keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 12 juni 2014

Piteåsväng, Hemmadag och Paltkok

Av Chatarina Berglund - 12 juni 2014 22:36

Jaa, nu har det gått några dagar sedan jag bloggade men det är så mycket annat den här tiden så man hinner inte med allt.Vi var en sväng till Piteå i tisdags eftersom vädret var lite trist den här dagen oxå. Vi åkte en sväng till Småstaden där  intog vi lunchen som blev pulled pork med stripes och bearnaisesås samt sallad. Det smakade väldigt bra. Vi gick sedan i en del affärer men det blev ingen shopping bara lite småtjafs. Vi kikade in på Din sko där Kicki jobbar men det var så mycket folk som skulle köpa skor dagen innan examen så vi ville inte störa henne...

Vi träffade Ulla på gågatan gift med Bengt en morbror till Tommy. Och hon ville att vi skulle komma förbi och fika innan vi åkte hem och vi bestämde att vi skulle göra det. Dom bor i Öjebyn så det är ju på hemvägen..Det var jättekul att träffa dom det var länge sedan. Dom var sig lik glada och hurtiga som vanligt. Vi fick även träffa deras son Andreas och hans fru Anna och dottern Fanny. Dom hade beställt middag av Ulla stuvade makaroner med korv och köttbullar dom bor bara någon gata från varandra. Och en hund hade dom oxå men den var minsann inte snäll med Molly hon jagade henne och gjorde en del tjuvnyp på henne så hon skrek i högan sky så vi var tvungen sätta Molly i bilen så att hon inte skulle bli uppäten haha...Det var oxå en tik som var 5 år så den skulle väl försöka lära Molly lite hyfs..Jaa, det var en trevlig dag och vädret var mycket bättre i Piteå än här hemma till och med solen visade sig. Sen styrde vi kosan hemåt till vårt kära Alträsk..

Onsdag var det en strålande dag med sol så det fick bli en hemmadag med diverse göromål såsom tvätt av kläder och tvätt och städning av bilen. Och visst är det konstigt att bilen har inte särskilt stor yta i kvadratmeter men det kan ta en hel dag att städa den ändå. Han höll på lika länge med bilen som vi höll på med att städa  hela huset i förra veckan. Konstigt...Ändå var det bara insidan han hann med han är väldigt pedantisk min man..

Och till middag gjorde vi foliepaket på grillen fyllda med steksill i bitar, lök, dill, kokt hackat ägg och smör till det kokade vi färsk potatis ch en god kall sås med creme fraiche, gräslök och kryddor mycket , mycket gott.

Sen lite TV-tittande Halv åtta och småmästerkockarna.

Idag torsdag har vi oxå varit hemma nästan hela dagen och Tommy har fortsatt med bilen  då blev det utvändigt han fixade den och den vart så himlans fin som ny. Men fattas bara annat det är många timmars arbete bakom detta projekt.Jag har kokat palt och så åkte vi ner tll Holmgrens och bjöd dom palt till middag. Fast den familjen är ofta ganska utspridda Anna hon skulle äta middag med sitt jobb,Robin jobbade och Wilma skulle på fotbollsträning så det blev Tommy, jag , Rasmus,Linnea och Ludde som åt tillsammans.Molly hon funderade var Anna höll hus för hon sprang runt och sökte henne. När hon kom hem var hon så glad att hon följde efter henne varje steg.  Och det smakade bra med palt det är ett tag sedan vi åt det. Sen åkte vi förbi på Supermarket och handlade några saker innan vi åkte hem.

Jag har gjort en laddning med kött som jag gravat med salt,socker, massor med riven lök, rosmarin och basilika som ska ligga i 5 dygn innan det är klart att äta. Även en skinkstek har jag gjort som ska ligga i saltlag i 5 dygn och sedan hängas ut och torkas i 1-2 veckor. Jag har gjort en tidigare i vår men den har snart gått åt för det är så gott..Sen lite TV Tinas matprogram mm.


               

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards