keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2016

Utedag, Frissan och Tjejträff

Av Chatarina Berglund - 9 oktober 2016 16:00

 

Tjingeling nu är det dax igen det känns som att det är rätt nyligen jag var här. Vilka fantastiska dagar vi har haft vädermässigt med lite kyligt på morgonen men sen sol och fint på dagarna och det är så skönt att vara ute och andas in den härliga höstluften. Och sjön ligger spegelblank mest varje dag och solnedgångarna är ju helt magiska med olika färger varje kväll en kväll kan det vara rosa, rosalila, blå och en annan kväll är det mer åt gult och orange och i torsdags då var det en helt otroooligt vacker solnedgång med starkt rött, orange och gult. Jaa. det är inte alla som får vara med om detta i vår vackra natur. Lillhomen får som en ny skepnad för varje kväll men det gäller att vara snabb med kameran för det försvinner och ändras bara på några minuter.

             

Fånga dagen - Carpe Diem men varför inte fånga kvällen - Carpe Noctem


Det är ett rikt fågeliv fortfarande  ute på sjön massor med svanar, knipor och storskrakar simmar omkring utanför oss

men nu är det väl bara en tidsfråga innan dom lämnar oss för varmare trakter och det skulle man ju själv oxå vilja och slippa vintern men det är ju bara 6 månader kvar så  är det ju vår med ljuvliga dagar med takdropp och vårsol så vi står nog ut med det.

Tisdag då åt vi kantarelltoast med bacon det är så himla gott så man bara njuter.


    

På onsdag då var Tommy ute och tog upp det sista av lövet på tomten. Sen var det förnsterputsning alla fönster in, ut och mellan skönt att ha gjort det och sen var jag ute och plockade ihop en del krukor och satte in dom i växthuset  för nästa årsplanteringar oj, vad trist det känns nu är det ca 6-7 månader innan vi ska plantera något ute igen

Till middag lagade jag korv i ugn med potatismos och rårivna morötter det smakade bra.

         

Jag var till frissan i torsdags och tog bort lite kalufs känns skönt att få lite lättare huvud det blir så tungt att bära med allt hår som hinner växa mellan gångerna man besöker frissan.

Vi passade även på att handla en del när vi lika var i stan. En strålande solig dag var det även denna torsdag..

På kvällen var det tjejträff hos Milla och hon var faktiskt i stugan så jag hade gångavstånd men jag fick faktiskt skjuts  av Tommy med 4-hjulingen och det är första gången jag åker 4-hjuling till någon tjejträff.

Kvällen hos Milla var i alla fall väldigt trevlig som vanligt när vi träffas det surrades om allt möjligt som oxå är vanligt på dessa tillställningar och det är ingen av dessa "tjerjer" som på något sätt har tunghäfta och/eller är tystlåtna..Nää, tvärtom man höjer bara rösten lite extra om man inte blir hörd. Och vad vi pratade om joo, mat var ett stort ämne som vanligt och Milla hade gjort en förrätt som heter "Rusk om snusk" en kavringsskiva med en röra med ansjovis, ägg, hollandisesås, lök, dill mm och garnerad med löjrom mycket gott receptet från TV från TV från kockarnas kamp. Varmrätt fläskfile med en sås, potatisgratäng . squash med en ostsås och en sallad. Till efterrätt var det en chokladgrej med en massa godsaker b la hjortron. Men eftersom söta saker inte är något jag gillar så smakade jag bara ett litet hörn från den i övrigt var allt jättegott.Vi surrade en del om kvinnors problem med saker som ramlar ner och man har lätt för att kissa ned sig när man springer eller, nyser mm men det finns hjälp att få i Sunderbyn om man nu får komma dit för det är ju 90 dagars väntetid så håller det på ramla ner så har det nog ramlat ut innan man får komma dit.

Vi pratade även om skolmaten att den inte alltid var så god.Det var nånga matträtter som jag inte gillade bl a pölsa, blodpudding, pannkaka,lever av alla slag, gröt, ärtsoppa , bruna bönor, grönsakssoppa som var redd med mjölk usch jaa, jag har nog glömt en del och av dessa rätter äter jag i dag bara pannkaka, ärtsoppa och bruna bönor kan jag äta.

Milla hon sa att hon tyckte att all mat i skolan var jättegod hon påverkades inte av grupptrycket utan hon kallade sig själv för "slasktratt". Lotta däremot hon påverkades mycket av grupptrycket hon berättade att hon älskade piroger och skolans var supergod men då var det några kompisar som sa att pirogerna var skitdåliga så det slutade med att hon åt inte dom heller fastän hon ångrade sig alltid  sen eftersom hon i själva verket gillade dom skarpt men där ser man vad ,man påverkas av andras åsikter. Karin var oxå en som gillade skolmaten hon åt allt som serverades och tyckte det var gott. Milla berättade att hon hade gjort blomkålspizza alltså pizza med blomkålsbotten jag blev lite sugen på att prova göra det.

Fredag hade vi en hemmadag med lite städning och fix ute och inne och jag funderade så mycket på den där blomkålspizzan så jag nämde tillTommy att vi skulle äta blomkålspizza till middag huja,huja och usch vad hemskt sa han. Jag vill ha vanlig pizza i stället jaa, då får det bli 2 st och det blev så. Jag rev blomkålen på ett rivjärn riktigt smått och sen in i micron ca 6 min och sen sätter man det i en handduk och vrider ur så mycket vätska som går att få ur sen blandar man det med ägg, fiberhusk (jag hade rismjöl för jag hade inget fiberhusk och det funkade bra) riven ost,salt och peppar sen plattade jag ut den på ett bakplåspapper och förgräddade den ca 15 min och sen satte jag på fyllningen med tomatsås,skinka, salami, lök. paprika, kött,kronärtskockor, oliver och ost och gräddade den och det var jättegott en helt fantastisk pizzabotten och Tommy fick sin egen vanliga pizza men han smakade faktiskt av min och tyckte den var

god han kände inte ens att det smakade blomkål.

Glömde fota pizzorna men nästa gång ska jag komma i håg det...
Lördag var det en mulen och grå dag men det passar ju bra när man ska ägna sig åt V-75 mest hela dagen denna gång

3 system. Men om vädret var uselt så hade grannarna full aktivitet med grävare och traktor och även en del åskådare ni vet att karlar är ungefär som barn vad det gäller motordrivet dom kan stå en hel dag och titta på en grävare och en traktor från olika vinklar och fotografera oxå ca 60 bilder. Nicklas sa att om Tommy  fotade och visade när han körde så kanske han kan få jobb på BDX haha.


                            

   

  

Till middag gjorde jag kåldolmar, kokt potatis och till det lingonsylt och rårivna morötter mycket gott. Men hör på V-75 gick fullständigt åt f-n bara 4 rätt men det var ju ingen som hade 7 rätt denna gång utan 7-an gick till jackpot det händer då väldigt sällan så då förstår ni att jag inte hade 7 heller nää, bara 4 men det var riktigt höga odds  det började med en miss redan i 1-a loppet huja,huja inte kul men nya tag nästa lördag.


Nu blir det inte mer denna gång vi hörs snart igen....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards