keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 21 mars 2015

Soool, 7 rätt på V-75 och lunch ute vid vår eldstad och Piteåbesök

Av Chatarina Berglund - 21 mars 2015 10:45

Jaa, nu är helgen på sluttampen men å andra sidan när man är pensionär så spelar det ingen roll vi kan ha helg varje dag om vi vill. Men det är ändå lite speciellt på helgerna särskilt den här tiden på året och framför allt när det är sånt fint väder som vi nu har...med     härligt.

Fredagen då var Tommy mest ute och jag var ute en stund med Molly på isen så hon fick busa. Sen var jag mest inomhus jag har rätt så dåligt i mina knän just nu så det blir inga långa promenader ännu..

Till middag åt vi fisksoppa med torsk, morötter, potatis,lök, vitlök, paprika, räkor, musslor, fänkålskrydda, apelsinsaft och rivet apelsinskal buljongtärningar och till det ostmackor, mycket gott...

Sen tittade vi på Lets dance..när Ingemar sågades hårt avTony Iving men det är klart att se han dansa är väl inte riktigt som att se han i slalombacken det kan man inte begära heller. Han mådde tydligen väldigt illa inför dansen för han var så nervös så kände han även när han stod i salalombacken och skulle göra sina åk sa han i en intervju och juryn blev visst riktigt oense efter programmet och Tony Irving tyckte att dom andra 2 i juryn höll upp Ingemar mer än andra..och han är här för att lär sig dansa för det kan han inte sa Tony Irving..och blablabla...

Vi får se hur det går i fortsättningen han fixar säkert detta Ingemar det har han visat förr..


     

Framme vid lördag då var det skotertrafik här på isen hela dagen och skidåkare och en del som promenerade och njöt av det fina vädret..

Tommy han var ute med skotern och han var på Lillholmen och grillade korv och fläsk men jag har ju mitt V-75

så jag håller mig inomhus och ägnar mig åt kuskar och hästar och försöker varje helg förstärka ekonomin det går väl inte alltid så bra men åandra sidan om man inte spelar kan man inte vinna heller...Den här gången blev det faktiskt 7 rätt på båda systemen och de 3 C-na vi fick 1300 och jag fick 1480 kr men det kunde ju ha varit ännu större vinst ändå ni ser man blir aldrig nöjd men det ska man inte heller bli nää bara sikta högt på de stora pengarna..Nya tag nästa lördag med sikte på de stora vinsterna..

Till middag gjorde jag en stek av hel benfri fläskkarre som jag stekte i ca 2,5 timmme i 150 graders ugn och först hade jag den i marinad med allt möjligt, apelsinsaft, soya, sweetchilisås, vitlök, senap och en massa kryddor sen sprutade jag in buljong i steken med min marineringsspruta och den vart så himla mör,saftig och god.Till det

potatiskroketter, sås och stekt spetskål med paprika och lök , stekta squashskivor med tomater och mozarella och allt smakade mycket gott..Mätta och belåtna tittade vi på melodifestivalen mm och Måns vann och det var precis vad jag sagt hela tiden ...

       

När vi vaknade i dag så var det sol och fint i dag igen och det börjde så sakta synas en del skotrar och andra flanörer ute och njöt det gäller att passa på . Vi har varit ute oxå och njutit i soeln och eldat i vår eldstad och grillat korv med bröd som blev lunchen i dag och kaffe på det mycket gott..

Och då såg vi till och med en kille som cyklade på isen (Simon) ut till Lillholmen det är första gången vi sett cyklister på Alträsket...Och skotrar strenade som röda streck förbi från alla håll...Och även vår 4-hjuling var ute på isen med en som åkte snowboard eller liknande bakom den och även Bob åkte dom efter den...utlånad till Simon med kompisar...

   

    

Måndag åkte vi en sväng till stan och handlade för vi ska få besök i morgon av 2 pitebor så då behövde vi komplettera en del..Och Tommy skulle hämta ut färg oxå  till Anna och Robins stuga som han ska fixa klart nu..

Robin håller på för fullt och det blir så väldans snyggt. Nya köksinredningen är jättesnygg..och kaklet skitsnyggt

svarta plattor rektangulära ganska stora...När vi kom hem så åkte vi förbi och tittade i deras stuga för Tommy skulle lämna färgen där..Och till middag blev det varma mackor och det smakade bra..

Tisdag i dag ett strålande väder med massor av sol och vackert men i dag får vi hålla oss inomhus för att det var 2 st kompisar  till Tommy som hälsade på och dom bor i Piteå. Gunnar och Dick kom vid 10.30 och vi började med kaffe, laxmacka och fikabröd. Och vi surrade och skrattade så mycket när vi pratade om gamla tider många roliga minnen som dök upp. Vi åt sen lunch vid 13-tiden och då hade jag lagat sjömansbiff, sallad och rödbetor och dom tyckte det var jättegott. Vi avslutade med kaffe och dumlemuffins och det var verkligen roligt att träffa dom det var ett tag sedan och dom är oxå pensionärer båda  2 .Hasse kom förbi han på skoter han hade varit ute och fiskat och fått flera gäddor så han lämnade en på 2,5 kg som jag gjorde upp och fileeade och sen malde jag den tillsammans med rimmat bogfläsk, lök, vitlök, senap,paprika kryddor, fond, ägg och potatismjöj. Och så  stekte jag gäddfärsbiffar och det vart väldigt många..och goda blev dom verkligen..Goda även kalla på smörgås..

     

 Onsdag har jag varit hemma och gjort piroger ca 55 st och Tommy han har varit i Anna och Robins stuga och hjälpt dom. Han kom hem vid 17.30 och då blev det piroger och sallad till middag och det smakade mycket bra. Jag gjorde 4 olika fyllningar tacoköttfärs, köttfärs med andra kryddor, skinka och rökt lax med spenat, vitlök och lök alla var goda på sitt sätt..

Torsdag åkte vi en sväng och handlade i stora staden och efter det åkte Tommy en sväng till Anna och Robins stuga och fortsatte med sitt projekt ch nu har dom fått sin nya soffa som dom köpt och den var jättesnygg och nu väntar dom på bord och stolar som dom oxå köpt nytt det kommer att bli såå fint..Vi köpte en lax på 4kg när vi var och handlade som jag fileade och gravade på kvälllen..mums när den blir klar..

 

Fredag fint väder med sol men lite kyligt i luften eftersom det blåser en del men jag och Molly var ute en sväng på isen och busade medan Tommy fortsatte med sitt projekt. Jag gjorde apelsinsaft på 6kg apelsiner och det blev en hel kittel ca 7-8 L.Och i dag var det solförmörkelse och det blev lite skumt ett tag ungefär som när solen går ner men det varade inte länge och nu dröjer det visst 24 år till innan vi kan se detta i gen...Till middag åt vi tacos det är inte ofta vi äter det när det bara är jag och Tommy det brukar oftast vara när barnbarnen är här men det var i alla fall gott som omväxling..Sen tittade vi postkod och Lets dance och Ingemar hade ryckt upp sig rejält och Nanne åkte ut det var ju synd men någon måste ju lämna varje vecka....

       

       

Nu är jag framme vid lördag igen tänk vad veckorna går fort och solen skiner varje dag numera det är ju underbart och kalla nätter med ca - 8 i natt och Tommy åkte i väg till Anna och Robins stuga för fortsatt målning..Och jag passar på att blogga innan jag ska ta tag i V-75 och försöka få till 2 st 7-or även denna lördag

ni får veta hur jag lyckats vid nästa bloggning...

Tjinge ling

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards