keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 5 juli 2014

Älvsbysväng, Tjejträff och fredagsmys....

Av Chatarina Berglund - 5 juli 2014 12:38

Den lilla gula saken   den där den visade sig inte i onsdags nää då var det "regntunga skyar " och regnet det bara öser ner och jag blir så blöt om både skor och strumpor.....Vad gör man en sådan dag joo, vi åkte en sväng till stan för Molly skulle på kloklippning och frisering  på Vacker tass kl 13.30 och sen  hämtade vi  ett paket på Coop med ett par skor som Tommy beställt på Boozt. Efter det åkte vi runt lite varstans och sen helt plötsligt var i i Älvsbyn och där träffade vi Hasse och Barbro på Coop där vi handlade.Jag var en sväng på Helenas och köpte en klänning och en tunika..

Vi åkte sen till Återbruket i Älvsbyn och tittade och dom hade en hel del grejer bl a älghorn och då tänkte jag genast på Anna för hon skulle vilja ha ett sån,t så jag frågade om priset och det var 1500 kr huja dom är dyra dom där. Jag får väl ge mig ut i skogen med bössan och fälla en egen älg och fixa älghorn till Anna...    

Sen åkte vi på ÄP och köpte varsin pizza somvi tog med oss och åt den hemma det var jättegott.

Efter det tittade vi på TV Grillmästarna bl a...

Torsdagen började inte så bra det regnade ett tag på fm men sen blev det uppehåll och riktigt skönt stundvis när

solen visade sig. Tommy klippte gräset på em och jag pysslade om mina blommor och andra växter. Gurkorna är riktigt stora nu snart klara att börja smaka och squashen har massor med blommor och squash på väg. Tomaterna har oxå många gröna tomater. På kvällen var det tjejträff hos Kicki och jag körde och Cilla och Milla åkte med mig och vi plockade även upp Karin på vägen nää alltså inte på vägen utan på hennes gata hemma i stan.

Vi satt ute och tog en drink först men det kylde av ganska fort. Sen åt vi en förrätt typ en pizzafyrkant med lite olika saker i oliver, tomater, ost mm det var såå gott. Till varmrätt var det en laxgratäng med potatis i botten och lax och en mycket god gratängsås på toppen, en blandad sallad med rödbetor, morötter, perilsja och fetaost.

Och en grönsallad med tomater, äpple, sallad mm. Efterrätten var en marängtårta den såg god ut men jag smakade den inte eftersom jag inte gillar det söta. Allt var i alla fall mycket gott.

Vi dryftade många olika saker under kvällen som vanligt bl a vår syster Helena som reser en hel del och ibland är det inte lätt att hålla reda på åt vilket håll hon åkt den här gången. Hon är nu i Palma med några tjejkompisar och när hon kommer hem så ska dom åka till Norge . Helena var upp till Karin dagen innan hon åkte och Karin hade frågat om dom skulle ha mat med sig, nää svarade Helena det finns ju matbutiker i närheten och sen var hon orolig att dom skule frysa så undrade om dom hade kläder med sig..och Helena trodde inte att dom skulle behöva frysa osv och Karin var så säker på att det var till Norge hon skulle först innan Palma men det var tärtom. Karin undrade just varför Helena inte i frågasatte hennes frågor..haha. Vi pratade oxå en del om Norge det var någon som bott på vandrarhemmet som Cilla, Milla och Lotta känner sen tidigare han har tydligen bott i Boden en gång i tiden. Och Lotta gav oss oxå en litet smakprov på sins norska språkkunskaper. Vi pratade oxå om många människor som jag exvis inte känner men med lite utredning så visar det sig att visst vet jag vem det är ex hon har en syster som jobbar på coop eller bror till dom som bodde granne med den och den eller gick i samma klass som brorsan till henne och helt plötsligt efter alla ledtrådar så är vi framme japp...Man kan utreda mycket på en tjejträff. Äve en mycket livlig diskussion huruvida barn (17 drygt) ska få åka på cykelsemester eller ej. Ex åka tåg till Skåne och cykla hem jaa, det kan diskuteras men man bör vara medveten om att det är inte så enkelt, det måste planeras noga. Ex kolla boende efter vägen och boka innan man åker hemifrån. Om man lärt känna någon vaa nätet när man spelar eller chattar och den personen erbjuder sovplats om man kommer åt det hållet. Kan man lita på det nää, inte vet man vad det är för person om man inte känner dom. Kanske lovar personen att komma och möta dig när du kommer med tåget och sen kliver du av och ingen finns där vad gör man då? Livliga diskussioner om detta blev det och jag tycker nog att man bör vara 2 om man ska bege sig ut på en sådan strapats....Det tyckte inte alla. Delade meningar.       

  En mycket trevlig kväll som avslutades med att köra hem dom vinfulla brudarna och det gick bra..        

Fredagsmys men inget strålande väder lite regn och lite sol och blandat. Tommy var ute och tvättade bilen och jag tvättade en del och fixade lite på insidan förberedde middagen bl a som blev kyckling med en god gräddig sås och smördegsrullar med potatismos med västerbottensost. En sallad med rödbetor, lök, paprika och persilja det smakade riktigt gott.



 

 

      


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards