keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 28 mars 2015

Vacker tass....med Molly, Tjejträff och Fredagsmys....

Av Chatarina Berglund - 28 mars 2015 12:30

I dag var det oxå vitt på marken när vi tittade ut och några -grader var det. Fortsätter det så här då kanske det är skoterföre även till påsk.Vi har varit en sväng till stan för vi hade tid på Vacker tass med Molly för kloklippning och

klippning runt ögonen och kring nosen ..hon är så söt.

Vi åkte sen hem och drack kaffe och en macka innan Tommy åkte i väg till Anna och robins stuga och fortsatte med sitt uppdrag..Jag och Molly var ute en stund på isen och busade ett strålande väder med sol men lite kallt blåser

det men om man rör sig så går det bra...Sen lagade jag lasagne till middag det var jättegott det är rätt länge sedan vi åt det. Sen blev det lite TV-tittande Farmen, Bästa bonden mm.

Om ni undrar vad det är som ligger på plåten så är det grönkål...Jättegott man tar bortden hårda stjälken och delar bladen i mindre bitar sätt det i en skål och blanda lite olja , salt och andra kryddor om man vill ha och strö ut det på en plåt med bakplåtspapper ..Sen in i ugnen på 200 grader i ca 7-8 min. Jag åt det första gången hos Karin och sen har gjort det några gånger det är  verkligen värt att prova....


       


Onsdag vaknade vi till sol igen det är underbart med denna gula sak som gör folk så glada      

Vi vaknade vid 7-tiden och fikade som vanligt kaffe och macka och gott var det men ingen NSD den var tydligen lite sen och det är nog för att det är någon ny som kör för annars brukar den vara här vid 4.30-05.00 men ok

den kom ju fast än lite senare..Tommy han åkte i väg tillAnna och Robins stuga för att forsätta sitt projekt..

jag och Molly var hemma och vi tog en promenad på isen och det var fläckvis riktig blankis men vi gick till Lillholmen i alla fall. Jaa, jag gick men Molly hon sprang och hoppade och jag kastade isbitar som hon jagade och kastade upp dom i luften och hade väldigt roligt. På Lillholmen stannade vi inte så länge för det blåste rätt rejält där. Vi gick sen hem och då kom Fredrik med skoter förbi och surrade en stund och även Christer kom oxå förbi han hade tagit ner vår post...Och vi satt ute och surrade en stund men det blåste kallt man måste röra på sig då är det skönt...Sen gick jag och Molly in och jag började med middagen det blev en köttgryta med lite olika grönsaker

kokt  potatis ,syrade morötter och lök mycket gott..

Efter det blev det lite TV-tittande Go kväll med min släkting Maud som gjorde våfflor med olika tillbehör och dom med löjrom.gräslök och gräddfil och sen den där skagenröran tyckte jag såg klart godast ut...inag våfflor med sylt och bärför mig...


              

Torsdag vaknade vi kring 7-tiden och fikade som vanligt en macka och kaffe samt ett ägg och dessutom NSD i dag i rätt tid..Efter det åkte Tommy till Anna och Robins stuga och fortsatte sitt projekt som nu börjar närma sig slutet..Jag och Molly var hemma och var ute en stund så hon fick springa. När Tommy kom hem åkte vi en sväng till stan för att handla och sen hade vi tjejträff hos Karin. Vi var bara 4 st för Lotta hon hade ramlat och slagit huvudet när hon var ute med Morris så hon åkte till vårdcentralen för att kolla om det behövde sys, men det behövde det inte enligt läkaren det räckte med omplåstring och bandagering och hon hade liten huvudvärk oxå så det kan ju vara en lindrig hjärnskakning...Stackars Lotta krya på dig...

Men vi 4 som var där hade väldigt trevligt och åt god mat som alltid..till förrätt var det friterad camembert med hjortronsylt, nötter och en smördesgpinne med ost...till varmrätt marinerad ugnstekt fläskytterfile med pesto

och en massa andra godsaker, potatiskroketter och sallad..till efterrätt en mousse med bär.. allt var mycket gott

Och så drack vi även ettvvin som hette Kajsa passade ju bra för vi kallar ju Karin ibland för Kajsa...

En trevlig kväll som innehöll en hel del surr bl a om Halvåtta som börjar om på måndag och det ska ju tydligen vara ett gäng från Boden med i något av programmen och även från Piteå ska det var med ett gäng det blir kul att titta på det....Sen var det lite kärleksafärrer som kom upp och en del om drömmar som vi haft och Cilla hade drömt en väldigt konstig dröm om att hon hade ett konstigt djur en blandning av hund och känguru eller något liknande och en massa människor som var inblandade det hade varit en väldigt jobbig dröm...Och jag drömde en natt att någon kom in genom dörren och stod framför min säng och jag skrek rakt ut och det var en kvinna med röd kappa och en svart mössa väldigt lik min mamma, men hon försvann lika fort som hon kom..konstigt hur man kan få till det...Och så klart pratade vi om den där flygkraschen som var i Frankrike så hemskt när man hör att han har gjort detta medvetet tänk vad utlämnad man är på ett flygplan och att kunna göra ensån sak och ta livet av 150 människor..huja han måste ha varit svårt sjuk psykiskt Jaa, det var mycket annat oxå men man kommer inte i håg allt...Tommy hämtade mig vid 23.30 och så skjutsade vi hem Cilla oxå..och hemresan gick bra och sängen var skön ...som vanligt


   

På fredag vaknade vi vid 8-tiden och fikade som vanligt kaffe, macka och ägg samt NSD ....Och sen åkte Tommy i väg igen och jag och Molly var hemma och fixade lite dammsugning och matförberedelser. Till middag blev det en ljummen sallad med potatis ,kyckling, kabanoss, skinka, paprika, lök, tomater , gurka, syltlök, oliver, stekt hallumiost och en hemgjord aioli och bröd med ost och kryddor rostade i ugnen och det var jättegott...


     

Lördag vi sov lite längre i dag till  8.30 rättskönt det oxå....Snö har vi fått och ,mulet men oj, helt plötsligt sprck det upp och blev strålande sol en jättefin dag. Tommy har åkt i väg på sitt uppdrag och jag och Molly är hemma och fixar trav bla och det är inte lätt minsann för man siktar ju efter 7-an så klart...men vi får se hur det går ni får resultat nästa gång jag bloggar. Lite mycket i dag för jag har 3 system att göra till   3- C-na,tjejträffen och mitt eget..huja , huja...

Nu ska jag börja förbereda middagen lite smått....

Tjingeling och trevlig helg på er alla bloggläsare....


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards