keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 11 juni 2017

Pingsthelg, Stadstur, Planteringar ,V-75 och Raggmunkar

Av Chatarina Berglund - 11 juni 2017 18:30

 

Hej på er alla igen nu har sommaren kommit känns underbart att äntligen få lite värme och sol.

Den här veckan var ju en sån där vecka med en extrasöndag mitt i allt så de flesta som jobbar fick några extra lediga dagar. På onsdag då var vi till stan en sväng för att handla lite grann och Tommy lämnade lite grejer hos en kille som han ska hjälpa med lite fix. Och det var en riktigt härlig dag med sol och värme det var skönt att komma hem och vara ute en stund och njuta. Det blev ingen pensionärslunch denna vecka för det var dels så fint väder och sen hade en del andra saker som dom skulle göra. Men ätit har vi i alla fall gjort och på måndag då åt vi en god köttgryta med svamp och hemgjord pasta (tagliatelle) och sallad mycket gott. Anna och Robin har ju varit i Prag några dagar och dom berättade om maten bl a och dom hade ätit en ost som hette ölost och till det ett mörkt bröd som var stekt i olja och då blev jag så sugen och kolla upp vad det kunde innehålla så jag letade efter recept och hittade till slut ett och det var vanlig riven ost,färksost, camembert, smör, finhackad lök, senap, salt,peppar och öl förstås och jag kundeju inte hålla mig från att prova göra den och så bakade jag även ett tjeckiskt bröd som jag hittade ett recept på och det var jättegott med ölost på det där brödet vi gillade det.

           

Tisdag (fast en röd dag)då var vi hemma och fixade en del ute det är mycket med alla planteringar och njöt av det fina vädret och till middag åt vi grillade hamburgare med hembakt bröd och alla vanliga tillbehör samt hemgjorda stripes som jag gjorde i min Acty fry smakade mycket bra.

       

Onsdag en toppendag med värme och sol en del utejobb efter stadsturen och till middag wokade vi palt och det var oxå väldigt gott.

   

Torsdag då var Tommy till stan och hjäpte en kille som han känner med lite fix och Molly och jag var hemma och jag tömde växthuset på allt och planterade om alla mina växter som jag dragit upp själv pelargoner, koriander, ruccolasallad mm och det är en hel del jobb och sen städade jag inglasningen och putsade fönster och det blev så fint man blir så sugen på att fixa allt när det blir soligt och varmt. Till middag åt vi parisarsmörgås =köttfärs med hackad lök, rödbetor och saltgurka och så steker man biffar och fralla och till det sallad och det var jättegott som vanligt.

     

Fredag jag har städat huset och Tommy är och hjälper en kompis med lite av varje jag och Molly håller ställningarna här hemma och vi har varit ute och vattnat i växthuset och även de övriga planteringarna det gäller att sköta om sina växter oxå för vatten är ju viktigt för överlevnad även för växterna tillika oss människor utan vätska överlever vi inte.Men med växter kan det vara så att dom överlever inte även om dom får vätska. Vissa växter blir man aldrig klok på man pysslar om dom efter konstens alla regler och ändå så överlever dom inte. Sen finns det ju ogräs  som man inte villha och det överlever allt, mycket kostigt.Till middag åt vi Kycklingklubbor, gnocchi, sallad och en god sås. Jag använde min nya grönsaksburk med en vass grej som man sen river morötter, gurka, lök mm och det funkade bra det blev spiraler så snyggt.

       



       

Lördag en vanlig lördag med fika, kaffe, ägg, ¨macka, tomatjuice och NSD och även ett korsord som vanligt .En härlig dag med sol och värme och en del utejobb med mer planteringar , Först ägnade jag en stund åt V-75 som vanligt så svårt men 5 rätt fick jag och 5 st det blev 125 kr inte mycket men som jag sagt så många gånger man får vara glaf för det lilla. Även denna gång var det en sådan säker spik och den skulle inte kunna förlora enligt alla experter men den gjorde faktiskt det i alla fall så man ska inte lyssna på alla dessa som ger sig ut för att kunna det här med trav.

Vi hade en skön utedag och vi njöt av det fina vädret. Till middag åt vi först förrätt med 2 rundlar en med gravat kött och basilikasås och en med stenbitsrom och gräslök till varmrätt stek med gräddsås, klyftpotatis, broccoligratäng med ostsås och halva fyllda tomater det smakade väldigt bra. I övrigt en lugn kväll med lite TV-tittande och sen sängen och boken en stund. Vi har så varmt inne nu så vi har fönstret öppet hela natten utan myggnät för än så länge har vi ingen mygg här. Men man sover så mycket bättre när det är svalt inne.



         



   


          

Söndag även denna dag har bjudit på sol och värme lite mer mulet på em men det är så skönt när man kan sitta ute och morgonfika och njuta av det vackra vyerna runt omkring.

Till middag har vi ätit riktig husmanskost nämligen raggmunkar, med stekt fläsk och lök och det var väldans smarrigt...

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards