keckes matblogg

Alla inlägg den 1 december 2013

Av Chatarina Berglund - 1 december 2013 16:01

2013-11-28

Torsdag

En bättre dag vädermässigt sett. Vi åkte till Storheden en sväng för att handla en del . Vi fikade på Trend cafe en lunchmacka och kaffe. Det var inte lika halt som det varit dom här sista dagarna. I Luleå var det massor med folk vi är inte van att det är så mycket trängsel på dagarna när vi brukar vara där.

 Men julen närmar sig med stormsteg så det kan bero på det.

Vi lämnade tillbaka listerna vi köpte förra veckan på coop för vi hittade några andra på Nordjsöbutiken i Boden.

Vi köpte även en ny julgran med inbyggd belysning för vår gamla plastgran har börjat barra så förfärligt mycket. Konstigt att plastgranarna oxå barrar. 

Vi åkte hem vid 16-tiden och packade upp och fixade en brasa i kaminen för det var lite hurvigt.

Jag gravade en rostbiff på ca 8 hg och den ska ligga i 5-6 dagar. Det blir jättegott har gjort en tidigare som vi ätit upp redan. Även en fläskfile provade jag grava då får vi se om det blir lika gott.

Sen blev det lite tv-tittande halv åtta hos mig och I huvudet på Gunde .

Sen var det sängen och boken. Börjat på en ny av Karin Wahlberg den verkar bra...


 


Fredag

Vi vaknade tidigt på morron. Det var fortfarande mörkt ute så man såg inte vad det var för väder. När det ljusnade såg vi att solen visade sig. Det blev en fin dag.

Idag har vi varit hemma och fixat färdigt inför advent. Tommy har varit på utsidan och satt upp julgranen ute och fixat alla belysningar i träden och i tallriset i stubbarna mm. Även ett eget träd till fåglarna fixade han idag och så hängde han upp en belysning i det och en massa god grejer nötter, ett  hjärta med olika frön, talgbollar och solrosfrön. Fåglaran måste oxå få lite julmysigt, jaa även kurrana.Det är mycket jul hos oss det är som ett Tivoli.Men fint är det man behöver det där här tiden när det är mörkt nästan dygnet runt.

Jag började morgonen med att baka saffransbullar ca 80 st det gick bra och snabbt var det gjort. Tommy sa att dom var jättegoda och jag litar på han för jag har inte smakat dom själv.

Sen blev det adventspyntning med stjärnor, ljusstakar och även alla tomatar åkte fram rubbet på en gång.

Och dammsugning och in med de nya mattorna som jag köpt, det blev så fint.

Det är så kort tid man har det så då är det lika bra att pynta rejält på en gång. Och så är det ju så mysigt tycker jag. Jag älskar verlkigen julen och allt som hör till den. Men då när man kommer in i början av januari då känner man att nu är jag less på detta och då åker allt ner i kartonger igen för att ligga där i år igen. Sen kommer ljuset tillbaka och vi har förhoppningsvis en mycket härlig tid framför oss med skoter och Lillholmen, eldning, korv och hamburgergrillning ja ni vet allt som hör till den tiden på året. Men det dröjer ett tag ännu.

Nu får vi njuta av julens förberedelser, mörkret, de tända ljusen, och glöggen mmmm.

Till middag blev det torskrullar som jag lättgravade först fyllde med musslor som jag stekte i ugnen med smör.

Till det kokt potatis som jag dill och smörslungade i en stekpanna, ärtor, en sås på vitt vin, dill, creme fraiche och en buljongtärning och ugnstekta körsbärstomater.Det var riktigt gott.


       


 

     


         


Lördag

En ny dag igen med nya utmaningar. Vi vakande vid 8-tiden och steg upp fikade mackor och kaffe som vanligt med en värmande brasa ,Och så mysigt att sitta och fika med allt advenstpynt , NSD och våra små vänner där utanför fönstret. Det var riktigt fart på fåglarna dom  flög fram och tillbaka och kurrarna satt som hövdingar på fågelbordet och körde bort fåglarna.

Tommy tog på sig broddarna och åkte ut på isen med sparken och åkte en sväng till Lillolmen och gjorde en eld där sen kom han tillbaka och hämtade en korvbit och sen tillbaka till Lillholmen igen och grillade korv. Han fick även besök av Micke som kom åkande på skridskor. Han tyckte det var mysigt med elden så han gjorde Tommy sällskap en stund.

Jag ägnade som vanligt en del tid åt V-75 för att jaga 7-an och dra in dom stora kulorna, men ack så svårt det är med den där sista hästen. Jag fick 6 rätt igen och en massa 5-or och det blev sammanlagt 672 kr. Men det är ju 7 man ska ha, men det är hopplöst. Men jag ger inte upp ännu jag jagar vidare nästa lördag då kanske jag sätter den....

Sen blev det matlagning  till förrätt blev det raggmunkar med löjrom, lök och creme fraiche och en flugsvamp till det. Sen till varmrätt gjorde  jag en stek som jag marinerat 1 dygn och stekte på låg värme drygt 1 timme. Till det potatisbullar med lök, paprika, vitlök och ost. Parmaskinkslindad sparris, broccoli, fyllda tomathalvor och  sås.

Till efterätt blev det kaffe och en kaka och ett glas likör xante. Hasse var här och åt middag med oss. Det var

riktigt gott. På tal om min bror Hasse han ramlade härom dagen och slog i skinkan i en cementplattan in till garaget. Han skulle sanda men tänkte jag smyger bara ut och hämtar in tidningen först och båda fötterna slog undan och han föll handlöst baklänges, som tur var hade han den tjocka kronmössan på huvudet så det dämpade och tog mot en del.Men skinkan den var så blålila och ändå upp mot ryggen är han blålila usch va hemskt hade kunnat gå ännu värre. Men han kan promenera det är sitta som är värst.

Senare kom våra grannar över en sväng och hälsade på så vi satt och surrade och skrattade en hel del riktigt trevligt.


         


Första advent

Söndag

Oh, så härligt det var alldeles vitt när vi vaknade på morron. Tänk att snön kom till advent.

Det är så ljust och fint. En riktigt vacker adventssöndag.

Vi var bjudna på Adventsmys hos våra grannar Christer och Chatrine, även Thord och Birgitta var där.

Det var glögg med pepparkakor och grönmögelost. Sen hade hon gjort en cheesecake med kavringsbotten garnerad med löjrom, räkor och vindruvor och den var jättegod. Till det drack vi vin. En mycket trevlig stund på den här speciella söndagen som inleder julen. Någon julskyltning blev det inte för oss det här året , men det går nog bra ändå.

 Caroline deras dotter som går frisörutbildning, hon lovade att hon skulle klippa Tommy och det gjorde hon på em idag.  Det blev jättebra. han är så nöjd. Hon är jätteduktig.

För en stund sen ringde Chatrine och undrade om jag hade kuomaskor, nää svarde jag hur så varför undrar du. Jaha då måste det vara Birgitta som tagit fel skor. Både Chatrine och Birgitta har likadana kuomaskor, men inte samma storlek. När Chatrine skull ta på sig sina så var dom lite trånga. Birgitta märkte tydligen inte att hennes var lite stora haha kanske för mycket glögg eller...










Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards