keckes matblogg

Alla inlägg den 22 februari 2020

Av Chatarina Berglund - 22 februari 2020 16:45

 

Hej igen! Nu är det dax för lite bloggande  igen och det har varit lite besvärligt först slog ryggen ut mig totalt i drygt en vecka och sen på de kom en förkylning med hosta, snora,snyta,täpp. rinnande näsa huja och vi som ska ställa till med köttsoppsfest i byagården den 15 februari det gäller att krya nu så vi orkar med. Båda har vi varit förkylda men dag för dag bättre och bättre och det gäller ju att Tommy oxå är pigg för att orka med för det är mycket att bära,flytta pannor 

med 25 liter och 20 liter från plattorna till kylning , köra   varv på varv till Byagården med grejer,ställa i ordning alla bord och sätta ut alla stola,r Duka mm.mm.Jaa det är mycktet jobb men det är även väldigt roligt  jag gillar ju att laga mat så det är inga problem så.Bara kul. Vekckan har som sagt gått i Köttsoppans tecken skalat 6 kg potatis,5 kg morötter, 6 stora palsternackor, 1 stor rotselleri, 6 purjolökar och allt ska ju sedan hackas och kokas. Jag kokade 6 omgångar med kött i tryckkokaren och sen kyler vi ner det och sen skär jag det sen när det kallnat.Sen kokade jag 140 klimpar i buljong.

Jag bakade även 2 st stora tomatbröd, en kubb bakade jag i en stor  Bullens varmkorvburk och den gjorde jag i ugnen.

Även 2 drömrulltårtor blev det till efterrättt till kaffet och sen hade Elisabeth bakat chokladbollar oxå till kaffet.

På Torsdag åkte vi en sväng till stan för att handla en del till oss själva och även till köttsoppsfesten.

Vi har ju en famlj  byn som har tjurkalvar Kåre och Ingrid och han skänker köttet till denna soppa och även hans fru Ingrid är en hejare på att odla allt dom skänkte potatisen och den var fin, morötterna, purjolöken, palsternackorna  och alla grönsaker var såå fina. Vi behövde bara köpa rotselleri  och 2 purjolökar och lite annat som hårt bröd,drickor mm.

Tommy och Hasse dukade på fm på lördag och det blev så fint.Vi åkte sen till Byagården  med alla soppgrytor och allt annat och då skulle soppan och klimpen värmas och allt bröd skulle skäras, kaffet fixas jja, en hel del att göra innan det blir dags för att käka. Vi fick även en hel del hjälp med det av Hasse, Fredrik, Karin,Kicki och Tobbe

Det kom i alla fall 46 personer till festen och det var så trevligt och jag hade kokat 35 l köttsoppa och 140 klimpar och det blev över till några doggy bag. Alla tyckte köttsoppan var jättegod alla var nöjda och det vi oxå.

Vi städade sen undan och diskade upp allt och ställde i ordning borden vi fick mycket hjälp med allt. det var så fint när vi for hem skönt att ha gjort det och slippa åka dit dagen efter och städa.En mycket trevlig kväll.

 Jaa så mycket annat har inte hänt men vi har ätit i alla fall varje dag lite olika saker.

    Bild på kubben jag bakade


 


      


   

Jag gjorde en köttgryta en dag med kokt potatis och det smakade bra!


   

En dag lagade jag köttfärsbiffar med mozarellaost i tomatsås o, past och haricote verts. Det var jättegott.

 



En annan dag då åt vi vårrullar med sallad mycket gott det oxå.

  

Ytterligare en dag senare åt vi  stekt kyclingfile med en gräddig sås, rösti, sallad och en omelett och det var då väldigt,väldigt gott.


Torsdag hade vi en hemmadag och Tommy var ute och fixade en del med snön och jag och Molly var inne och srädade lite grann.Till middag åt vi panerad trorsk med kokt potatis och även stekta  potatiskakor med lök. paprika och riven ost,
hollandaisesås och sallad och det var jättegott.I dag fyller Sofia år och många gratiskramar till hnne!

 


På lördag när vi hade köttsoppsfest  då spelade jag V-75 men jag såg det inte kollade på söndag och jag hade 5rätt  och fick 273 kr. På söndag då spelade jag en dubbel för då var det trav i Boden och jag satsade 10 kr och fick tillbaka 332 kr det var bra.

Nu har det gått en vecka till och vädret är växlande en dag hade -22 på morgonen och helt plötsligt några timmar senare var det -8.Men det är ju härligt att det inte är kallt men regn vill vi inte ha på vintern det hör sommaren till....

Fina dagar har det varit med strålande sol och det är så vackert och solen värmer faktiskt en hel del.

Fredag då hade vi tid på Vacker Tass för klo-och ansiktsklipp och så handlade vi en del oxå. Till middag blev det ugstekt benfri kolett med ugnstekt potatis, sås och en varm sallad med stekt vitkål,paprika och lök jättegott var det.


   

Lördag igen och V-75 är ju idag och jag har spelat då får vi se hur det går med det men det är lika så svårt  att vinna nu för tiden även om många vinnare  så är  inte jag någon vinnare längre.

Förkylningen vi åkte på har varit väldigt långdragen med hosta, snyta,ingen smak det är drygt 14 dagar nu och än känns den av och i väldigt dålig form känner jag mig även om det nu sakta verkar bli bättre och bättre. En vinst på V-75 skulle nog göra mig piggare tror jag....Just nu är solen på väg ned här och det är såå vackert å himlen. Nu blir det inte mer men vi syns/hörs snart igen.

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards