keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 14 februari 2015

En vacker men blåsig dag....

Av Chatarina Berglund - 14 februari 2015 13:45

    

På torsdag vaknade vi till solen oh det känns verkligen härligt och + 3 men säg den glädje som varar...inte för att solen

 försvann men däremot började det blåsa så jädrans mycket så det gick knappt att vara ute och kallt blåste det..

Vi hade faktiskt planer på att ta oss till Lillholmen men vi struntade i det när det blåste sååå mycket och Molly tyckte inte heller om blåsten hon sprang några varv runt på skaren men sen ville hon in...Men det kommer nog fler dagar som kommer att bli ännu bättre än så här. Inte ens Tommy tyckte det var skönt att vara ute och det är inte ofta han tycker det...Oj,oj vad snön har  minskat och Sarahs och Nicklas tak är snöfria nu oxå..liksom våra...

I dag har jag bakat morotskaka det var väldigt länge sedan jag bakade den kakan..men nu är det gjort..

Som ni ser i ena hörnet så fattas det en bit det är kakmonstret som varit framme som vanligt..

 

Till midd         ag åt vi rårakor med stekt lök och fläsk mycket gott---


Det blåser här fortfarande men inte lika mycket som idag hoppas det lugnar till i morgon. Jag pratade med Schenker på morgon och  toaletten hade kommit till Luleå så i morgon skull dom köra ut den då får vi hoppas att det stämmer..

Jag har städat några garderober som har blivit lite eftersatta och några andra utrymmen som oxå behvövde få sig en omgång...

På fredag var Tommy ute och körde skoter det är tydligen kanonföre och Hasse och Ronja promenerade efter isen i skoterspåret och det gick bra det höll bra..

Vi fick vår lånetoalett idag Schenker kom ut med den på em oj, vad skönt att slippa pottaportin...

Jag ägnade  dagen åt att förbereda middagen som vi skulle äta tillsammans med Hasse och Fredrik. Jag gjorde italienska biffar (kryddade med vitlök, lök och lite örter) och så kokade jag en tomatsås med lök, vitlök, oregano och grädde. Jag  stekte  biffarna och lade dom uppe på tomatsåsen och sen mozarella på biffarna och sen värmde jag dom i ugnen innan serveringen och till det gorde jag en potatistårta. Skivade potatisen tunt och sen varvade jag potatis, vitlök och ost och sen slog jag på en blandning med 3 dl matlagningsgrädde, 3 ägg och salt och peppar och gräddade den i en form med löstagbar kant i 175 grader  i ca 70 minuter den blev jättegod. Och serverade med sallad och stekt vitkål med lök och chili. Mycket gott. Till förrätt gorde jag en tallrik med en liten  råraka med löjrom och lök , chorizo, brieost med tomatmarmelad, patemed fikonmarmelad, och salsicciakorv och det smakade oxå väldigt bra..Och efterrätt en äppeltarte med vaniljsås och kaffe. En lyckad middag och en trevlig kväll med en hel del surr och skratt..Och Hasse och Fredrik åkte hem vid 00.30 tiden och vi plockade undan allt innan vi intog sängläge...

Vi vaknade vid 8.30 och fikade som vanligt kaffe,ägg och mackor sen har Tommy varit ute med skotern hela dagen

han har varit på Lillholmen och skottat upp en bivack med sittplatser jättefin..och eldat har han oxå gjort och jag har fixat travet som inte är det lättaste att veta hur man ska tippa med dessa luriga hästar och kuskar..

Vi får se hur det går återkommer i morgon med hur många tusenlappar jag vann.....Nu ska jag börja förbereda middagen....Oj, vad härligt det är med solen som skiner in genom fönstret..


              

Tjingeling ha en bra Alla hjärtans kväll...          



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards