keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 19 april 2020

#Påskveckan#Påskpynt#Friterade ägg#Lite sol#Massor med snö#

Av Chatarina Berglund - 19 april 2020 18:00

 

Hej igen! Nu är det påskveckan som har börjat ochi dag Tisdag har vi +8  och solen är framme men inte helt strålande men vi får ändå se den att den finns. Vi har pyntat lite inför påsken både ute och inne vi pyntar inte så mycket men lite påskris med vippor, en påskkärring, och någon påsktupp och en godishöna som kommer från mitt föräldrahem och den köpte mamma eller fick av någon när jag inte var så många år och nu har jag den varje påsk med godis i den är så fin.

 


Så ser min påskgodishöna ut och den har värpt mycket genom alla år...fast inga riktiga ägg men godisägg...


 


Måndag var vi ner till stan och handlade och det gick bra men man vill helst inte träffa så många och prata med och  de flesta känner nog likadant....

Till middag åt vi Fläsklägg och Rotmos och till det picklad lök och morötter väldigt gott!


   

Tisdag städat och påskpyntat och vädret är inte så skönt det blåser varenda dag och helt fel vind inget lä på vår altan vilken blåsig vinter och även hittills en blåsig vår det är synd för blir påsken lika blåsig då känns det inte kul att vara ute

och då törs man ju inte elda ute heller. 

Till middag blev det lasagne och en sallad och det var väldigt gott.


 


Onsdag i dag alltså heter den askonsdag och ännu blåsigare i dag det tar i så man tror att man ska blåsa bort när man går ut så vi håller oss mest inomhus och pysslar.V 86   ikväll och jag tänkte satsa en slant på det och försöka vinna lite igen vi får se hur det går med det svårt är det ialla fall. Nää inga pengar på travet blev det.

Till middag blev det WOK med den elektriska woken med fläskfile, lök, paprika, morötter och nudlar och en god sås och det var jättegott. Rasmus handlade åt oss en del och kom ut med det jättesnällt av han eftersom vi är i den ålder vi är ska vi inte vistas så mycket bland folk.Tur att vi har så fantastisk familj.


 


Skärtorsdag nu börjar påsken och många har kommit ut till sina stugor för att fira påsken och massor med folk på sjön med skotrar , skidor och även en del fiskare. På Lillholmen har det varit massor med folk och vädret väl inte allra bäst alla dagar sol men kallblåst bästa dagen var påskafton då var det jätteskönt när solen var framme skönt att sitta ute utan behöva frysa.Anna och Robin har oxå varit ute i sin stuga med hela familjen med respektive och dom har fiskat och fått några fina firrar. Dom har varit förbi här några gånger men vi har bara varit ute och ingen kram  eller sånt vi har hållt avstånden.

Till middag på skärtorsdag  åt vi Wienersnitzel. hassselbackspotatis, gröna ärtor, persiljesmör och de klassiska tllbehören me citron, ansjovis och kapris mycke,mycket gott!

   



Långfredag då blåste det kalla vindar och solen var stundvis frmme men ingen lä på vår altan vi varute en stund men 

inte alls så skönt.

Vi åt lite påskmat till middag med skinka, köttfärslimpa, sill, gravat kött med basilikasås,gravad lax,rödbetssallad och sen friterade jag ägg lite kul pyssel när man inte har annat för sig jag kokade äggen ca 10 min dom ska vara riktigt hårdkokta sen kyler man dom skalar dom och delar dom på hälften och tar ur  äggulan och då mosar du den och tillsätter lite majonäs, rökt lax, eller man tar vad vill ha i sin fyllning.Äggvitorna vänder man sen i  mjöl, uppvispat ägg och sist panko sen friterade jag dom i några minuter och när dom kallnat fyllde jag med röran och dekorerade med stenbitsrom och gräslök det var fantastiskt gott har aldrig trott att man kan fritera ägg. Men nu ve jag det!


     

 Påskaftorn då var bästa dagen med sol och riktigt skönt ute på altanen men när solen försvann då blåste det kallt men när solen var framme rätt mycket den dagen då var Anna och Robin och hela deras familj ute på skotertur och lagade lunchen ute och fiskade en del och fick några fina firrar.

 Till middag vi entrecote, stekta potatiskakor och även vanlig stek potatis, sallad, sparris med en skiva chorizo,

 rosepepparsås och det var mycket smarrigt!

Påskdagen skitväder med snö på natten och mera snö på dagen och blåsigt en typisk innedag  och stadsborna åkte hem och det förstår jag.Vi slog mest dank med korsord och V-75 mm och travet gick som vanligt vinstfritt.

Middagen blev ugnsekta kycklingkubbor, risbollar med lök.paprika, sallad och det smakade smaskigt...

 


Påskdagen i dag och vilket väder huja huja det snöade och blåste både på tvären och på längden och ena stunden var vissa fönster täckta med snö så man knappt såg ut och nästa stund var det regn som rann nerför fönstren eftersom snön smälte till vatten jaa,nu vill vi ha sol och värme slut på båst nää,sånt där härligt vårväder som vi kan ha den här  tiden. För dennaCorona gör folk deprimerade och tänk då när det blir sånt här väder som vi har haft i 2 dagar gör ju inte att folk blir piggare. Nää men vi är inte lagda åt de deprimerade hållet någon av oss men måste erkänna att det är trist 

att inte få träffa nära och kära och umgås med folk. Jag sa till mina Barn och Barnbarn att dom kan väl skicka något foto då ochdå så vi inte glömmer bort hur dom ser ut.Till middag åt vi bruna bönor och stekt fläsk och korv vi var så sugna på det och himmelskt gott var det.

 
Tisdag i dag och ingen snö eller blåst i dag men ingen sol heller vihar tagit dagen i dag som andra dagar med en god frukost med en macka med godsaker och grönsaker på, Alträskägg med kaviar, tomatjuice och kaffe och så då korsordstidningen söndagsexpressen ochnågot från NSD och Världsbladet (Piteåtidnigen) för er som inte vet att den kallas så men är man gift med en pitebo så måste man ha den säger Han.Joo det står mycket om Boden i den och många saker som hänt kring Boden kommer snabbare in i VB än i NSD. Dagarna går i alla fall ochi dag har våra norska grannar åkt hem till Norge det blev tomt sen dom åkte även om vi inte har träffats så mycket och inte så nära men i somras var tjejerna ofta och hälsade på men då fanns inte Corona och dom har förstått att vi inte kan träffa dom lika mycket vi får hoppas attdet är bättre med Coronan när  dom kommer nästa gång.

Till middag åt vi stekta strömmingsflundror,potatismos, broccoli och picklad morot och lök oj, oj vad gott det var vi pratade häromdagen om strömming och då kom jag på att vi har strömming i någon av frysarna och det stämde vi hade både hel och filead så då blev det en riktigt god middag.


   


Onsdag i dag och det har varit en strålande dag med sol och ingen blåst jäteskönt på altanen vi har varit  ute flera timmar.När vi suttit ute ungefär 1,5 timme så blev det helt plösligt fullt med moln och solen försvann och jag in för jag tänkte det blir ingen mer sol i dag me ca 20 min senare klarblåhimmel igen och då gick jag ut igen och det var så skönt.

Fler såna dagar önskar vi!

Till middag åt vi Dillkött. kokt potatis och rödbetor 

och morot

       

Torsdag hemmadag igen det är ju nästan bara hemmadagar nuför tiden en strålande dag med sol och nästan inge vind

toppenhärligt satt i kortärmat och jag frös inte härligt ett fika blev det oxå med kaffe och en macka mycket gott.

Till middag bev det hemkokt ärtsoppa vi brukar alltid äta ärtsoppa med punch på påskafton men den här påsken blev inte som vanligt.Soppan var jättegod men ingen punsch blev det. 


   

Fredag en blåsig dag igen vi var hemma för att Wilma handlade åt oss och kom ut med det oxå hon är så gullig 

och hon hade fixat allt så bra. Dom har erbjudit sig alla i familjen att handla och det är ju jättesnällt. Vi får fortsätta och sitta i karantän ännu ett tag.

Till middag åt vi fläskkött med lök, paprika, och en gräddig sås med med ugnsstekta morötter,lök, paprika, selleri,rödbetor och potatis mycket gott!    

Framme vid lördag Sol och moln växlande men kallblåst och jag höll på med V 75 men det blev inget av de 110 kr på DD det var det enda men man är  mest van med det. Till middag åt vi stekt flankstek, potatisrosor, pepparsås, sallad och picklade morötter och lök oj, vad gott det var mums!

 

Söndag i dag och blåst men rätt skönt på vår altan för det läade där vi satt fick någon timme ute i friska luften i dag oxå skönt.Måndag ska det tydligen bli blå himmel och varmt vi ser fram emot det.I dag blev det fläskpannkaka till middag jag var så sugen på pannkaka idag så då fick det bli så mycket gott länge sedan vi åt det.

   

Nu blir det inte mer denna gång men hälsningar från oss iAlträsk som sitter i karantän som så många andra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards