keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 11 november 2015

Frissan och Byagården

Av Chatarina Berglund - 11 november 2015 19:00

Jaa, se nu är jag på gång med bloggen och senast jag bloggade var i måndags det kallar jag att vara skärpt hur länge det nu håller i sig...Tisdag då var jag till frissan och fick bort en del hår det hade blivit alldeles för mycket på 6 veckor och dessutom väldigt lockigt när jag tvättar håret så är det riktiga skruvlockar i nacken och även fram har det börjat locka sig...Jag ska låta det växa och ha lite längre hår nu en period. Visst är det konstigt att jag som aldrig har haft lockigt hår helt plötsligt sen jag blev pensionär då började lockarna komma mycket konstigt. En del frissor har sagt att jag har lite fall i håret men nu är det betydligt mer än fall, lite kul och jag önskade ju när jag var yngre att ju skulla få lockigt hår men det tog tid..Tommy åkte först  till Byagården och tog fram det vi behöver till ljusstöpningen det är en hel del ställning , ljuspannor,vekar, muttrar och alla julsaker som ska pyntas fram.

Han täckte även golvet i köket med täckpapper så att det inte kommer stearin på golvet för det droppar ju en del.

 

Jag var hemma och lagade mat jag gjorde en rätt som jag aldrig gjort tidigare det var pastarullar smala dom hette rigatoni smala korta rörformad pasta som jag kokade en stund sen gjode jag en köttfärssås med en massa gott i som lök, vitlök, sambal oelek, tomatpure, oxfond och creme fraiche. Hällde sen lite köttfärs i botten på en form och sen skulle man ställa pastarören i formen lite pillerjobb men det funkade och sen köttfärssås uppe på och riven ost på toppen och sen in i ugnen och då tog vi med oss den när vi åkte till stan och lämnade den på Erikslund så hade dom middagen färdig så vi har inte smakat det själva men vi får väl höra med  dom vad dom tyckte..Egentligen skull den göras i en form med löstagbar botten och när man gräddat den så ser den ut som på bilden men jag använde en vanlig form så den blev inte lika snygg.


   

Onsdag i dag när vi vaknade var det alldeles vitt på marken nu har snön kommit vi visste ju att den skulle komma men inte när men det är ju härligt med snö oxå bara det inte blir så kallt men inte heller en massa slask så den försvinner som det var i fjol då var det ju så halkigt och slaskigt man kunde knappt gå ut och promenera jaa, inte utan broddar i alla fall. Vi har varit till Byagården och förberett för ljusstöpningen . Vi har julpyntat med stjärnor och adventsljusstakar , juldukar,tomtar ochjulgran både inne i byagården och även i bagarstugan..Det blev så fint..Vi hade fika med oss så vi tog en fikapaus med kaffe och mackor det fick bli lunchen smakade bra..Molly trivs i byagården oxå hon har ju varit där rätt så många gånger..Vi var inte hemma förrän drygt 15 så då blev det middagsgslagning mycket enkelt en potatis och löksoppa med korv och till det ostmackor och gott var det och mätta blev vi..


             


Våran fina orgel som vi skänkt till Byaföreningen...

 

Jag var tvungen att ta ett foto på Molly nyss nu när hon låg i korgen och sov hon har ofta en väldigt ovanlig sovställning.

 

 
 
Sara

Sara

16 november 2015 23:29

Nej men åh så smart det där med pastan! :D

http://nouw.com/nolongerironic

Chatarina Berglund

16 november 2015 23:48

HejSara!
Jaa det var lite kul ser i alla fall rätt läckert ut när man öppnar formen...
Lite nytt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards