keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 5 april 2020

#Hemmadag# Palt#Väldigt blåsigt men soligt#Sushi#

Av Chatarina Berglund - 5 april 2020 18:30

 


Hej Svejs igen alla mina bloggvänner och andra vänner nu är jag här igen med bloggen om vad som hänt sedan sist jaa, Coronan gör ju att man håller sig mest hemma man måste ta det på allvar i alla fall man åker inte till stan i onödan och handlar och träffar en massa folk för man vill inte ha den smittan...

Vädret i dag måndag sol och moln växlar   och det blåser inte mycket heller...det ser bättre ut genom fönstret än det

känns när man kommer ut.

Lördag då var det V-75 och det gick inte bra jättesvår omgång och höga odds och hög utdelning 9 826 985 så då förstår ni att det kan inte ha varit många som lyckades få 7 rätt och absolut inte jag.Men,men nya tag!

Till middag åt vi helstekt fläskkarre, fyllda halva potatisar sås och sallad mycket gott..

 


 




       


Söndag en sån där aprildag med lite vind och lite yrsnö och blandat vi slöade mest hela dagen med TV, Dator och korsord  mm. Middag blev det oxå denna dag och det blev rökta räkor som Tommy rökte, hembakt bröd, hemgjord majonäs,sallad, stekta champinjoner,  och även en Panacotta med gräslök,kryddor och stenbitsrom och det var jättegott.. Mums,Mums!


 


Måndag i dag och nu blir det palt för jag kokar bara några till mig och Tommy för jag är sugen på palt och så tänkte jag baka mjukkaka och då är det jättebra med paltspad. Det blir inget paltkalas med hela familjen i dessa Coronatider....

Palten smakade mums ochnu har jag paltspad till mjukkakan. Jak kokade fler än 2 det blev 8 st och då kan vi steka palt en annan dag.

 


Tisdag i dag och väldigt blåsigt det gäller att hålla i hatten om man ska gå ut eller hatten var nog ett en dålg huvudbonad en sådan här dag då bör man ha mössa med knytband under hakan om man ska behålla den.

Jag har bakat 25 mjukkakor på paltspadet i dag och dom vart jättegoda det är tur att jag gillar att baka och laga mat för då kan jag alltid hitta på något att göra när man inte ska flänga runt överallt....då får man flänga hemma med sådant roligt. Till middag i dag blev det faktiskt rester vi hade fläskkarre kvar och då kokade jag den i såsen och till det ugnstekta potatisskivor, sallad och inllagda mrötter och lök i en1-2-3 lag de smakade mumsigt!


   



Framme vid onsdag och vädret är lite sol och lite moln såå lite blandad kompott :Tommy var och köpte 2 kartor  ägg på fm idag det är så bra att vi har Hönseriet med Alträskägg så nära så vi behöver aldrig vara utan . Fick dessutom hämta ägg gratis som var lite trasigt skal på och det funkar ju perfekt till bak,stekning, pannkaka jaa,till det mesta förutom att koka dom. Perfekt!
Så det blir nog att baka något i dag man måste ju hitta på något när man ska hålla sig hemmavid mest och har så mycket ägg Jag brättar väl senare vad det blev för bak....

Jag bakade en sockerkaka i långpanna och den vart jättehög och god och sen tar jag ut rundlar och fryser in så kan man ta fram och fylla dom med någon god vaniljkräm eller annat och ha som efterrätt när man får besök. men vadå besök får man inte nu i dessa tider....

Vidare så blev det även en långpanna med Kärleksmums och den blev oxå god för Tommy har avsmakat dom. 

Jag hade extra många ägg i båda kakorna när man har så många ägg kan man slösa lite extra.

Till middag åt vi stekt palt och det va rjättegott det oxå.


 

Torsdag i dag och fortfarande ingen värme blåser mycket och snöar lite garnn usch en sväng till stan och handlade en del mycket snabb var vi och styrde kosan hemåt och flaskan med handspriten hade vi orötter i bilen så vi tog en handdusch när vi kom ut från Willys så eventuella bakterier dör.

Till middag åt vi fisk vi köpte Kummel när vi handlade och då lättrimamade jag den med salt, socker och peppar och sen vände jag fileerna i mjöl och stekte dom och till det kokt potatis, en kall majonässås, gröna ärtor. sugersnaps och picklad lök och morötter mycket gott var det.




 


Fredag en hemmadag med lite mera bak och i dag blev det kokosbollar såna där fyrkantiga mums,mums som man skär i rutor som man vänder i en blandning med kokos och kakao  och dom vart oxå goda enligt Tommy och även grannnarna fick några till fikat och dom gillade dom oxå.  Och den smeten ska ju vispas väldigt länge jag vispade med assistenten i ca 30-35 minuter för jag gjorde dubbel sats av receptet.

Till middag blev kålpudding med kokt potatis och lingonsylt mumsigt värre.....


 

   


Lördag i dag och som vanligt ägnat mig åt trav och vad hjälper det inte lyckades jag denna gång fast det tydligen var en enkel omgång 5 rätt och ingen utdelning på 5-orna nää, som vnligt då på V-75 ja,ja nya tag nästa lördag.

Till middag åt vi Sushi jag hade ingen gari men jag hade ingefära i frysen så jag gjorde egen gari och den blev jätegod

och sushin var oxå god jag gjorde en egen majonäs med chili jättegod var den oxå.

 

Nu längtar jag så mycket efter barn ,måg och mina barnbarn med respektive och jag vill att vi träffas under påsken vi kan ju ha munskydd och inte kramas och pussas utan vi håller avståndet  för längtan är stor...    

Nu blir det inte mer denna gång vi är fortfarande friska här snorar lite ochnyser men det verkar alla man pratar med i telefonen göra så det hör till men inte Corona i alla fall. Nu går vi in i påskveckan och det låter som att det ska bli varmare och sol så vi får hoppas på det..Jag önskar alla mina bloggvänner och alla andra vänner en Glad Påsk!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards