keckes matblogg

Alla inlägg den 24 november 2014

Av Chatarina Berglund - 24 november 2014 17:40

Jaa, nu har det gått en vecka till tänk vad tiden går fort. Och vädret kan man väl inte gilla som det är nu nää, tacka vet jag vanlig vinter med snö och några grader kallt.

Jaja tänk att det räcker till att prata om vädret vareviga dag men det är ju tur att vi har det att prata om vad skulle vi annars prata om haha...

Tisdag var vi till Storheden en sväng och böt lite kläder och inte böt jag dom för att dom var för stora nää,tvärtom  och det gick bra och sen åt vi lunchmiddag på Coop-restaurangen. Tommy åt kalops och jag körde med fisk och mätta blev vi i alla fall även om det inte var någon aha-upplevelse men,men..

Onsdag var vi hemma och fixade lite smått och gott. Tommy var ute i våra förråd och kollade upp hur vi har det med ljusslingor och annat nu när advent närmar sig. Det är ju alltid något man vill köpa nytt. Till middag åt vi rotmos och fläsklägg oh, vad gott det är med senap och rårivna morötter.

     

Torsdag åkte vi Åppa Bojn och handlade till pizzakvällen som vi ska ha  på fredag i bagarstugan.

Sen när vi kom hem förberedde jag en del bl a 2 kebabrullar, tomatsåsen till pizzorna, kebabsås. Och sen blev det lite TV-tittande på kvällen.

Fredag då vaknade vi tidigt vid 7-tiden och fikade som vanligt en god macka och kaffe och läste  NSD så klart tillsammans med våra  vänner där på utsidan som jobbar för fullt med att få i sig födan. Det är full rulle med fåglar och kurrar och Molly hon hoppar upp på stolen vid fönstret och har stenkoll på allt som händer där ute och helst skulle hon vilja springa ut och leka med dom, men jag tror inte dom vill leka med henne..

Sen fortsatte förberedelserna för pizzakvällen. Tommy åkte till bagarstugan och eldade och alla element slog han i gång på torsdagkväll. Jag hackade och hackade det var skinka , kebabrullen skivades, lök, tomater , paprika, vitlökskorv,pizzasallad mm. Jag bakade oxå pavlovamaränger med choklad crispes till efterrätten och kokade en kräm till den. Sen gjorde jag 36 pizzadegar och Tommy han åkte några varv till bagarstugan och lämnade alla grejerna där. Vi åkte dit vid 16.45 ochdå var det dukning som gällde och ställa i ordning borden och även fixa stolar...Och göra en liten fördrink till gästerna som även fick en smördegsrundel med ansjovis,lök, parmesanost mm. Riktigt goda om jag får säga det själv...Vid 18.30 ca dök våra gäster upp och vi var 18 härliga, trevliga glada,goa, underbara människor det är våra vänner och som gräddade pizza och hade en jättetrevlig kväll tillsammans vi är så glada att vi har denna fina bagarstuga så att vi kan träffas där så här i novembermörkret och äta gott och ha allmänt trevligt.Och dom uppskattar verkligen att vi ordnar dessa kvällar så vi fortsätter  gärna att bjuda in till detta snart igen... Det var ett dignande bord med pizzaingredienser..Ost, mozarella, kronärtskockshjärtan, grönmögelost, skinka , räkor, kebab, kebabsås, tomatsås, vitlökskorv, tonfisk, champinjoner, rökta musslor, oliver,ananas, fefferoni, pepparsalami, Sriracha stark chilisås med jättegod smak har ni inte provat den kan jag rekommendera den. Jaa, som ni ser så kan jag väl inte ha glömt någon ingrediens och det bästa är ju att man får göra sin helt egna pizza med vad man vill ha på. På pizzeriorna har man redan bestämt namn och innehåll. Men inte är det så på "Alkaträsks pizzeria"

Ingen pizza blir den andra lik varken i form eller utseende men goda blir dom. En mycket trevlig kväll som inte tog slut förrän bortåt 03-snåret och inte tänkte vi på nästa dag då..vi sov länge faktiskt till kl 10.00 och även Molly sov lika länge. Hon var oxå med på kvällen men Rasmus och Linnea som oxå var med åkte hem tidigare och då fick Molly följa med dom för dom sov i vår gäststuga.


             

Och dom vaknade vid 11 och fikade mackor och mjölk sen var dom ute med Molly och busade och hon gav järnet i snön ute på isen. Det är så kul när Rasmus och Linnea hälsar på dom skulle komma någon fler helg oxå...Jag ägnade mig åt V-75 som vanligt men det blev bara 5 rätt denna gång oxå och bara 12 kr per styck nää..nu är det sämre flyt men nya tag på lördag igen.

På kvällen tittade vi på TV Så mycket bättre i övrigt var det en lugn kväll. Till middag åt vi snitzel, klyftpotatis, persiljesmör och en sallad mycket gott..


Molly sover lite udda stil men hon ligger nära matte som hålls vi spisen haha 

           

Söndag sov vi till 9 mycket skönt och sen var det fika mackor och kaffe gott och som vanligt och det natursköna utanför fönstret...På em åkte vi en sväng till Erikslund och hälsade på dom och Anna hade gjort porterstek, på älgkött ugnstekt potatis och rotfrukter, sallad och en jättegod sås. Det var kanongott hon hade då verkligen lyckats bra...
Och nu är vi framme vid måndagen och vilket väder det har varit i dag först regnade det massor stora pölar på vår tomt sen övergick det i snöblandat och senare i kväll var det snö.Usch..Jag skulle ju fika med mina tidigare jobbarkompisar i dag på em men vi ställde in stadsturen i dag på grund av vädret för dom varnade på radio hela dagen för dåligt väglag och många olyckor hade hänt till och med sandbilarna hade problem att ta sig fram. Och lastbilar som stod tvärs över vägen och i diket. Och dom sa att om det inte var absolut nödvändigt att åka ut en sån här dag då skulle man hellre hålla sig hemma och så vi gjorde. Ochjag har städat några fler skåp så lite nytta blev det. Nu börjar vi ju närma oss advent så nu sk aju alla stjärnor , ljusstakar och annat fram oj, vad mysigt det blir. Jag älskar verkligen när jag får ta fram allt till julen men även väldigt glad när jag får plocka bort det så småningom...Då går vi mot ljusare tider och tänk vilken härlig tid det blir då. Till middag i dag blev det en ugnsomelett med räkstuvning , rostat bröd och rårivna morötter och tomater. Det var gott..Sen har vi titta på TV-i fjällen med Tina bl.a.....och så mycket mer blir det inte i kväll..


   


Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards