keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2015

Pizzakväll, Trescorona och Sushi

Av Chatarina Berglund - 9 augusti 2015 14:45

Nu var det dags att blogga om den senaste veckan som har varit vädermässigt som alla andra veckor denna sommar

och vi har ju nu fått hem virket till altanen men den är fortfarnade inte påbörjad men....

På tisdag ordnade jag en pizzakväll i bagarstugan vi var 22 st glada pizzabagare och pizzorna hade olika former 4-kantiga, 3-kantiga, runda och även någon rektangulär och med olika fyllningar...räkor, tonfisk, kebabkött, köttbitar, musslor, ost,paprika, ananas, tomater. lök. vitlök, kebabsås, tomatsås, bananer, skinka, chorizokorv, feferoni,jalapeno, svamp, oregano och vitkålssallad ungefär som på Take off med den skillnaden här på Alträsks pizzeria  kan man blanda alla sorter på samma pizza...jag kör oftast min vanliga "Alkaträsk" med tomatsås  kebab, svamp, skinka räkor,musslor, tomater, jalapeno, lök och ost...Mycket god och mättande orkar bara äta halva och sen spar man resten till "frullen" nästa dag..en mycket trevlig kväll som vanligt med folk från olika delar av Sverige 4 08-or bl a Linnea som har varit här och hälsat på och åkte hem i torsdags med sin nyinköpta Golf GT och jag såg på instagram att hon hade kommit hem till Stockholm förhoppningsvis även Golfen..Vi kom hem vid 2-tiden och var rätt så trötta sängen var väldigt skön och Molly var glad att vara hemma även om hon oxå hade 2 kompisar där det var Sally och Rio och dom lekte och busade en del och skällde en hel del...

   



           

 
Såna här gubbar smyger omkring här på området..

 

 
Mer kantareller har vi hittat och bäst att plocka dom så ingen annan tar dom det vill man inte riskera...

Vi åkte till Älvsbyn på onsdag kväll och då blev det Trescorona igen det är ofta nu jag ides inte laga mat jag åt Rödspätta med kokt potatis, dillsås och sallad och Tommy han åt biffstek med lök och stekt potatis allt var jättegott. Vi körde även denna gång över Laduberg och hoppades på att få se björnen igen men inte denna gång. Robin han har jobbat på ambulansen i Älvsbyn och en kväll när dom hade en körnng till Sunderbyn så tog dom vägen över Laduberg tillbaka och då kom en björn springande upp på vägen och sprang framför ambulansen en bra bit och dom fumlade med sina mobiler för att försöka fånga den på bild men den sprang så fort så dom lyckades inte...

   

Torsdagkväll var  Anna och Wilma hit och fikade för dom har åkt till Spanien i dag och ska vara borta en vecka i Fuengirola det ligger tydligen 3 km från Malaga där Gun och Håkan bor så dom ska ju hälsa på dom oxå och förstås sola och bada som man inte har kunna göra här hemma denna sommar. Det var inte lätt att få tag i något

boende allt var upptaget men till slut lyckades dom få tag i en lägenhet på 79 kvadrat där dom skulle sätta in extrasängar...för Linnea (Rasmus tjej följer oxå) hennes andra utlandssemester denna sommar, tänk vilken lyx.

Sen var det ju flygstolar som inte heller var så lätt men dom lyckades även få tag på 6 st sådana med Finnair och då åker dom från Kallax till Helsingfors och får vänta 7 timmar där innan dom flyger vidare till Spanien och landar i Spanien kl ca 24.00

 


Fredag  då var det en riktigt fin dag varmt och sol och Tommy passade på att klippa gräset och köra trimmer när det för en gång skull inte regnar. Till middag blev det Sushi och det är ju så himlans gott men väldigt mycket pillerjobb med alla olika sorter och olika dipsåser..Jag gjorde en japansk omelett som jag fyllde med ris,lax, tonfisk, gurka, avokado och paprika och sen gjorde jag risrullar som jag fyllde med olika saker som lax, crabfish, paprika, gurka mm och några riskuddar med rökt lax och avokado och en rosett av gräslök vi gillar inte Noribladen dom smakar råfisk så jag använder aldrig dom. Och till det soja, en sås med vinäger, fisksås, jalapeno, vitlök, socker, och en sötsur sås med vin, ketchup, chili, paprika mm oj, vad gott det var och mycket blev det oxå...Och såklart åt vi ju även Wasabi och inlagd ingefära....

Sen var vi äver en sväng till våra grannar och hälsade på ooch surrade en stund. 

Jag skrev ju i början om altanen och nu är det så här att när Holmgrens kommer hem från Spanien då ska Robin och Rasmus komma ut och sätta i gång med altanbygget för Tommy är ingen snickare och det beror kanske på att han är inte så intresserad av snickarjobb.han måste ha hjälp med den så det blir jättekul jag ser verkligen fram mot detta..

           

Idag var det inte så fint när vi vaknade men sen sprack det upp och blev sol men samtidigt började det blåsa men det är ju ändå + 20 så då får vi inte klaga...Jag har försökt få till en 7-a igen men hur det lyckas det får vi veta mellan 18-19 när jag ska kolla och hålla tummarna att jag lyckas denna gång...

Jaa det blev bara 5 rätt på de 3 C-na men jag fick 6 rätt men det gav ynka 54 kr och en sexa och så fick jag in dagens dubbel jag fick sammanlagt 227 kr alltid något men fy vad det går dåligt nu hoppas det snart vänder..

 Grannarna hade lite festligt i går och var ute med flotten och även båt hade dom och åkte vattenskidor kul att se från land de blev  rätt så många plask ..haha.Det är roligt när det händer något här på Sandudden...det var ju en fin dag och en fin kväll..

Till middag blev det grillad nötfile, klyftpotatis, sallad och grillade grönsaker halloumiost,krustader med kantarellstuvning och pepparsås det smakade väldigt gott...

Anna skickade meddelande att dom hade kommit fram och att allt gått bra och lägenheten var jättefin. Gun och Håkan var där och väntade dom hörde deras röster när dom irrade runt vid hotellet då satt dom på en uteservering där på området...


             


 



Den här lastbilen hittade Tommy under altanen när han började riva en dl av den och den lekte Rasmus med när han var liten och den måste ha legat där sedan 99 för då byggde vi den och då var han 2 år...

     

         


Nu blir det nog inte mer...denna dag



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards