keckes matblogg

Alla inlägg den 18 december 2018

Av Chatarina Berglund - 18 december 2018 19:15

 

Hej på er alla nu är det dags att blogga lite grann och tiden springer iväg och snart är julafton här och det blir ju kul att få umgås med hela familjen och äta julmat mm.

Vi har haft 50-årsfest i Byagården här i Alträsk och det var i lördags det var Cilla som firades och vi var väl ca 35-40 personer. Trevligt hade vi och åt gott gjorde vi och drack gott gjorde vi oxå. Mycket sorl i lokalen var det med alla röster men det är ju så det ska vara ..Vi sjöng en sång för henne alla tillsammans och mycket presenter fick hon oxå.

Och nu har vi passerat 2-a advent och tänt  2  ljus.

Jag bakade saffransbullar här om dagen och även kardemummaskorpor.

I övrigt så är det lite kallt nu när det är runt - 20 inte kul att vara ute men som tur är får vi ju vara inne och elda och

mysa, lösa korsord och sticka har jag börjat göra nu kul är det.

             

.

Just nu sjunger tjejen som fyller år opera och nu ser ju på munnen vilken talang hon har synd att ni inte kan höra henne...men vad skrev jag nu tjejen (nu är hon ju kärring eller....)


Vi har även ätit sen sist jag bloggade och tur är väl det hur skulle det ha gått annars...

Vi gjorde en en lutfiskmiddag en dag igen andra gången vi äter det oj,oj vad det är gott man njuter av varje tugga

       

   

 

Tisdag åkte vi en sväng till stan fär att handla lite grann och det gick bra.Hem kom vi oxå utan missöden. Till middag gjorde jag en pizzarulle som jag fyllde med tacosås, skinka, paprika,lök, ost och oregano och man skulle kavla ut den först sen skulle man rulla ihop den ett varv sen lämnar man en ganska bred remsa av degen och klipper den degen i smala remsor och flätar ihop remsorna  och sen rullar man ihop hela rullen och gräddar och det var riktigt gott med pizzasallad till.

 


 


En dag gjorde jag en paj med lax,sparris och en äggstanning med västerbottensost och det smakade riktigt gott med sllad till.

   

Fredag i går då var vi till stan en sväng och handlade och hämtade ett paket på OK som jag beställt sen åkte vi hem och jag började då med en smörgåstårta. Jag hade en beställning på en 12-bitars det var en kvinna som var på ljusstöpningen och jag hade med en smörgåstårta då och dom tyckte den var så god så hon ringde någon dag senare och ville beställa en för sonen fyllde år snart. Jag gjorde den i går så den får stå och gotta till sig.

Jag glömde  fota den så att det här är den jag hade med till ljusstöpningen och den  jag gjorde nu såg ut ungefär så där.

Till middag åt vi ugnstekt fläskkarre, potatisgratäng, sås och sallad mycket gott.

     

 

Lördag i dag och kallt burr runt - 20. Vi började,  dagen med att elda och sen blev det kaffe, smörgås, kokt ägg ,kaviar,(Alträskägg så klart) 1 glas tomatjuice och så korsord en alldeles perfekt morgon .

Sen kom mannen till hon som beställde smörgåstårta och hämtade den och han tyckte oxå att det var kallt.

Sen har jag ägnat mig åt V-75 och verkligt försökt att hitta rätt hästar men inte nog med det det ska ju vara rätt kusk oxå till hästen annars är det kört igen. Vi får se senare hur det går om det blir några julklappspengar. Nej inga julklappspengar denna lördag heller 5 rätt och ingen utdelning på 5-orna typiskt!

Till middag åt vi kycklingrullar fyllda med ost och procciuttoskinka sen dubbelpanerar med panko som avslutning sen steker man dom i ugnen riktigt goda var dom en ny grej somjag  provade till det ris, sötsur sås och sallad. Dom ska jag göra fler gånger.

          

    

     

Söndag fortfarande kallt men det blir varmare och varmare för varje timme så nu kommer värmen.

En slödag med korsord , stickning och till middag blev det en soppa potatissoppa med korv och ostmackor.


Måndag bara - 2 på morgon härligt känns det.

Tommy var nyss och köpte 2 kartor ägg i Hönseriet och det känns bra att veta att vi klarar oss ett tag nu.Alltså alla fattar väl att det är Alträskägg några andra går inte att äta gulan sitter fel på många ägg alltså vitan sitter där gulan ska sitta och tvärtom så ska det väl inte vara men så är det inte med Alträskäggen.Därsitter allt rätt och skalet sitter på utsidan.....

Tillmiddag gjorde jag ugnstekta grönsaker, moröttter, lök, persiljerot, paprika, rödbetor och potatis sen när jagstekt et tag satte jag i lite kryddstark korv och grillomiost  och till det en kall sås med riven lime,majonäs och vitlök samt kryddor och det blev jättegott det var något nytt som jag hittade på när fanatsin tryter.

     


Tisadg idag och - 5 härligt faller lite fjunig snö. Vi har varitpå pensionärslunch i dag och det blev  Polar Hotell  i Älvsbyn vi besökte denna gång och dom har alltid fisk på tisdagar idag var det ugnstekt lax med citron och peppar, kokta små potatisar och en citronsås jaa, så där lite smaklöst var det men ett rejält salladsbord har dom verkligen. En tevlig stund med mycket surr och skratt och kaffe till efterrätt och kaka för den som ville hade det.

Det var allt för denna gång men kommer snart tillbaka jag återgår nu till sticken som ligger och väntar på mig.

   

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards