvästska och mjöl och då satte jäsningen igång så nu har jag bakat ut den i 2 formar och den verkar jäsa bra man kan tro att jag glömt jästen men det hade jag inte för jag hade surdeg som innehåller jäst men vi får se hur det blir och framförallt hur de smakar..

Till middag åt vi jättegod lax rimmade laxbitarna med socker, salt och peppar i ca 2 timmar sen stekte jag den i smör i ca 2 min på varje sida och tillsatte matlagningsgrädde, dill och dijonsenap och lät det koka ihop kokt potatis, kokta rödbetor med fetaost, morötter och haricot vertes samt ugnsbakade fyllda tomater,,Jättegott var det..Och nu blir det lite TV-tittande...


         
Tjingeling 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards