keckes matblogg

Alla inlägg den 22 juni 2014

Av Chatarina Berglund - 22 juni 2014 16:40

    

Någon sådan där  gul sak som lyser har det varit sparsamt med i veckan. Däremot har det varit rejält blåsigt flera dagar och lite regn med hagel ibland. Nää denna veckan glömmer vi åtminstone vädermässigt.

Vi har varit till Storheden en sväng och handlat. En dag åkte vi till Älvsbyn med lite återvinningsmaterial och då passade vi på att fika på Centrum Konditori en macka och kaffe det var så  gott.

Vi har ätit även denna vecka en dag blev det en ugnspannkaka med fläsk, lök och potatis i det var jättegott.

En dag blev det sill i folie med färsk potatis även det mycket gott. Hemgjorda hamburgare blev det en dag med bröd och hemgjorda pommes oxå det smakade väldans bra...

I övrigt har jag väl lagat en del mat till Midsommaraftonens buffebord och även till oss själva. Inlagd sill, stekta inlagda strömmingsflundror, pizzasnurror, ost och chilisnax av petit shouxdeg, pannacotta med ost, gräslök och löjrom, ostbomb, skagentårta, vårrullar med köttfärs, marinerade ugnstekta kycklinglår. tunnbrödssticks, smördegsrulle med ansovis, lök och ost. Paj med hjortronsylt, brieost, salami, ost och äggstanning.

Midsommaraftonen bjöd ju i alla fall på bättre väder än det utlovats dom har mest pratat om regn men inte blev det något av det och det var ju bra. Vi hade Molly med oss och hon hade så roligt med Sally och Ronja. Och Tindra hon är helt fantastisk med hundar  så hon hade bra koll på Molly hela kvällen

Vi var som vanligt hos Helena som har stugan bedvid vårt föräldrahem och där tar alla med sig lite olika rätter med mat och eferrätt så det blir en hel del mat. Det var lax både rökt och gravad, janssons, sill, rökt renstek, marinerad kyckling, räktårta, sallader av olika slag, mm mm. Vi var ca 20 personer som hade en mycket trevlig kväll med mycket god mat och dryck. Efter vi hade ätit en massa mat och en god efterrätt satte vi oss alla vid brasan och surrade och sjöng en massa sånger från ett sånghäfte som Helena hade. En del sjunger ju i kör så dom är ju extra duktig på det där men man gör så gott en kan. Vi satt som tur var vid brasan som värmde skönt men konstigt nog så blir man kall i alla fall om inte annat bakom ryggen och jag har haft lite besvärligare än vanligt hela veckan men när vi skulle åka hem då hade jag riktigt ont jag kunde knappt gå och ta mig in i bilen var inte lätt och skönt att få lägga sig även om det inte heller var så lätt. Och sova var inte heller så lätt varje rörelse skar som knivar men lite grann sov jag i alla fall. När jag sen skulle upp på morgonen var det riktigt illa jag tog mig till toan med hjälp av Tommy. Och började med att inta mina mediciner och det tar ju en stund nnan dom börjar verka. Skönt när det kändes att medicinen hjäpte åtminstone en del av smärtan tar den bort, men sen kommer det tillbaka redan efter 3 timmar känner man att nu är det läge att ta en omgång igen. För det är bättre att ta innan det hinner bli så där riktigt ont igen för det är ett h-vete.
Anna, Wilma, Ludde och Simon var ut en sväng och åt lite rester från midsommaraftonens buffe det blev ju en del över. Det var kul att träffa. Dom var hemma på midsommarafton för Rasmus hade magsjuka och Robin skulle jobba på midsommardagen. Nu är denna midsommarhelg över och vi ser fram emot bättre och varmare väder med sol och bad i massor. Idag har det varit V-75 och det gick inte alls bra bara 4 rätt för mig och de 3 C-na fick bara 3 men nya friska tag på lördag igen...


                           

   


Många olika skor.... 



Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards