keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2016

Bröllopsdag, Rensning av växter utomhus,6 rätt på V-75,Middag med familjen

Av Chatarina Berglund - 4 oktober 2016 16:45


Hej tjingeling nu är jag här igen och det är ett tag sen jag var här men nu ska jag skriva lite om vad som hänt den senaste veckan. Tisdag var det en hemmadag med lite fix inomhus för mig. Röjt bort en del saker som legat och samlat plats i garderober och i klädkammaren.Det blev en hel del till återvinningen.

Till middag blev det en ugnsomelett med potatis, rökt skinka, jalapenokorv, paprika ,lök,vitlök och ägg så klart och kryddor och ost med en sallad till mycket gott.Ni vet äta bör man annars dör man men äter gör man och ändå dör man ...????

     

 

Onsdag då var vi till stan och handlade en del och sen när vi kom´hem så var det dax för att börja tänka på middagen och eftersom det var vår 42 -åriga bröllops-dag så blev det lite extra. En förrätt med råraka med löjrom och en ros  av rökt lax och till varmrätt stekt ryggbiff med klyftpotatis, sallad , bearnaisesås och picklad rödlök det smakade mycket bra och till det dagen till ära 1 glas rött. Efterrätten blev kaffe och ett kex med brieost och hjortronsylt.


 

         

Torsdag då var det en utedag med alla dessa uteväxter som fortfarande är väldigt fina och även kryddorna men snart är kylan här och det är så trist och vara ute och plocka bort allt när det blivit kyligt.Jag hade massor med dill och persilja som jag frös in i små påsar för vinterns behov gott att ha. Och en selleri har jag som är så fin och den har verkligen vuxit jag köpte en förpackning med stjälkselleri i våras och så skar jag av roten och satte den i vatten så den fick långa rötter sen satte jag den i en kruka tills det var dags att plantera ut och nu är den så fin som ni ser på billden nedan.

Till middag åt vi Köttgryta med en massa goa grejer och till det kokt potatis samt rårivna morötter mycket gott.

 

       


Fredag en hemmadag med utejobb och innestädning och nu närmar sig (hösten) kanske det heter vinter  med stormsteg så nu gäller det att rädda det som räddas kan inför kommande vinter som vi hoppas inte blir allt för bister.

Men det är ju fantastiskt väder så här in i oktober ingen frost här ännu.Till middag blev det tacos oxå väldigt gott det är oxå en massa goa tillbehör som man utökar varje gång.

         

Lördag först  var det  fika med mackor och så ett korsord som vanligt.Och nu har jag vunnit igen jag fick ett brev häromdagen från aftonbladet jag hade vunnit  2 Sveriglotter och så vann jag 25 kr på varje lott så det blir 2 nya lotter som jag inte hämtat ut ännu hoppas på större vinster. Sen var det V-75 dag med en massa gnuggande av geniknölar om nu har några kvar och lägga till och ta bort   hästar och kuskar men det är lika svårt varje gång missade 7-an den här gången på grund av en dumhet jag körde ju ett system till de 3 C-na och ett till mig och på C-nas hade jag 5-an i andra men inte på mitt eget men då hade jag 7-an i 1-a loppet på mitt men inte på de andra systemet  jag tog bort 5-an på mitt för det blev för dyrt men hade jag vetat att det skulle bli 7 rätt då hade jag ju inte gjort det men då kan man ju se det så här att om jag tagit 7-an i första på C-nas och 5-an i andra på mitt då hade vi haft 7 rättt på båda systemen men ni vet om inte om hade funnits vad hade funnits i stället då.Så där är det ja,ja nya tag nästa lördag jag har ju satt 5 st  7-or på 3 veckor så man får vara nöjd så oxå.

Till middag på lördag åt vi ugnstekt tilapia en fisk som vi köpte på den Thailändska butiken på Lulevägen den var lite lik en abborre men smaken var inte lika men den var jättegod med kokt potatis rårivna morötter och en god sås med dill, creme fraiche ,dijonsenap, buljongtärnig och lite vitt vin.Det smakade väldigt bra.Vi ska köpa den fler gånger och dom har ju även annan fisk där som ser så läcker ut det är kul att besöka den butiken dom har mycket goda såser på flaska med en massa olika smaker.

   

   



 


       

           

Söndag då var vi hemma hela dagen och Tommy var ute och fixade bort löven hade körde sönder dom med klipparen och sen tog han upp dom i uppsamlaren till gräsklipparen det underlättar till våren.

Jag höll mig inomhus och förberedde för middag med Anna och hennes familj hon ville så gärna ha porterstek och om hon vill ha det så klart att hon får det så det blev så jag tror att jag ska börja köra med att dom får bestämma vilken mat dom vill ha en gång var i familjen och så  lagar jag det enklare än att själv hitta på.Jag gjorde en förrätt med en råraka med löjrom, en ros av rökt lax och en klick creme fraiche och tapiokapärlor som jag köpte när jag var på den thailändska butiken en påse med massor av små kulor som man kokar i drygt 20 minuter och så sväller dom och man kan då smaksätta dom med olika smaker beroende på vad dom ska användas till jag smaksatte mina med

sweetchilisås och sen gjorde jag till efterrätten andra smaker.Till varmrätt porterstek med potatisgratäng, en coleslaw med vitkål.morötter, persilja, vitlök, jalapeno och en dressing med fisksås, pressad lime, rörsocker och riven ingefära och sen rör man i majonäs och kryddor den är jättegod. Ugnstekta halva tomater och en sallad med melon, tomat, gurka,persilja och gräslök.Och ett hembakt ostbröd.Till efterrätt creme brule med hallon , tapiokapärlor smaksatta med melon och passionsfrukr och ett flarn av hallonbåt som jag smälte i ugnen. Allt smakade bra tyckte familjen Holmgren och det var som vanligt  mycket skratt och surr som det alltid är när vi träffas och Anna har ju börjat ränna mellan Stockholm och Erikslund mest varje vecka numera med jobbet så det gäller att pricka in datum när hon är hemma den här månaden ska hon 2 ggr igen.

 

 


Måndag i dag och broder Hans fyller år  idag och det har varit en helt ljuvlig dag med sol och utejobb vi har tömt växthuset på nästan allt jag har plockat in massor med tomater som  är lite röda men mest grön men dom mognar fram inne och så hittade jag 3 gurkor oxå.Vi har tagit bort alla gurk och tomatplantor men däremot har jag en chili som är jättefin som är synd att den fryser men jag ska plocka in chilin och så kan man frysa in den.Jag smakade en  i dag som var gul och hemska tider vad stark den var det brände på läpparna och på tungan i minst en timme efteråt men dom gröna var inte lika starka.

Och jag har även tagit in ännu mer gräslök den slutar aldrig växa tydligen för jag har ju plockat in massor men det blev en hel bunt i dag oxå. Vi har även tagit upp dahliorna i dag dom gula och rosaröda och det var stora knölar och massor så spar vi dom till nästa år så vi får vi förhoppningsvis många dahlior till nästa år.

 

 


Vackra morgonbilder nedan

   

Till middag blev det parisersmörgås a`la svärmor Berit jättegoda med köttfärs, rödbetor, lök,gurka, ägg kryddor sen steker man dom och steker även frallor och lägger biffarna på och till det sallad mycket,mycket gott.

Tjingeling nu blir det inte mer och då kanske ni säger tur är väl det att hon slutar någon gång med sitt "dravel"

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards