keckes matblogg

Alla inlägg den 8 februari 2015

Av Chatarina Berglund - 8 februari 2015 22:17

 En vecka har gått igen och den har bestått av snöskottning på höjden på längden och tvären...NU VILL VI INTE HA MER....en fin vecka temperaturmässigt men denna snö kan ju knäcka den starkaste. Vi är ju ändå pensionärer och kan sköta detta hela dagarna men tänk dom som jobbar och sen ska skotta snö när dom kommer hem..det är jobbigt..

Lunchen kaffe med en ägg och ansjovismacka...

 

När jag och Molly hade varit ute stund  gick vi in och fixade middagen det blev kålpudding, kokt potatis , lingonsylt och rårivna morötter och himlans gott var det...

   


Vi hörde på radio att dom sa att ett hustak med 1 meter snö på motsvarar en vikt av 12 personbilar oj, huja tänkte vi kanske taket måste skottas och så blev det Tommy upp på taket och började med snöskottning där och jag var lite nervös att han skulle ramla ner men det gick bra..Men jag sa åt han det är ingen fara jag tar emot dig men se han trodde inte på det,konstigt...

Lunchen en varm macka med svampstuvning och kaffe

 

Till middag åt vi ugnstekt fylld falukorv med potatismos och en sallad till mycket gott..


 

   

Vi har varit hemma alla dagar utom onsdag då vi var till stan och handlade en del...Och vi har varit ute en hel del

och fixat lite finlir med snön och lite nya gångar att springa på för Molly eller nya nää gamla men ej uppskottade efter snöfallen. I övrigt har jag bakat  mazariner och en annan form med mördeg och knäcksmet mycket jobb innan jag tryckt ut smeten i alla formar och goda blev dom, inte för att jag har smakat dom men jag har ju ett kakmonster i huset och han har uttalat sig..Det enda var att mazarinerna gick ej att få ur formarna men ok jag frös in dom med formar sen får man äta dom med sked ur formen det funkar...Dom andra knäckformarna släppte så fint från formarna..Och samma dag åt vi kroppkakor och det var jättegott jag har varit sugen på det länge..

Jag provade gå utanför där det var skottaten dag när jag var ute  men se det var inte roligt jag for ner ändå till baken oj,oj nää man får hålla sig på vägarna och där det är uppskottat...På fredag em när jag pratade med Anna då spöregnade det i stan men inte här..men sen vid 19-tiden då började det regna även här visst är det konstigt

väder och jättehalt blev det ju oxå på våran altan bl a där var det rena isbanan huja, huja...

         

Och på fredag då åt vi ugnstekt hel kyckling som jag haft 1 dygn i en saltlag och sen penslade jag den med soja, pressad citron och honung stekte den 25 min i 225 grader sen slog jag ner ugnen till 150 grader och penslade på ett varv  till av marinaden..och stekte den ca 55 min till och till det gjorde jag en stekt riskaka jag kokade först riset och sen blandade jag det med paprika,lök,vitlök och lite riven ost och sen stekte jag den i olja tills den hade fått färg och sen vände jag den och stekte den på andra sidan tills den blev lite brun och knaprig till det en sötsur sås och en sallad det var jättegott...

       


På lördagsmorgon fikade vi som vanligt och läste NSD och då hade vi i alla fall ingen snö som föll tack och lov och då pajade våran toa igen vi har ju en sån däringa förbränningstoalett med katalysator oj,oj den förbränner ändå upp till 550 grader huja man kan vara lite rädd ibland att man ska svena rumpan när man sitter på den, men än har det inte hänt. Och som alla vet är det inte roligt att vara utan toa det är en skitsak som man måste ha...

Som tur är har vi ju en pottaporti att ta till i nödfall och det var bara fram med den..och den funkar men inte skulle jag vilja åka på campingsemester och använda en sådan i flera veckor nää och sen när man ska torka sig i röven så är man ju ingen elitgymnast precis men det bör man nästan vara med en sådan toa..Men om vi måste använda den länge så kanske man blir det eller oxå blir man förstoppad för evigt..Jag mailade separett men ingen där under helgen så det får bli på måndag...

Jag ägnade mig åt V-75 som vanligt och det gick inte bra jaa, 5 rätt på båda systemen men ingen utdelning på 5-orna så nya tag nästa lördag. Vi var bjudna till Christer och Chatrine på middag på lördag och det blåste ju nästan storm på em och kvällen. När vi gick till dom trodde jag att Molly skulle blåsa bort inte orolig spciellt för min egen del för jag  väger ju en del så inte seglar jag i väg för en storm nää jag tror att jag klarar lätt en orkan oxå alltid något som är bra med att vara tungviktare..I alla fall precis när vi kom fram till grannarna då blev det strömlöst..men dom hade ljus så det gick bra och sen har dom ju vedeldning så maten gick ju alltid att fixa klart och den var bara borta ca 20 min så vi åtjättegott och drack gott det var en förrätt med löjrom, en räkgryta och ris samt sallad och efterrätt med glass och varma frukter..allt var jättegott och en mycket trevlig kväll med surr och skratt och strömlöst blev det en gång till under kvällen men den kom snabbt tillbaka andra gången oxå..

Vi blåste hemåt vi 00.30 och hemresan gick bra..inga fall,,,

Söndag vaknade vi vid 9-tiden och steg upp och fikade som vanligt en macka och kaffe och våra småfåglar och kurrar dom jobbade på med att få i sig sin frukost.. Vi hade bestämt att  Anna med familj skulle komma hit och äta men Robin hade brandjour och fick ingen som passade så vi lagade mat och åkte ner till Holmgrens med mat.

Det blev en förrätt med en rundel av västerbottensostpaj med gravad lax, löjrom och avokado och till varmrätt fåraherdens paj med sallad till och till efterrätt kaffe och mina mazariner och knäckformar det var så roligt  att träffa hela familjen och vi satt i deras nya uterum och åt jättemysigt..Molly var så himla glad oxå att få träffa alla..sen åkte vi hem och det var snorhalt efter vägen så vi körde sakta så vi skulle komma hem välbehållna..sen tittade på Farmen och Sebastian blev ju utslagen det var ju väntat..

Jag har glömt att berätta om alla renar som springer här omkring de är våra nya husdjur en morgon kom det 7 st springande utanför oss och en dag var en hel flock på vägen när Tommy kom med bilen och dom strenade åt alla håll och sprang som galningar....Molly har inte träffat på dom ännu man vet inte vad hon gör hon kanske tar upp jakten på dom ...och ute på sjön har i sett dom och även på Lillholmen...

I dag måndag då var det - 7 på morgonen och vi fikade som vanligt kaffe och ,mackor och läste NSD och sen kollade jag datorn om Separett hade svarat på mitt mail men icke det..

Jag ringde och pratade med en kvinna och hon visste ju inte vad som hänt men jag läste på deras hemsida om separett förbränningstoa och där stod det att man skulle kolla säkringarna på styrkortet och då sa hon att ofta berodde det ju på särkringarna men vi var lite rädda för att gå in och kolla där på baksidan på alla kablar och attirraljer för vi såg att det sitter en tape där och då kanske dom säger att vi inte får det här repet på garantin om vi har varit inne och pillat , men hon sa att vi kunde skruva upp och kolla säkringarna . Då åkte Tommy ner till stan och köpte säkringar för att ha dom hemma innan han skruvade upp den för det är en massa skruvar att skruva upp. Och när han kom mellan Vändträsk och Mjedsjön h stod poliserna där och stoppade alla bilar som kom från Älvsbyhållet då hadeen långtradare kört av vägen och väntade på bärgaren så det gick inte komma förbi

så han fick lugnt vänta tills bärgaren hade kommit och fixat det. Det tog en bra stund..och han kom hem med säkringar och skruvade upp allt men inte var det säkringarna heller alla var hela..men däremot hittade vi en annan kabel som var lös så vi får kolla upp det med Separett i morgon...Nog mycket skitprat haha. Nu är det +3 grader här så nu är det blida på gång detta väder...som man aldrig blir klok på...

Till middag idag blev det en köttfärspaj med sallad, jättegott..


Så såg det utdär inne i hjärtatpå vår förbränningstoa inte vill man röra så mycket där nää det får experterna göra om de finns några...

 


   

Bara 129 dagar till MIDSOMMARAFTON....




Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards