keckes matblogg

Alla inlägg den 29 juli 2017

Av Chatarina Berglund - 29 juli 2017 17:00

 

Tjingeling, pling, plong dax igen för lite bloggning om de senaste dagarna jaa, vi börjar med vädret som inte alls varit det bästa men däremot det sämsta åtminstone måndag, tisdag var det regn, regn och åter regn onsdag åkte vi en tur till stan för att handla en del till smörgåstårtorna jag ska ha med mig till festen hos min bror Mats och Maija Liisa som bor i föräldrahemmet. När vi kom hem på em var det faktiskt sol och riktigt skönt så vi satt ute och njöt av den gula saken det gäller att passa på när den visar sig så sällan denna sommar. Men ifjol var det oxå dåligt men någon gång efter den 20 juli då var det kanonväder så vi får hoppas att sommaren kommer snart i år oxå.

Till midddag åt vi chuck roll ett australiensiskt kött som är en typ av högrev som är mörad  och det grillade vi och det var gott , tillsammans med ugnstekt potatis, ädelostsås och grönsker.

         

Torsdag då ägnade jag mig åt smörgåstårtor hela dagen i stort sett. Jag hackade, strimlade, rullade,vispade, blandade, snurrade, klyftade, avsmakade, klickade och dekorerade, dekorerade mera och plastade in dom och in i kylen så dom skule safta till sig till fredag.Sen bakade jag smördegssnurror med rökt lax, lök, pihldelfiaost och vanlig ost .En ostbomb gjorde jag oxå som jag dekorerade med gräslöksblommor jättegoda och vackra. Och rostade bröd som skulle doppas i bomben som oxå skulle med till festen. Och när jag se la mig så for dessa smörgåstårtor runt på näthinnan och störde sömnen.... Och till middag blev det enkelt det blev grillade korvar med olika smaker och bröd till det enkelt och gott.

           

Fredag då var det dax för fest igen och fira Mats och Maija Liisa som fyllt är tidigare vi har haft en fest tidigare men då kunde inte så många vara med nu var vi väl runt 20 personer och då var Maija Liisas dotter Susanne och hennes karl

här oxå och dom bor söderut och även Leif från Östersund var med. Kul att träffa dom. Både  tilltugg och smörgåstårtorna gick hem och vi hade en riktigt trevlig kväll med mycket surr och skratt. Vi satt vid elden där var det varmt och skönt och där satt vi kvar till bortåt småtimmarna.

           

Lördag vaknade vi kring 9.30 fikade som vanligt kaffe ,macka, ägg och tomatjuice och NSD och Fredagens korsord i "Världsbladet"en vanlig morgon hos Berglunds och vädret var väl så där lite sol och blandat men det blev riktigt skönt med sol och lite moln så vi kunde sitta ute en stund.Jag ägnade en del åt V-75 men det blev bara 4 rätt ni vt dom därskrällarnasom aldrig vetvilka dom blir.Till middag åt vi oxfile med hemgjord bearnaisesås, potatisgratäng och grönsaker. mycket gott.

 

       

Söndag i dag och då har vi haft möte i vår Vägförening här på området och då höll vi till i byagården det är alltid bra uppslutning på våra Vägmöten och det är ju bra.Det var väl ett relativt lugnt möte med vissa nedslag om huruvida husvagnar får stå uppställda på tomter och skymma utsikten för en granne och att dom som står med husvagnar ska betala en avgift till föreningen alltså i slutänden får man inte ha bekanta med husvgan som hälsar på men det röstades ner.

Vi åkte en tur till Älvsbyn och skulle äta middag där men det var så proppat med folk på Venezia så det gick inte få ett ord så då blev det Treskorona och där åt jag rödspätta,kokt potatis,sallad och en god sås och Tommy åt pizza och det smakade jättebra båda rätterna och min fisk var fantastisk god.

 

Den här veckan har börjat bra vädermässigt med sol och värme + 24 häääärligt att få njuta några dagar av detta.

Vi har varit utomhus mestadels det gäller att passa på. Man ser fort att alla växter hämtar upp sig när dom får sol och värme.

Till middag åt vi lasagne med vitkålssallad och det var jättegott. Jag gjorde en sån där tavla som många  blondiner gör i sitt liv jag skulle bleka slingor och det har jag gjort många,många gånger och misslyckats 2-3 ggr och denna blekning var en sådan gång det blev liksom gult, orangerött man kunde döpa om mig till moroten jag blev fullständigt galen när jag tittade mig i spegeln och såg eländet men det var ingenting mot vad min man tyckte han tyckte att jag så rent förj....g ut han pratade om "fjortis " och det var ju positivt men med tillägg som har misslyckats, även malmskillnadsgatan nämnde han och sa att det var nog bäst att jag höll mig bakgatorna och han vaknade till och med på natten och undrade om han hade fått in någon morot som gått fel han kände inte igen sängkompisen.

   

Tisdag då var vi på pensionärslunch hos Karin. Och där fick vi förrätt,  och till varmrätt kåldolmar, potatis sås och lingonsylt och det var jätte,jätte gott  mycket goda kåldolmar.   Det var ju en pärs att visa upp mig där och alla hajade verkligen till när dom såg mig och undrade ju så klart vad jag hade gjort.Och inga affärsbesök denna dag blev det nää, grannen Chatrine var som tur ar i stan och hon skulle på Coop så hon lovade köpa toning jättesnällt av henne så jag slapp visa upp mitt barr för alla på Coop.  Förr när jag har misslyckats så har jag kört med askblond och så blev det även denna gång och hem sen och satte i gång och det enda jag hört är att håret kan bli grönt men då var frågan är det bättre med grönt nää, men jag tordes knappt kliva ur duschen och titta mig ispegeln men det lyckades så bra så nu är jag mitt råttfärgade gamla jag.Yippie.Äntligen tänkte jag får jag sova gott till natten för nu har jag sovit lite dåligt några nätter först va det smörgåstårtorna som dansade runt och undran om dom skulle räcka och om dom var goda mm sen natten som morot var hemsk hjärtklappning, svettningar och rysningar när jag tänkte på hur jag skull tordas visa mig bland folk men nu är det löst tack och lov och Tommy säger att får jag följa med han och handla.

Fredag då var det baluns igen i byn med pizzaväll på agendan med 41 st glada pizzabagare så många har vi aldrig varit förr. På vintern när vi måste sitta inomhus då ryms vi inte så många då brukar vi vara mellan 20-24 st. Men den här dagen och kvällen var ju fantastisk som gjort  för att duka ute  med långbord men  för att göra långbord då måste man ha bord och direkt stötte vi på problem inga bord inne i byagården?????Oj, det visade sig att borden var uthyrda till ett bröllop men varför hämtade man borden redan på onsdag när man ska ha dom först på söndag???Och även vår stora kaffemaskin var borta.Allt blev som fel men vi lyckades få ihop bord så vi klarade oss.Det tog lite tid innan alla fick sina pizzor men det gick bra det blev inte över just något av ingredienserna jag hade  gjort.

Jag gjorde kebabrullar 3 st, kyckling som jag marinerade och stekte, skinka, nötsalami, ädelost, tonfisk, bananer, annanas, tomatsås förstås, ost, ädelost och blåmögelost,oliver, jalapeno, fefferoni.tomater,paprika lök, bearnaisesås, mangoraja, oliver, svamp och vitkålssallad.Lite tilltugg med rostat bröd med tomatröra och en dip och en liten "stänkare". Och även 48 pizzaämnen gjorde jag och det hackades, skivades, rördes, blandades vispades,avsmakades,

pytsades och kryddades i mitt kök även denna dag.

Vi åkte till bagarstugan  vid 16.45 och började ställa i ordning och öppna "Alkaträsks" pizzahak och det var väldans varmt inne för Tommy hade ju eldat en massa brasor och även ute var det värmebölja.

Vid 18.30 droppade folket in från olika håll vissa kom med motordriven flotte alltså sjövägen, en del kom på cykel och Dan och Gitte gled in med en läcker Ford Thunderbird Cab väldans elegant bil som drog en hel del uppmärksamhet och särskilt från de manliga könet.

Som sagt var vi 41 st pizzabagare  och denna gång var det 4 st från Norge, 2 st pitebor och även några Stockholmare.

Och det var jättekul att Tommys syster Kristina och hennes man Stefan från Piteå  kunde vara med.

Efterrätt hade vi oxå det var 2 st pecannötpajer, 2 ananaspajer och 2 rabarberpajer och vaniljsås till det och det hade inte jag gjort utan det var  Anna och Gitte som stod för dessa smaskigheter och alla tyckte att pajerna var jättegoda.

Vi hade en trevlig kväll som vanligt med mycket surr och skratt. Hur trevligt vi än har så tar det slut och så det gjorde även denna kväll och var och en åker hem till sig men det röjdes undan en hel del  innan vi lämnade pizzahaket och åkte hem. Och helt underbart att vi kunde sitta ute hela kvällen det är det som kallas sommar.Tack alla ni som var där och gjorde kvällen så trevlig!!

 

 



   

 

 

Fredag vaknade vi vid 9-tiden och fikade som vanligt sen åkte vi en sväng till Bagarstugan och fixade allt som var kvar där ochstädade så och det såg prydligt ut när vi lämnade pizzahaket.

Sen var det en riktigt lugn dag med sol och utevistelse mest hela dagen och kvällen.

Till middag åt vi lättrimmad torsk som jag pankopanerade och stekte ute i woken, kokt potatis, en kall sås och sallad mycket gott. 

       

Lördag i dag och då vaknade vi till en mulen morgon med en rejäl regnskur dessutom och sen har jag ägnat en del tid åt V-75 men det återkommer jag om senare hur det gick för jag ska se det kl18.00

         



Hej svejs vi hörs snart igen....





Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards