keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 18 december 2016

Ryggbesvär, Vacker tass, Hemmadag och ärtsoppsmiddag med punsch

Av Chatarina Berglund - 18 december 2016 17:30

åara

Jaa, en vecka till är snart borta ur 2016 års kalender en vecka som inte har varit bäst men är det lönt att klaga nää,

men jag gör det ändå. Förra lördagen var vi bjudna på 50-årsfest men tyvärr så ville inte min rygg gå på fest tydligen för på fredag då var det illa sov knappt på natten och lördag var det än värre  så jag försökte kurera mig med medicin men jag kände att det var ingen ide att ens tänka på att fara någonstans och travet lyckades jag få ihop med nöd och näppe med lite vila mellan varven. Och där lyckades vi få 5 rätt och dom gav 210 kr/styck så fick 840 kr/ system så vi får vara nöjd med spelpengar. Jaa, så festen blev tyvärr inställd och jag som hade sett fram emot den verkligen det kändes "harmelit " jag vill helst inte ställa in en fest men ibland får man inte bestämma.Vi får hoppas det blir fler fester framöver.

Lördag då blev det  färdig pizza från frysen som vi bara värmde i ugnen och det gick an men det blev ju inge riktig matlagning och jag var så mycket på rymmen från spisen hela dagen.

Söndag något bättre så där att det känns att det går åt rätt håll men det är tabletter som gäller även idag då orkade jag faktiskt laga middag och då blev det oxfile,paltmuffins, bearnaisesås, sallad och stekt squash med tomater och mozarella det smakade väldigt bra.

       

Framme vid måndag då var min rygg fortfarande inte bra men bättre och vi höll oss hemma hela dagen och jag kokade i alla fall palt fast med hjälp av Tommy och det funkade men jag gjorde bara 10 st så det blev inga till Holmgrens denna gång en nästa gång då gör jag så det räcker till så ni vet. Vi åt det till middag och det var såå gott och paltswimen fick vi oxå.

 

Tisdag då var vi på Vacker Tass med Molly på helrekond det tog 4 timmar och vi passade på att handla en del medan vi väntade på henne, När vi uträttat våra ärenden då åkte vi till Vacker Tass och fikade en varm macka och kaffe medan vi väntade på Molly och när hon var klar kom hon springande med full fart och var jättegld att se oss och hon blev så snygg för hon var väldigt långhårig. men nu klarar hon sig några månader till. Det var skönt att sätta sig och vila min rygg en stund för jag kände ju av det fortfarande.

Till middag åt vi isterband och stuvad potatis samt rödbetor mycket mumsigt.

   


 

Onsdag hemmadag med lite fix inne och ute vi var ute med Molly och hon fick springa till Lillholmen på isen men hon sprang långt för hon vänder ju och springer tillbaka och sen tar hon ett sidospår och tillbaka igen jaa det blir en riktig motionsrunda för henne och älskar att vara ute och busa.Till middag åt vi stekt rimmad lax, kokt potatis och en sås med dijonsenap, creme fraiche och dill till det en sallad och stekt squash,tomater och mozarellaost mycket smarrigt.          

Torsdag då var Tommy till stan och tömde ett förråd som vi haft med en del kartonger med bl a LP-skivor i massor och en hel del andra saker gamla tidningar från NSD ändå från 1963  och husmodern med flera gamla tidningar från 1931 och 1934 det är lite kul att bläddra i dom. Närhankom hemvar jagsånyfiken att se vad det var iallakartonger ochdet var böcker och massor med bak och kokböcker och jag har klarat mig utan dom i minst 15 år så jag lär nog inte behöva dom nu heller. Och en gammal bok som heter I Alla fallboken från 1946 en sån där bok med goda råd om det mesta huskurer mm och den har jag saknat det är lite kul att läsa i den man får i alla fall skratta en del.

En gammal reklamjournal från maj 1997 samma år och månad som Rasmus föddes och det var lite kul att läsa igen och se bilderna det var Lasse som hade gjort reportaget. Till middag åt vi lasagne med sallad och det var mumsigt.

     


       

         


   



 På kvällen lade jag ärtorna i blöt till fredag för då hade vi ärtsoppa med punsch här tillsammans med Hasse, Barbro och Fredrik och det var trevligt och det var lie tilltugg med en drink först sen ärtsoppa med punsch hembakat bröd, ost och senap.Och både ärtsoppan och punschen var mycket god.Vi surrade om allt möjligt och en hel del skratt blev det oxå.

Vi plockade undan sen dom åkt hem och sängen var extra skön kändes det som och vi låg kvar i den till kl 9.30 skönt var det.

              

Jag bakade oxåett brödsom man bryter bitar från med tomatpesto  och ost och så flätar man det lite kul och snyggt blev det oxå.

Lördag då var det som vanligt V-75 med allt vad det innebär och jag försökte på alla sätt och få till de rätta raderna men då plockade jag bort 9-an i 1:a loppet för jag trodde inte på den och jag hade ju ändå 5 hästar i 1 -a och sen kostar det för mycket så det blev 5 rätt och dom gav 18 kr så vi fick 90 kr/system. Lite spelpengar. Till middag åt vi köttfärsbiffar i tomatsås med mozarellaost, potatisgratäng och sallad det smakade jättebra sen var det en lugn kväll med så mycket bättre mm . Lite vackra naturbilder nedan även flotten är numera ute på sjön hela vintern men jag har inte sett några bastubadare ännu. Och även isbana har vi där det är bilar som är här och rattar runt och bra att promenera efter den.

 

   


                         

Framme vid söndag och 3-e advent i dag och veckan som kommer är ju julveckan oj,oj va fort det går så har vi snart ett nytt år oxå . Vädret kan vi inte klaga på men +grader innebär en del halka både med bil och till fots. Det får gärna var några minus då slipper vi halkan. Vi hörs snart igen........


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards