keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 9 december 2016

Hemmadag,Klippning,Strömavbrott och Tjejträff hos mig

Av Chatarina Berglund - 9 december 2016 16:45

    


Hej på er alla mina vänner nu är jag på G... igen med bloggen huja, det är ofta nu men ibland så blir det så. Vädret är bra inget att klaga på när det håller några minusgrader och inte snöar eller regnar och tinar och blir halkigt.

Tisdag hade vi en hemmadag och vi var ute en del och Molly fick springa av sig lite energi och hon trivs utomhus med snön hon har en väldans energi och dom kort benen pinnar på som bara den. det var ju lite kyligare och jag kände verkligen för att koka köttsoppa med klimp till middag och så blev det men som alla vet så går det inte att koka "lite" köttsoppa det blir mycket i alla fall och det var såå smarrigt med ostmackor till men som sagt en hel del över men då bestämde vi att vi skulle ta ner pannan till Holmgens på onsdag så fick dom middagen fixad tillsammans med hembakt ostbröd.

     

Vi var till stan i onsdags för att jag skulle klippa mig 15.30 men när jag kom till Saxess så hade Birgitta redan en kund och jag satte mig och väntade och då kom Birgitta och sa att jag hade tid 16.15 oj, vilken miss av mig men hon var färdig med kunden ganska snabbt så jag fick komma för tidigare och klippningen på börjades hon klippte lite kortare bak och sen tog hon lite på sidorna och sen försvann strömmen i hela Boden och där satt vi flera stycken som inte var färdigfriserade en kvinna satt i sköljen och vi funderade ju så klart vad som hänt för det gick ju inte ringa heller och folk strenade förbi utanför och dom hade mobiltelefoner med lyse och  pannlampor mm och det var verkligen mörkt. Till slut fick en av tjejrena kontakt med radion och då fick vi höra att det var ett stort fel som berörde hela Boden även med omnejd och ingen visste hur länge det skulle ta . Jag kunde ju inte sitta där i flera timmar så vi avbröt allt och jag fick duga som det var men det var bra inget större fel. Birgitta ringde sen på morgonen och jag fick en ny tid den 28 december. Det var ju bara det att vi skulle ju handla en del oxå men det gick ju inte för inga kassor fungerade ju på affärena så det slutade med att vi åkte till Älvsbyn och handlade och det funkade men när vi var nästan framme i Älvsbyn då hörde vi på radio att strömmen var tillbaka i Boden så det blev ungefär en timme den var borta men det räcker ju när det är hela Stan som är strömlöst och många drabbas precis vid middagstid och alla hissar som stannar usch vad hemskt att sitta instängd i en hiss i mörkret.Och vilket kaos i trafiken för alla blir ju som nybörjare när inte stoppljusen fungerar man vet inte hur man ska köra och vilka köer det bildades.Vi är sårbara en sån här gång.

Till middag på onsdag när vi kom hem från älvsbyn då åt vi varma mackor med kantarellstuvning, knaperstekt bacon och grönsaker till det och det smakade mumsfilibabba.

   

Torsdag då ägnade jag min dag åt matlagning ni hör det är väl ovanligt att jag gör det haha men den här dagen var det min tur att ha tjejträffen hemma hos mig. Så jag förberedde en del det blev drink och tilltugg chips och en liten bomb med löjrom och små rågkorgar till. Förrätt fylld avocado med en röra av kräftstjärtar, räkor, chili, paprika, creme fraiche , majonäs och en topping med löjrom och räkor och ett tunnbrödssticks till.. Till varmrätt sjömansbiff, sallad med blomkål och rårivna rödbetor, en vanlig grönsallad och hembakt bröd. Efterrätten var en drottningbakelse med hallonflarn och svarta och röda hallonbåtar. Dom tyckte det var väldigt gott. Vi hade ju en "katt bland hermelinerna" den här gången och det var Tommy han fick vara med på tjejträffen eftersom Kicki är borta så fick han ersätta henne den här gången. Så när jag höll på göra mig klar för kvällen då undrade han vad han skulle ta på sig "ska jag ta den plisserade eller den snäva kjolen" ta den snäva plisserat har så besvärliga veck som skrynklar haha...Tjejträffen är ju som vanligt ingen tyst kväll ingen av tjejerna har direkt tunghäfta för att tala om han som vikarierade för Kicki han kan hålla låda han oxå. Vi surrade om allt möjligt bl a om Lotta och Toms hundvalp som du hämtat en lillasyster till Morris som enligt Lotta ska hon heta Elisabet men hoppas hon ändrar sig till Lisa kanske vi får se. Det går tydligen bra med dom båda Morris försöker hålla igång henne och när hon blir less då lägger hon sig ner,men det ärj u så nytt ännu så det tar väl lite tid innan dom lärt känna varandra. Jag har sett valpen på bild och hon är väldigt söt. Milla berättade att dom oxå ska skaffa en hund  till då får även Sally en lillasyster.

Vi pratade även om en del människor som en del inte visste vem dom var till namnet men när man då utvecklar det och säger jaa men hon som var i hop med han och han var från en by och han var tidigare tillsammans med den och den och  dom fick väl barn tillsammans oj, helt plötsligt så vet alla vem det är vi pratar om. Man måste få några ledtrådar innan man kommer på det.Om serien "syrrorna" pratade vi oxå om och det är ju pinsamt om det går till så där på akutmottagningarna men den är ju humoristisk och de flesta fattar nog att det inte är så där.Tobbe skickade ett sms från Spanien och önskade oss en trevlig kväll och sen var han ju tvungen att berätta att dom hade haft en riktig sommardag

där och för oss dröjer det bra länge innan vi får någon sommardag...Jaa, nog var det mycket annat oxå det surrades om men man kan inte minnas allt vi kacklade om. Sen åkte tjejgänget hem vi 23.30 och Simon hämtade dom alla och Tommy och jag röjde undan allt inna vi lade oss iden sköna sängen och sov till kl 9 på morgon.

 


   



 

 

 

 



Idag fick jag min vinst från Bodentidningen 3 trisslotter som jag vann på korsordet i deras tidning. Och jag vann 60 kr på den ena lotten.

 


Nu blir det inte mer idag men vi syns snart trevlig helg på er alla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards