keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 26 april 2020

#Utedag med sol underbart#SOL#Vacker Tass#Rökta räkor#Anna fyller år#

Av Chatarina Berglund - 26 april 2020 16:30


Hej svejs igen nu är jag här med min blogg igen   och ska skriva ner vad som händer här i Byn för det är ju där vi håller oss nu för tiden och vad som händer här är mest naturen vi håller koll på vårfåglarna har ju börjat synas här svanarna har ju varit här sedan i mitten av mars och i dag måndag en underbar dag med sol och värme vi har suttit ute på altanen och det var jätteskönt och lä hade vi oxå mycket skönt vi är ju glad om vi får ha sol och lite värme så vi kan fördriva tiden utomhus mestadels.

Till middag gjorde jag en vitkålssoppa med lök, soja.lite sirap ,ättika och en buljontärning jag kokade den länge för det krävs om den ska bli riktigt god och sen gjorde smördegssticks med krossade ostbågar och riven ost på och domvar jättegoda Mums! Och soppan var oxå Mums!


Tisdag idag och vi har åter haft en toppendag med strålande sol och varmt och lä på altanen mycket skönt vi bara njuter av dessa dagar vi får vistas utomhus utan att frysa.Vi satt ute och fikade en macka och kaffe det blev lunchen i finvädret

Mackan bestod av räkor, sallad, majonäs och Alträskägg den smakade smaskens!

Till middag åt vi angushamburgare grillade med de vanliga tillbehören även hemgjorda friterade strips  och vi har fått en burk med dressing av Rasmus som han hade gjort 

 och det var den kända Bodendressingen från Holmbergs gatukök och den var verkligen jättegod han hade lyckats perfekt mycket gott.

Sådan vacker dag var det när vi fikade dessa godsaker ute på altanen....

   


     



Onsdag idag en toppendag med sol och värme jag kokade palt bara 17 st denna gång för att Rasmus och Sofia handlade lite åt oss för dom är så snälla alla barn,måg och barnbarn med respektive dom säger att det är bara skriva en lista på vad vi behöver så handlar dom och kommer ut med det dom är fantastiska dom vill inte att vi ska åka till stan och träffa n massa folk och bli sjuka av detta men det är ju samtidigt jobbigt för oss att anlita dom för dom har ju sina liv och jobbar och har fullt upp med allt. Men jag kokade palt så dom fick ta med sig hem och så kokade jag lingonsylt och skickade med. Och paltspadet är perfekt för i morgon blir det mjukkakobak av detta paltspad.

Till middag åt vi ju som ni förstår palt

   

Torsdag igen inget bra väder i dag passade bra att baka mjukkaka och det blev 26 st och goda blev dom paltspad är perfekt till bak av mjukkaka dom blir både luftiga och mjuka mycket goda.

 


till middag åt vi lättrimmad stekt lax i en gräddig dillsås med kokt potatis, sallad, broccoli och picklad lök och morot mycket, mycket gott

   

Fredag och lite mulet från morgonen vi åkte till Boden för vi skulle var på Vacker Tass med Molly på helrekond och det tog  ca 3,5 timme mycket jobb men så snygg hon blev jaa,söt var hon tidigare oxå men Sandra lyckades som vanligt

göra henne så tjusig dom är så duktiga och trevliga.

Vi tog med oss en massa återvinningsgrejer så vi skulle ha något att göra under tiden för vi kan ju inte springa i en massa affärer och träffa en massa folk men vi handlade på Willys och trots att vi hade massor med återvinningsgrejer så gick det så snabbt att tömma allt för det var ju redan sorterat ochsen åkte vi till Anna och Robin och Anna var hemma men Robin jobbade vi gick direkt till altanen så vi var bara ute och Anna bjöd på kaffe ute på altanen deras det var riktigt varmt i solen där och lä. Robin kom hem en snabbis  så vi fick i alla fall se han oxå . Det är bara så kul att få se dom en stund då och då om man håller sig utomhus. Vi fick ett tips Anna hade köpt rökta räkor och aioli hos fiskhandlarn som är i gamla sandenkiosken så vi blev så sugna så vi åkte dit innan vi åkte hem och köpte en förp rökta räkor och en pyts med aoili och sen hade vi köpt en laxsida på Willys som jag gravade och så skar vi en bit av laxen som jag lättrimmade och så rökte Tommy den och så rostade vi bröd med vitlökssmör på och dessa räkor med sås oj,oj så gott det var vi kunde aldrig sluta äta nästan mums,mums det kan vi rekommendera.

Vi satt ute en stund på altanen våran när vi kom hem för det var jätteskön och varmt i solen det blåste men det var lä på altanen väldigt skönt.


I dag lördag  fyller våran bästa Anna åroch dom ska ha kalaset på söndag men vi håller oss hemma pga Coronan det får gå ändå även om det känns hemskt att inte kunna vara med men vi följer reglerna det är det bästa.

I idag  ärdet  väldigt blåsigt och ingen sol just. Tommy har varit och hämtat fikabröd utanför byagården som Byaföreningen bjöd på   i dag  Elisabeth och Camilla har bakat massor dom är så duktiga dessa tjejer och det var så gott och paketerat så fint och märkt med namn och det  stod utanför Byagården så ingen behövde gå in fantastisk grej det är kul dom är så påhittiga och det sitter aldrig fast för dom. Härligt med sådana i vår förening.

   

Lördag en blåsig dag med kalla vindar jag höll mig inomhus och ägnade mig åt trav V 75 och det är lika svårt även om denna omgång var fler favoriter mnen alltid är det någon riktig outsider som vinner och ett högre odds så jag fick 6 rätt 

och 148 kr och en DD och där fick jag faktiskt 271 kr så lite vinst blev det i alla fall.

Hasse min brorsa han fiskar väldigt mycket pimplar och har saxar och han får en del fiskar nu någon gös och flera gäddor och sen är han så duktig på att filea fisken och vi ficken gäddfile som jag lättrimmade och stekte till middag och kokt potatis, ansjovissås, broccoli,suger snaps och det var så himla gott så gäddan är en fantastisk fisk hoppas vifår fler fileer av han eller så får fiska själva och se hur det går.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards