keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 8 juli 2013

Fredag, lördag , söndag och måndag

Av Chatarina Berglund - 8 juli 2013 21:56

2013-07-05

Fredag

Jag måste skärpa till mig med bloggen..Nu rantar vi i stort sätt varenda dag åt olika håll.

Var hemma hela dagen hör och häpna. Jag bakade mjukkaka ca 40 st. Och sen var vi ute och såg till våra planteringar.

Tommy klippte gräset mm. Till middag blev det svampsoppa (vår egen svamp som vi plockat i höstas) med varma mackor med vispad äggvita blandat med riven ost , majonäs och kryddor. Mycket gott.


 


     




2013-07-06

Lördag

Började med fika på morgonen kaffe och mackor. Det smakade bra. Sen ägnade jag mig åt travet som för övrigt gick som vanligt åt h-vete. Sen var ju ute och vattnade lite i växthuset bl a. Kl. 13.00 var det årsmöte i byagården

med vår samfällighetsförening som vi har här på området. Det räckte till ca 15.30

Efter det for vi Åppa bojn med våra grannar , andra gången den här veckan.. Den här gången var på Trescorona och åt. Jag åt baconlindad tournedos, bearnaisesås och pommes och Tommy åt Pizza. Mycket, mycket gott.

Sen blev det en mycket lugn kväll. Vi satt ute i vår inglasning och njöt av det vackra vädret.


2013-07-07

Söndag

Börjar med att gratta Sofia på födelsedagen. Jag har sämre i ryggen igen ont i sidan under revbensbågen och bakåt ryggen. Mycket besvärligt svårt att röra mig. Tur att det finns medicin som hjälper något i alla fall.

Tommy var på en hjortrontur hur gärna jag än ville följa så klarade jag inte det för ryggen. Han var jätteduktig kom hem med 2,5 liter riktigt mogna hjortron. Han var inte borta länge..När mina tabletter verkade passade jag på att göra rabarberchutney och tomatmarmelad.

Vi fick besök av Tindra och Klara som hade sin lilla hund Sally med sig en beaglevalp som dom hämtade i fredags. Oj,oj så söt den var.....

Till middag åt vi kycklingfile med lök, vitlök och paprika i en sås av grädde och creme fraiche och till det fyllda tortellini och en sallad. Väldigt gott.

Senare tände Tommy i vårt rökskåp och han rökte en köttbit, en fläskytterfile och en skinka som vi haft liggande i en saltlag några dagar, samt våra korvar som vi gjort tidigare. Det tog några timmar men det var det värt.

Det blev fantastiskt gott och det luktade även gott utomhus. Det var en jättefin kväll. Varmt och spegelblankt ett tag . Senare började de blåsa en hel del. OBS hemma hela dagen...


   


 


     

   

 



2013-07-08

Måndag

Idag är det Justinas tur att gratuleras på födelsedagen.

På morgon vaknade vi tidigt. Tommy sa, oj jag får ju vara hemma inget jobb. Hääärligt. Vad ska vi hitta på idag då.

Det hör till saken att det blåste så vansinnigt mycket här nere vid sjön på morgon så vi tordes inte vara kvar här i fall att vi skulle blåsa bort.Haha

Jaa, då blev det rantande idag oxå. Vi styrde  kosan mot Piteå. Stannade till på Hedens kyrkogård utanför Öjebyn och besökte Farmor och Farfars grav. Det var så fint på graven och en väldigt fin gravsten.

Sen åkte vi vidare till Öjebyn och åkte ned till Båtsgatakajen och tittade där. När Tommy var liten var han mycket i Öjebyn för hans Mormor och Morfar bodde där, och dom bodde precis ovanför  denna kaj. Han sprang ner dit varje gång han var där. Fiskarna hade sina båtar och fiskestugor där. Väldigt fint var det där. Tommy blev lite nostalgisk så klart.

Sen åkte vi vidare till Piteå och då gick vi till småstaden och fikade på Cafe Piteå en Paninimacka med sallad och kaffe. Jättegott!!! Sen gick vi runt på stan och tittade . Jag köpte en klänning bl a och lite annat tjafs.

Sen åkte vi runt och tittade på lite olika ställen kring Piteå. En mycket trevlig dag tillsammans med pensionären.

Vi kom hem vid 20-tiden och då blev det kaffe och en macka...


        



         


          






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards