keckes matblogg

Alla inlägg den 5 december 2013

Av Chatarina Berglund - 5 december 2013 18:09

2013-12-05

Torsdag

Jaa, på morgon sov jag faktiskt till kl 08.00, men det är för att jag sovit lite dåligt några nätter. Och i natt var det riktigt dåligt . Jag hade inte somnat 03.30, och när Tommy steg upp vid 5.30 kände jag att jag måste få någon timme  till i alla fall innan jag orkar stiga upp. Jag kände mig inte allt för pigg när jag steg upp,men det får gå.

Jag fattar inte varför jag inte kan sova. Även om jag oftast har ont på nätterna och jag vaknar  flera gånger varje natt, men jag brukar ju i alla fall sova en stund och vakna, och sova och vakna. Men i natt har jag  inte somnat  före 3.30 Hoppas det blir bättre till natten.

Ja,ja nog om detta. I dag har vi varit ute en hel del. Tommy har röjt bort det mesta från vår inglasade altan och städat där och gjort så fint.Och jag har oxå varit ute och monterat upp min tomte i ett träd  den som jag gjorde i fjol. Jag ska fortsätta i morgon och sätta en belysning så att tomten syns.

Sen började jag med ett projekt med en cykel. En mindre  barncykel var det som jag lindade ljusslingor runt och tanken var att det skulle göra att när   belysningen tänds i mörkret så ser man att belysningen har formen av en cykel. Men tyvärr så fick jag ge upp, Eftersom belysningen var för kort och det är svårt att sätta flera belysningar för då går det så mycket uttag. Nää man måste ha en längre belysnig en som man bygger på den jag har är inte påbyggnadsbar. Det räckte runt cykeln och runt ena hjulet men sen tog den slut, och det ser ju konstigt ut med belysning bara på ena hjulet. Jag får se om det blir något av det i år, annars får jag fixa det till nästa jul. Det var några minusgrader i dag men det var jätteskönt ute.

När det sen började skymma då var det dax att gå in. och skymmer gör det väldigt tidigt nu för tiden.

Jag marinerade en fläskfile förra veckan med vitlök, lök, senapsfrö, chilipeppar och svartpeppar. Jag tog fram den idag och torkade den i ugnenpå 75 grader i ca 5 timmar och vi smakade den var jättegod, mycket smak. Det var något nytt som jag själv hittade på och det verkar funka.

Till middag åt vi lutfisk, kokt potatis, bechamelsås, gröna ärtor och kryddpeppar förstås. Hujeda mej så gott det var.Jag säger som min mamma sa när hon åt lutfisk det lägger sig som bomull kring hjärtat, och det stämmer.

Sen har vi tittat på TV halv åtta sista gången med Helge Skogh. Sen tittade vi ju så klart på Ernst han är ju för duktig den mannen. Han kan allt. Även om jag tyckte han gjorde mycket sliskiga saker i kväll med fikon , dadlar mm nää det är inte något för mig. Men det är ändå kul att se.

Nu blir det inte så mycket mer i kväll...Ny dag i morgon med nya utmaningar..


           




Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards