keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 24 november 2015

Fredagsmys, Lördagsspel ,Pizza och Vacker tass

Av Chatarina Berglund - 24 november 2015 19:15

Hej nu är jag här igen och ska skriva några rader om vad som hänt sista dagarna och det är väl inte så mycket egentligen jaa, möjligen att vintern är här nu tror vi i alla fall med någon -grad. men det pratas om +-grader längre fram i veckan och lite mer snö har det oxå kommit. Isen har lagt en del men inte helt  ingen skridskoåkning eller sparkåkning ännu. Jag såg att det var 2 st som gått genom isen med skotrar uppåt någonstans och dom lyckades ta sig upp själva dom hade tur men så tokigt att ge sig ut på isarna innan det frysit på ordentligt.

Tommy var ute i går och fixade en del nytt till fåglarna .Den här  veckan då är de dax att fixa en hel del belysningar

både ute och inne till 1-a advent det blir mysigt. Och byta till andra gardiner och dukar mm. Jaa, det är ändå kul att vi har julen som lyser upp i vintermörkret..I dag har Tommy varit ute i skogen och fixat tallris men det är inte så lätt att komma det åt grenarna sitter så högt upp och man bär ju inte med sig stegen när man går ut i skogen det är ju nog jobbigt att gå själv.

Fredag då åt vi lite  vinkokta musslor, räkceviche, rökta musslor stekta kammusslor med löjrom (alltså riktig kalixlöjrom) och nybakad surdegsbaguette, hemgjord dillmajonäs samt sallad och det var jättegott.  Annars bara en lugn kväll med liteTV-tittande.


             

Lördag då ägnade jag mig som vanligt åt dessa hästar som aldrig numera vill springa som jag har tippat och den härl lördagen var det V-75 från Norge och man har nog svårt med svenska hästar och kuskar hur ska man då kunna veta hur dom norska hästarna är..nää dom flesta svenska travexerter uttalade sig och påstod att norska hästar var mycket sämre än de svenska men jag håller inte så här i efterhand med om det jag fick 5 rätt på mitt system och det gav 75 kr så inte blev jag förmögen men, men, nya tag nästa lördag.

Till middag åt vi köttfärsrullar i smördeg, potatisgratäng, sallad , broccoligratäng och grönpepparsås mycket gott..

Sen bara lugnt med lite TV-tittande Postkod, Så mycket bättre mm.


 


         

Söndag hemma hela dagen och Tommy och jag var  ute och satte ut tallriset i våra prickiga stubbar som vi brukar ha till julen. Och även krukorna i inglasningen fint blev det nu fattas bara belysning i tallriset men det får bli framåt veckan då även utegranen ska fixas...Till middag gjorde jag en pannkakspizza ( precis som det låter en pannkaksbotten fylld med tomatsås skinka, ost, lök, salami, kebab, svamp, paprika, tomater, ädelost och oregano

och det var riktigt gott med en sallad till..


   

Måndag hemmadag med lite småfix inne och ute nu ligger fokus på advent och jag kunde inte hålla mig från att laga ett recept på lasagne som jag sett så jag gjorde den i en glasskål rätt så djup skulle den vara man skulle smörja formen och sen lägga ett varv med färska plattor sen bechamelsåsett lager plattor igen och sen ett lager med vitlökskorv och så skulle man bre ett lager pesto på detta och riven ost sen bechamelsås plattor och på det köttfärssåsen och riven ost uppe på sist ett lager plattor igen och pensla med bechamelsås högst upp.

In i ugnen på 180 grader i 75 minuteroch till det gjorde jag en sallad med morötter, selleri , paprika ,chili och en dressing med fisksås, farinsocker, vitlök, riven ingefära och lite sweetchilisås sen åkte vi ner till Anna med familj

tog med oss maten och bjöd dom på middag och dom blev jätteglad alla var hemma utom Robin som jobbade tyvärr även denna gång...En jätterolig kväll med massor av skratt jaa,riktigt flabb till och med..Sen drog vi hem och då blev det lite TV-tittande mm.


    

Tisdag i dag då har vi varit på Vacker tass med Molly för kloklipp och klippning kring ögonen det gick så bra och hon blev så fin...Efter det åkte vi en sväng till Storheden och strosade runt i lite olika butiker som Rusta och där blev det en och annan belysning man måste alltid förnya med någonting varje år. Fast när man väl får fram alla dom där kartongerna man har samlat genom åren så har man glömt att man hade ju en sån där jaa, just det vi köpte ju en ny i fjol typ och så kan det vara med flera saker man glömmer vad man köpte till förra julen man kommer däremot ihåg dom äldre grejerna som man haft i många år ...Vi träffade en hel del bekanta på butikerna som var ute i samma ärenden som oss ungefär..Sen handlade vi lite mat på ICA-Maxi b la en lax på 4 kg som jag har gravat sen jag kom hem. Och så köpte vi lutfisk jag var såååå sugen på det så det blev dagens middag lutfisk, bechamelsås, kokt potatis, gröna ärtor ochså klart kryddpeppar oj,oj vad gott det var det är ett år sedan vi åt det nu så jag har längtat....


           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards