keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 23 december 2015

GOD JUL

Av Chatarina Berglund - 23 december 2015 18:29

    Julafton är det nu vad härligt och nu ska ni veta att det har vänt nu blir det bara ljusare och ljusare för varje dag men det är tur att vi har denna högtid för då vore det trist om det aldrig vore mörkt då skulle   alla ljusbelysningar inte komma till sin rätt....

Hej alla mina vänner nu är det dan före dopparedan och alla sysslor är avklarade. slagit in sista julklapparna och lagt den sista handen vid sista julmaten som blev en tjälknöl som bara skulle vara i ugnen bara i 5 timmar och sen ner i en lag och nu ligger den där och gottar sig ...I övrigt sillen , sillsallaten (svärmors recept från Piteå) det är den godaste, revbensspjäll, köttbullar ,skagentårtan, ostbomben, grönpepparpaten, köttfärslimpan mm är klart och står i kylen..

     

Lördag då var våra grannar här på middag Thord och Birgitta och Christer och Chatrine det blev förrätt en petit shoux fylld med räkröra och löjrom på toppen, varmrätt Köttfärsfrestelse med sallad och rödbetsklyftor med fetaost och till efterrätt creme brule med knäckflarn och hallon mycket gott tyckte dom. En jättetrevlig kväll med grannarna mycket surr, tugg och flabb...Kl 01 ca avslutades kvällen och vi röjde undan allt innan sängdags..

V-75 6 rätt 1450 kr på min och tjejernas 5 rätt 96kr alltid någotlite spelpengar...


         

I söndags gjorde jag Mannerströms torskbullar som köttbullar fast med fisk och dom var jättegoda med såsen till och kokt potatis smaskens ska absolut göra dom fler gånger...

Snöat har det oxå gjort så vi har vitt och vackert ute. Fast lie besviken blev jag när inte höll på att få tag på riktiga revbensspjäll till julen de flesta hade förkokta men se det vill jag inte ha nää, dom ska man absolut göra själv och vi lyckades till slut få tag i vanliga spjäll på Ica Supermarket tack och lov..

Nu väntar vi bara på att Uppesittarkvällen på 4-an ska börja för då ska vi spela bingolotto jaa, inte Tommy men

jag och även V-75 har jag spelat får vi se hur det går. Till middag blir det avsmakande av julmaten det ska bli mums det.

     


     

        

I söndags skulle min lilla mamma ha fyllt 101 år och jag tänker på henne ofta hoppas att ni firade du och pappa.

Tänk så många gånger man önskar att hon fortfarande levde så jag kunde ringa och fråga när man undrar över något..Vissa recept exvis som jag brukar gör men tänker var det så man gjorde men nu får man klura själv när inte mamma finns...Vi var ju till stan på måndag för då hade jag tid hos frissan och på tisdag hade vi tid för Molly på Vacker tass för att bli julfin det var kloklipp och ansiktsklippning hon blev så fin och medan hon var på sin behandling passade vi på att fika en varm macka och kaffe där på fiket som dom har där och det smakade riktigt bra.. Och det märktes att det började dra ihop sig till julafton det var ganska kaos i trafiken och svårt att få en parkering och sen var det ju en hel del av dom här som bara åker in till stan vid större högtider dom körde fel väg

lite varstans bl a på parkeringen bakom Lindex kom dom och körde ut på fel ställe och sen användes tutan på bilarna väldigt mycket mot vanliga dagar ...Vivar glada när vi styrde kosan hemåst för att konstatera att vi inte ska åka ner till stan något mer förrän på julafton då vi åker till Anna och Robin.. Nu medan jag suttit här och bloggat har det varit adventskalendern och vi har knappt missat ett enda  avsnitt vi tycker det har varit skitbra vi har då skrattat väldigt mycket varje avsnitt, mycket bra..

Uppesittarkvällen är nu avklarad och en vinst blev det en ny lott till nyårsbingolotto men då hoppar jag över spelet.  Delar av julmaten är avsmakad och det smakade alldeles för gott mums men som alla vet så blir man ändå fort less det är väl därför att pizzeriorna säljer mest pizza på annandagjul av alla dagar under året...


Nää nu avslutar jag för denna gång..EN RIKTIGT GOD JUL TLL ER ALLA som läser denna blogg

Många Julkramar..    


Lite naturbilder


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards