keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Tjejträff # Åppa Bojn,# V-75 i Boden # Studentfika och Gekås

Av Chatarina Berglund - 15 juni 2015 22:30

En liten sammanfattning av de senaste dagarna. Vädret är lätt att sammanfatta urdåligt, kallt, regn och ingen värme alls. Inte har vi planterat alla blommor ännu det är ju så trist att vara ute när man måste ha både mössa och vantar på sig och jorden är fortfarande så kall så händerna blir som isbitar när man gräver i den.

Och på fredag då är det midsommarafton hoppas det kommer någon värme innan dess, men det ser inte lovande ut...

Molly återhämtar sig för varje dag hon äter nu kokt fisk och kokt kyckling med ris små portioner men flera gånger per dag..Och hon är så hungrig så går mycket runt och tittar på oss och tänker varför får jag inte det jag ätit tidigare som torkad kycklingfile för hundar och kycklingben..men hon skulle ju först svältas minst 24 timmar och sen

skonkost i några dagar sen återgår vi till hennes foder i mindre mängd och blandar med skonkost..då får vi se hur det går då..

På torsdag hade vi tjejträff hos Milla och det var så trevligt som det alltid är när vi träffas och god mat oxå som vanligt..Hon serverade en god drink och till det rödbetschips med dip och det var jättegott..förrätt en västerbottensostpaj med creme fraiche och löjrom till varmrätt en massa olika rätter En kall sallad med lax och en massa grönsaker, fiskbiffar av hälleflundra och lax, en sallad med bulgur och grönsaker, linser med lök ,en  kall

potatissallad och en god kall sås. Till  efterrätt en kaka med kolafyllning och kaffe..Allt var väldigt gott och huja så mätta vi blev....

       

Vi surrade och skrattade om allt möjligt mellan varven skrattade jag så jag grät....Vi utredde en del saker om folk som någon känner och som sen någon annan känner och någon känner  hennes mamma eller pappa typ...och så till slut så vet nästan alla vem det är..Och hudkrämer var oxå på tapeten nää..inte på tapeten bokstavligt talat men

lite olika sorter som finns och en del är skitdyra kan kosta 500 kr för en tub men inte f-n vet vi om den är bättre än en billig sort. Kicki hade köpt en dyr hudkräm när dom var på sin turne  med husbilen då var det någon som hade sålt där på en camping i Spanien och tydligen kände hon henne  och när hon gick dit och skulle titta på hennes grejer så kände hon sig lite tvingad att handla något och då blev det en hudkräm och en liten chock när hon hörde priset men det var bara att betala och se nöjd ut...nästan 500 kr...Och då sa Kicki att helosan är väldigt bra..haha. och en viss prisskillnad..Plattfötter pratade vi oxå om en del och  vilka inlägg dom får nu för tiden . Det fanns ju även på min tid och jag är lite plattfot så vi fick ju vara på ortopeden och prova ut inlägg som sen gjöts efter mina fötter men när man satte dom  i sina  skor så kom foten så högt upp så man tappade skon  . Dom var så obehagliga så dom gick inte att använda och sen var det inte mer om dom...Råttor pratade vi oxå om en del som dom säger att det ska finnas en hel del av men vi ser då inte några här men det finns ju några katter här så det är väl dom som sköter om att ta hand om dom och det är ju jättebra. Lotta berättade att dom hade haft problem med råttor inne i skafferiet bl a och då hade dom tätat där och kring något rör och sen hade dom inte sett till dom så dom trodde att dom hade försvunnit men så när dom kom  hem efter att ha varit borta en vecka då hade dom varit där igen så nu höll dom på halva natten när dom kom hem och fixade och tätade så nu tror dom att det är ok..

Tommy hämtade mig vi 23.30 och resan hem gick bra och sängen var såå skön..


           

Vi vaknade vi 8-tiden och jag kände mig pigg och Molly är betydligt piggare men hon äter ännu skonkost med ris, kokt fisk varvat med kokt kyckling..inte så stora portioner..Tommy har varit ute och fixat till blombänkarna så dom är klara för plantering..och även pallkragarna samt potatislandetär klart .Det tar sig om det bara fick vara lite varmare , sol och inte regn..

Till middag fredag åt vi grillad marinerad karre med potatisgratäng med paprika , varm sallad med squash och aubergine, sås med svamp och det var jättegott...


           

Lördag nu är Molly mycket piggare hon är vaken längre stunder dricker lite mer och äter sin skonkost och bajar som det ska va..V-75 var ju i Boden och det hade varit över 11 000 tusen personer oj,oj vilket intresse folk har för trav..Jag gjorde mina system 3 stycken den här gången och vi fick 5 rätt på alla 3 och den stor summan av 25 kr för varje 5-a så 75 kr inte mycket men dock inte att förakta...

Den här gången var det bl a Örjan som inte levde upp till folks förväntningar eller kanske var det hästen jag vet inte vilket..Anna aoch Robin var där med några kompisar och dom hade varit " backstage" och träffat några av kuskarna bl a Erik Adielsson  med flera och dom hade fått blommor oxå . Synd man inte var där och fick läxa upp en del kuskar som man inte kan lita på längre...

Till middag i dag blev grillad lättrimmad lax bara grillad på skinnsidan, kokt dillslungad färskpotatis, en sås med creme fraiche, majonäs ,riven parmesan , riven färsk peppearrot salt och peppar, sallad och grillad sparris.

Det var väldigt gott. Fredrik hälsade på en sväng och drack kaffe och satt och surrade en stund


         

Nu är det söndag i bloggen och då var vi bjudna till Chatrine, Christer och Caroline för att fira att Caroline har tagit studenten. Och det var såå mycket gott fika som en salt tårta på kavringsbotten med en röra med löjrom och räkor och det varjättegott. En marsipantårta med rosa marsipan och den smakade jag inte men alla sa att den var jättegod..och skålade i champagne gjorde vi oxå och det var gott och trevligt..Molly fick vara själv hela 2 timmar det är inte ofta hon är hemma själv..

Sen åkte vi ner till Anna och Robin och hälsade på men det var inga barn hemma alla var på vift..Vi drack kaffe och surrade med dom en stund innan vi styrde kosan hem mot Alträsk igen..

Molly har fått äta sitt vanliga torrfoder idag för första gången på drygt en vecka och hon åt så fort så jag  har aldrig sett dess like hon verkade helt utsvulten och det funkar så nu återgår vi helt till det..

Måndag en riktigt tråkig dag med regn ch rusk ochTommy tyckte vi skulle åka en sväng med bilen och köra runt lite jaa, ok så blev det han menade att det går ändå inte göra något ute i detta regn..sagt och gjort vi gjorde oss klara och åkte iväg och oj vad det regnade efter vägen vi åkte och på den vägen så hamnade vi i Morjärv på Gekås

av alla ställen men inte går det jämföra med Ullared haha nää och inte såg vi till Morgan och Ola-Conny och ingen Boris var där heller.Vi var ca ner 8 personer där i butiken och jag tror det var lika mycket personal  inte var det väl någon höjdare precis men detsamma vad man hittar på en sån här dag..En röd fleectröja  och lite annat tjafs

blev det.. Och när vi åkte hem körde vi över Töre och regnet formligen öste ner vi såg knappt vägen vi ville absolut inte stanna och gå ur bilen vi hade tänkt stanna och äta någonstans efter vägen men nää vi körde och såg att det ljusnade mot Bodenhållet så vi körde till Artic Thai och Grill på Björkelund och där åt vi och regnet upphörde.

Jag åt friterad kyckling, ris, sallad , mozarellasticks och en massa starka dressingar och så mycket mat jag orkade bara hälften av allt och fortfarande är jag proppmätt. Tommy han åt fläskfile med grönsaker och han blev oxå jättemätt och vansinnigt törstig jag vet inte hur många glas vatten vi druckit sen vi kom hem..

Molly är jättepigg nu äter bara sitt torrfoder och dricker vatten och allt funkar och hon sover så lugnt på nätterna..det känns såå bra att hon är pigg igen..


 


Så pigg är våran lilla sötnos nu..härligt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards