keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 1 juni 2015

Morsdagsmiddag och Höstrusk

Av Chatarina Berglund - 1 juni 2015 19:15

Jaha nu var det dax igen att skriva ner några rader om de senaste händelserna .Om vi börjar med V-75 så gick det inge bra för de 3 C-na , jag vann 434 kr. Och till middag åt vi grillad lättrimmad lax, kokt och stekt potatis,sallad och en god sås, jättegott var det....


      Våra grannar Jennie och Krister med barnen Jonatan, Viktor och Sanna och deras  2 hundar var här från lördag till söndag det är kul när sommargästerna börjar komma ut...Och även grannarna åt andra hållet var här från lördag till söndag det är  kul när det är lite mer folk som rörs på området..I går var det ju oxå V-75 och elitloppet och då gjorde jag ett litet system och en DD och då vann jag 1200 kr jag fick 6 rätt och fick även in DD så då får jag inte klaga. I går var det Morsdag och då var hela familjen Holmgren här på middag och uppvaktade mig med en hängpetunia och en fin tavla och

framför allt det bästa var ju att få umgås med dom några timmar.Det var som vanligt trevligt och och en hel del

skratt. Jag lagade middag och då gjorde jag en förrätt med en liten paj med västerbottensost,

 fylld med en röra av rökt lax, crab fish och dekorerade med löjrom och räkor.. Till varmrätt laxrullar fyllda med rökt lax och västerbottensost i en god gräddig sås, potatistårta, sallad och hembakt surdesbaguette med salsa  jag stekte brödet  i olivolja. Till efterrätt en mycket kladdig kaka med botten oreokex, och ett lager med en chokladkola som jag kokade och ett lager med karamelliserad mjölk och den är ju redan färdigkokt så den bredde jag bara över kakan och strödde dumlegodis uppe på och visprädde till...Den var så kladdig så den gick inte fånga på bild den bara åkte utanför kameravinkeln haha...


           



 

Sen när dom åkte hem så kom Fredrik och Ronja förbi en sväng och då fick han äta oxå både mat och efterrätt.

Och sen blev det lite TV-tittande med Mästarnas mästare som var sista gången..

I dag är det måndag och det är precis som att det vore höst i luften det blåser så himla kallt och mycket blåser det här nere vid sjön det går vita gäss på havet..Huja..varför vänder det aldrig man hör inte att det pratas om  något bättre väder heller..Man kan inte vara ute och plantera heller och inte är det kul att vara ute över huvud taget...Jag sa aldeles nyss till Tommy att nu drar man snart till Kallax och då skrattade han, och frågade om jag trodde det var bättre väder där, nää men då tar man sig vidare till varmare trakter därifrån man har god lust i alla fall..att bara sticka i väg på en veckotripp och få lite sol och värme...

I dag har vi ätit fyllda tortellini med skinksås med skinka, lök, paprika och vitlök,gönsaker, riven parmesanost mycket gott...


     

Tommy har varit i Mats hus även idag och fixat. Hasse han har åkt till Kungshamn och skulle hjäpa Mats och Maija Liisa med flytten och sen kör dom bil upp så dom kommer väl på torsdag och även flyttlasset kommer väl då..


Bara 18 dagar till Midsommarafton hoppas att det blir lite varmare innan dess. I fjol på midsommar var det jättekyligt vi satt vid elden hela kvällen och det var bara 4 grader + när vi kom hem..Hoppas på bättre väder iår...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards