keckes matblogg

Alla inlägg den 4 november 2014

Av Chatarina Berglund - 4 november 2014 19:11

   Onsdag fortsatte vi med pälsvården på Molly och nu ser vi ett slut tack och lov.

Sen åkte vi en tur till Älvsbyn och handlade några saker och så intog vi middagen på ÄP och det var jättegott. Jag åt kebabtallrik och Tommy åt Snitzel.

Torsdag var det dax för Vacker tass med Molly och där väntade 3 timmar SPA-behandling för henne. Vi fick lämna henne där och sen ringde dom efter ungefär 3 timmar då var hon klar. Lite spännande var det allt att få se hur hon skulle se ut. Hon är jättefin lite olik sig  och väldigt ljus i pälsen mot tidigare.Och duktig hade hon varit sa Sandra som alltid klipper henne och det är bra att hon får ha samma som hon lärt känna nu..Oj, vad skönt för både henne och husse och matte. Nu är hon så lätt at borsta och inte en tova. Ungefär 3 månader innan det börjar tova och dax för klippning igen. Skönt att det är gjort.Hon är så lugn och snäll efter friseringen..

    

Fredag var vi hemma hela dagen. Jag höll mig på insidan och ägnade mig å matlagning och Tommy han var utomhus och pysslade.Jag gjorde skinka, köttbullar, köttfärslimpa, sillsallad, inlagd sill ostbomb och ägghalvor med en god röra och även gravad lax så klart och det blev lilla julbordet till middag och gott var det.


         

På lördag var det som vanligt V- 75 men jag fick 5 rätt på mitt system 4 st som gav 86 kr/st 344 kr +167 på DD.

På de 3-C na blev det bara 4 rätt och inga pengar men nya tag nästa lördag. Till middag då blev det risotto och ugnstekt kyckling..stekt squash med tomater och mozarellaost och det smakade väldigt bra


     

Söndag åkte vi till Erikslund och tog med en del rester som vi hade kvar av all mat jag lagade i fredags och det blev en hel del så dom fick oxå äta lilla julbordet och dom tyckte det var himlans gott.

Måndag då åkte vi en sväng till stan och handlade några saker och en sväng på Dollar

 och där träffade vi massor med folk som vi kände så det blev en hel del surr...Vi var även på Bodens Möbelaffär och tittade på sängar för vi ska köpa oss en ny säng men det är inte lätt att veta om den är skön att sova i en hel natt. Man borde få sova över där en natt för att testa. Om du testar och provligger en stund inte kan du säga att den är skön att sova i en hel natt eller flera nätter jaa, förresten flera år ska du ju ha denna säng..Han sa killen på Möbelaffären att om du har en säng i 3 år tillbringar du 1 år av den tiden i sängen. Vi åkte vidare till MIO-möbler och kollade på sängar där och dom hade en hel del att välja av. Vi fastnade till slut för en kontinentalsäng sm kändes skön efter provligg och dom hade dessutom kampanj på den sängen så att huvudgaveln ingick i priset.Och som tur var hade dom en säng kvar men ingen sänggavel så då skulle vi få  vänta ca 6 veckor på den , synd ...Jag hittade lite annat smått och gott oxå en duk, en kudde, en lampskärm och en jättefin ugnsfast form en röd dessutom..Dom skulle köra ut sängen i veckan förmodligen torsdag.Vi såg även snygga fåtöljer på Bodens möbelaffär som vi är lite sugna på att köpa...Sen  åkte vi hem och åt lite rester av det lilla julbordet som nu börjar ta slut...
I dag tisdag har vi varit ute och röjt en del i timmerstugan för vi tänkte slänga sängarna vi har där och sätta våra som vi har nu där uppe i sängramen. Så Tommy har kört ett lass till tippen i dag och det blir nog ett lass i morgon oxå  bra att får bort en del..Och Molly har varit ute med oss i flera timmar och sprungit och busat. Och hon är fantastiskt lydig hon går ingenstans håller sig omkring oss..

Till middag i dag åt vi kålpudding oj,ojvad gott det var me rårivna morötter och lingonsylt

Jag gör min kålpudding på ett mycket enkelt sätt..


Kålpudding

400-500 gr köttfärs

1 ägg

2dl mjölk

1 lök hackad

Salt och peppar


Jag blandar ihop allt till färsen. Sen bryner jag vitkålen i smör och sirap när den börjar får lite färg slår jag på lite soja och en 1/ 2 buljongtärning och kokar kålen tills den börjar mjukna

Sen tar jag en ugnsfast form och sätter kål i botten och sen sätter jag i köttfärsen och sen resten av kålen och skyn skjuts in i ugnen i ca 40 min på 175 grader på varmluft

Och detta  serveras med kokt potatis, lingonsylt och rårivna morötter...Mums filibabba

Ett enkelt sätt att göra kålpudding...


    

 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards