keckes matblogg

Alla inlägg den 29 december 2013

Av Chatarina Berglund - 29 december 2013 21:30

Nu blir det ett sammandrag av fredag , lördag och söndag. Fredag åkte vi till stan och handlade inte för att vi har slut mat , men vi tänkte lite på nyårsafton. Och jag förstår att det var inte bara vi som tänkte på den. Det var massor med folk på kvantum och handlade. Det fanns bara en ledig vagn inne på kvantum. Och massor med bilar, men en parkerig fick vi i alla fall. Vi träffade så många vi kände så det gick mycket tid till att surra med alla, men det var ju bara trevligt. Sen åkte vi hem och det var så halt på vår gård så man fick verkligen hålla tungan rätt i munnen. Det är ju inte att tänka på att gå ut och promenera så länge det är så här. Det går väl an på stora vägen, men vår väg upp till stora vägen är fläckvis glashal. Och då hjälper inte broddarna heller. Då kom vår granne som en räddande ängel med grus som han hade hämtat i dunkar som han skurit av. Tommy var ute och grusade på gården så att man kan gå till bilen i alla fall. Nu får det snart bli bättre, lite mer snö och några grader kallare om man får önska.

Det är inte många skotrar man ser ute på isen nu för tiden. Det kanske är vatten så att det inte går att köra .

Till middag åt vi tacos och det var gott.Man är ju rätt less på julmat nu.

Sen tittade vi på TV postkod, men aldrig kommer dom hit och delar ut några pengar. Man väntar varje vecka att dom ska ringa på, men inte än...Och så tittade vi även på spåret.


    


 

   

Lördag

När vi vaknade på morron var det 3 +grader. Och vi fikade som vanligt kaffe och mackor och lika gott smakade det som alltid. Fåglarna jobbade på för fullt och även kurrarna. Helt plötsligt dök det upp en ekorre som är väldigt ljus i färgen den har vi aldrig sett förr, och den är väldigt stor oxå. Kanske bara på tillfälligt besök..

Jaha lördag V-75 dax igen och då gäller det att läsa och kolla kuskar och hästar ,och,och, hjälper det, nää det verkar inte så. Och så tittarjag på aftonbladets liverapporter, och så lurar han mig han som sitter och refererar därifrån. Han säger att den spiken går inte hem, jaha då ändrar jag min rad och tror att han är ju ändå på plats och vet , och har fått information från kuskar mm. Nää. nu är det slut med det . Jag ska nu från 2014 inte lyssna på några experter, bara på mig själv. Då får vi se hur det går kanske inte bättre , men då kan jag inte skylla det på experterna i alla fall. Jag fick bara 5 rätt o 480 kr, men ok jag fick tillbaka pengarna och lite till, men man vill ju ha fler rätt och mera pengar.Men jag ger i alla fall inte upp.

Senare blev det middagsförberedelser . Det blev en förrätt med gravad oxfile, basilikasås och nöthack. Till varmrätt åt vi biffar fyllda med ost och rullade i grovmalen svartpeppar till det stekta potatiskivor med hackad tomat som jag blandade med parmesanost och gratinerade. En god sås och ugnsstekta hela rödbetor på grovsalt- bädd, toppade med creme fraiche smaksatt med senap. Allt smakade bra.. Sen tittade vi på postkod och även Stjärnorna på slottet det var jättebra.

Och jag är lite förkyld och har ont i halsen och kände mig lite euskefurat. Så jag lade mig ovanligt tidigt.


       


Söndag

Jag vaknade ganska tidigt, men hade ont i halsen och lite huvudvärk, men inte feber. Steg upp och tog en panodil och lade mig en stund till och nästa gång jag vaknade kändes det bättre. Steg upp och fikade mackor och kaffe gott var det. Vi hade koll på fåglarna och kurrarna och det är så mycket fåglar här som jobbar frenetiskt för att få i sig födan. Den ljusa kurren var här även i morse. Och tempen 2+ .

Tommy har varit ute och fixat en del bl a lastat in lite ved mm och grusat lite mer på infarten.

Jag blev så sugen på palt idag så då blev det så jag kokade en stor kittel md palt 26 st och så åkte vi ner till Erikslundarna och tog palten med oss och åt middagen med dom. Linnea var oxå där så det passade bra då fick hon oxå äta palt. Alla tyckte det var jättegott.

Rasmus höll på att byta rum igen . Han har ett rum  upp på övervåninen där för övrigt alla andra oxå har sina sovrum. Men för något tag sedan kom han på att han skulle flytta ner och bo i sitt gamla rum, och dom slet med grejerna nerför och uppför trappen.Mycket jobb, och nu helt plötsligt skulle han flytta upp igen.Samma sak nerför och uppför bar dom .Värst med sängen som är lite svårhanterlig i en trappa. För en säng skulle ju upp och en skulle ner. Och Wilma hade fått ett nytt sminkbord så hon skulle ut med soffan från sitt rum och då ville Rasmus ha den i sitt rum. Jaa, det var verkligen en riktig omflyttning dom höll på med. Vi åkte hem och då vet jag inte hur det gick men förmodligen bra skulle jag tro. Vi får väl höra imorgon.

Nu är kl 22.30 och Tommy sitter och tittar på TV och nu blir det inte mer bloggande i kväll.

En ny dag i morgon med nya äventyr...Dagen har blivit 13 minuter längre sedan det vände den 22 december. Härligt!!!


 



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards