keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 1 februari 2015

Det snöar ute så vitt jag kan se......

Av Chatarina Berglund - 1 februari 2015 13:38

Jaa nu har det gått en vecka sen jag bloggade sist och denna vecka kan sammanfattas med snööööööö....

från  torsdag till fredagkväll uppskattningsvis 45-50 cm snö och det är ju inget mot 1909 då kom det 1,2 m snö i Riksgränsen den 14 december och då fanns det inga snöslungor på den tiden tänk vad dom fick slita ont.

Och det fortsätter att snöa även i dag söndag men nu vill vi inte ha mer...det ska ju tina bort oxå. Men temperaturen är ju bra -7-8 grader är ju perfekt.

Måndag var vi bjudna till Karin på köttsoppa med klimp och hembakad mjukkaka med ost det var jättegott och kaffe och äppelkaka med vaniljsås. Det var kul att träffa Karin igen som har varit borta drygt en månad...

Molly hon springer rakt ut i snön när man släpper ut henne och när Tommy skottade i fredags så hade inte hunnit skotta upp alla småvägar  bla fram till växhuset där hon brukar springa men hon hoppade bara rakt ut och försvann hon syntes inte men hon kämpade på och kom fram till slut men hon gillar verkligen att busa i snön..

På tisdag var vi på helrekond med Molly på vacker tass så nu är hon korthårig igen och det är jätteskönt både för henne och för oss...Det tog 4 timmar så det var en heldag för Molly tillsammans med Sandra hon ska borstas, klippas duschas med schampo och sen balsam och dusch igen och sen blåsas torr och klippa klor mm men dom är duktiga tur att dom finns...När vi kom hem gjorde vi varma mackor med sallad och det blev middagen..


 

Onsdag var det snöskottning för hela slanten och till middag åt vi stekt sill ,kokt potatis och löksås och himlans gott var det.  Torsdag var vi en tur till stan och handlade bl a till pizzakvällen på fredag och då snöade det oxå för fullt .

       

Fredag samma sak snö,snö och snö och Tommy höll på hela dagen och jag var inomhus och fixade till pizzan.. Kebabrullar 2 st, hackade skinka, lök, tomater, salami, pizzasallad,kebabsås , bakade en kladdkaka med gräddkola och ett lager mjölkchoklad med nötter uppe på...24 st pizzaämnen gjorde jag oxå..Christer var till bagarstugan och eldade tidigt på morgonen innan han for och jobbade och sen turades dom om att åka och lägga in ved för att få riktigt bra värme till pizzabaket..

Kl 17 åkte vi till bagarstugan med bilen full av grejer och fortsatte eldningen jag gjorde en GT till gästerna och tunnbrödsrullar som jag fyllt en med lax och räkor och en med kött..det var gott som tilltugg. Vid 18-tiden började gästerna ramla in ch jag fick en kokbok med italienska recept av Christer, Chatrine och Caroline mycket smarrigt i den.. och vi hjälptes åt att duka vi var bara 11 st den här gången så få har vi aldrig varit någon gång tidigare. Och pizzorna var goda och som vanligt lite olika former och hela kvällen var sååå trevlig det passar bra att träffas och ha trevligt mitt i allt snöelände. Vi städade och diskade undan och Tommy dammsög innan vi åkte hem kl 03.00 huja då hur blir lördagen nu då när man är uppe så här länge..


Hur ska vi hitta maten undrar våra små vänner där utanför....

 



 

Altanen.....

           

Lördag vaknade Tommy kl 10 och jag tänker inte berätta vilken tid jag steg upp...Tommy han var i snösvängen flera timmar på lördagen oxå och jag spelade V-75 och det gick väl bra 6 rätt på båda systemen men 6-orna gav ju bara 45 kr och ingen utdelning på 5 rätt. Ingen 7-a men nya tag nästa lördag..på jakt efter 7-an..

När vi började prata om middagsmat då var jag inge sugen på kött nää jag var sugen på potatispannkaka och så blev det men 2 olika en med ägg, mjöl. malen potatis,mjölk och fläsk och min med bara malen potatis, mjöl, salt och fläsk och det smakade verkligen bra....

Söndag i dag och det snöar för fullt så inte behöver vi fundera på vad vi ska hitta på.....en sån här dag...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards