keckes matblogg

Alla inlägg den 20 januari 2015

Av Chatarina Berglund - 20 januari 2015 17:12

Fredag när vi vaknade var det en himla massa vitt på marken och det är det som kallas snö men varmt till och med 1+grad, härligt men Tommy visste ju att detta gör att jag vet exat vad jag ska ägna mig åt denna dag.

Och jag visste oxå att jag skulle ägna mig åt matlagning för vi hade bjudiit Christer och Chatrine på middag  på kvällen. Men vi fikade som vanligt macka och kaffe och läste NSD som vi brukar och Molly ville ut och busa isnön och busa var just vad hon gjorde. Hon plöjde genom snön och det vart som gångar man såg henne kanppt där hon drog fram och helt plötsligt hoppade hon 2 m upp i luften och sen hoppade hon lika långt framåt och det syns hur hon njuter att få var ute och inte fryser hon heller i första taget...Tommy han var ute och höll på med snön hel dagen och det är klart han fixade bort snön på 3 tomter här på området och då har han slungan som funkar perfekt och grannarna blir ju så glada det är verkligen uppskattat....

Sen var det dax att börja med middagsförberedelser och jag tog in kött som skulle kokas och skalade potatis, morötter, selleri. palsternacka och purjolök då kan ni nästan gissa vad det ska bli..RÄTT köttsoppa....med klimp..

Jag kokade köttet ca 40 min i tryckkokaren och lät det svalna sen kokade jag potatis och grönsaker i buljongen och sen delade jag köttet i småbitar och blandade ner det i buljongen och klimpen kokade jag i en separat panna med buljong. Jag bakade även ett bröd med ost och oregano. Till förrätt blev det en rundel med basilikasås och gravad oxfile.Och en pannacotta med ett lager caapuccinocoklad och ett lager med vanilj och dekorerade med hallon och ett knäckflarn av just knäck som jag smälte i ugnen till flarn.

Och middagen ble riktigt lyckad och våra gäster tyckte det var gott..

Vi hade en trevlig kväll med en hel del surr och skratt och vid 1-snåret vandrade gästerna hemåt och vi röjde undan för att slippa nästa dag...Trötta men nöjda med kvällen intog vi sängläge mycket skönt..

     

Lördag då vaknade vi kl 9.30 skönt kändes det och utvilade kände vi oss oxå. Vi fikade som vanligt kaffe och mackor och läste NSD och det var några grader kallt på morgonen men det gör inget för det var bara 2-3. Och våra små vänner på utsidan hade jobbigt som vanligt med att inta sin föda och bråka tillsammans med kurrarna och sådom där hemskt stora kråkorna som dimper ner och skrämmer nästan livet ur de  små..

Jaa, i  dag var det ju dax för V-75 igen och hur man än gör så blir det fel eller rätt men för liten utdelning det blev 6 rätt på båda systemen men dom gav bara 32 kr och 5-orna gav ingenting det blev jackpot..Nää, nya tag nästa lördag. Gun ringde och ville vi skulle komma dit och fika smörgåstårta kl 14 dom har stugan vid Anna och Robin och jag tackade för inbjudan och sa att vad trevligt vi kommer, men sen hade jag lite besvärligt i kroppen och när jag skulle gå ut och hämta lite kött ute i ena frysen i bodan så  halkade jag och sträckte mig ordentligt

så det blev ju inte bättre och Tommy han sa att vi skulle köra skoter för han var inte säker på att det gick och köra bil ner..nää inte kan jag då åka skoter men den här onda kroppen så det slutade med att jag blev hemma och Tommy for själv. När han kom hem igen hade en bitsmörgåstårta med sig hem till mig det var väl snällt.

Till middag blev det utskuren biff som jag stekte i skivor, rårakor,sallad, krustader fyllda med kantarellstuvning och en hemgjord bearnasie, mycket gott..

Lite TV-tittande på kvällen postkod mm..


       

Söndag var det lite kallare 9-10 -grader när vi vakande vi 9-tiden och fikade kaffe och då hadejag ju smörgåstårta kvar perfekt morgonfika och gott var det oxå...Helt plötsligt på em när jag tittade ut genm fönstret såg jag att det var folk på  Lillholmen och det är först gången i år vi har sett att det varit någon där och helt plötsligt såg vi att det brann en eld där.. Vad härligt sa jag till Tommy dom ska säkert  grilla, oj vad mysigt snart kommer den där där härliga tiden i febuari med kalla nätter och soliga och varma dagar. Då kommer vi att var mycket på Lillholmen ..jag längtar..Vi var väl lite halvsega så det var lugnt men sen åkte vi en tur till stan och åt på Arctic Thai och Grill. Jag åt friterad kyckling och Tommy tog kyckling med stark svartpepparsås medium och han tyckte det var så himla starkt så det rann både ur ögonen och näsan huja sa han hur skulle det varit om jag tagit starkt han ville inte tänka på det ens en gång. Han ska aldrig mer äta det där..

Friterad kyckling är alltid gott men man får ju så mycket mat så man kan inte äta upp allt jag lämnade flera bitar kyckling och nästan allt ris men då åt jag sallad i stället...

När vi kom hem blev det lite TV-tittande bla Så ska det låta mm och sen sängen och boken innan John Blund kom på besök..


     

Vi vaknade kl 7 på måndagsmorgon och då var det inte så kallt det var -9   vi steg upp ochTommy fixade en brasa

oj, vad härligt fort blir det varmt och mysigt är det oxå och sen blev det fika med mackor och kaffe och NSD och våra små vänner på utsidan som jobbar hårt för födan då gäller det att det finns mat för dom att käka..

Tommy var ute som vanligt en hel del och vi tog en promenad runt vägarna här på området och en sväng till Lillholmen det var riktigt skönt sen på em blev det kallare och på kvällen innan vi lade oss var det -21

Till middag blev det pytt i panna med rödbetor och stekta ägg och himlans gott var det..

Och det var mest rester jag använde sånt som blir över när man äter fläskött och vanligt kött är perfekt att frysa in och ta fram när man blir sugen på en pytt i panna..

Och sen var det TV Farmen började ju i går oj vad kul att se hur det blir det verkar finnas en och annan bitchig typ med..Och sen tittade vi ju oxå på Idrottsgalan den var jättebra och även WentWorth som oxå är jättebra men hemskt hur dom behandlar varandra ...sen boken och sängen mycket skönt..


 

Vi vaknade vi 7.30 på morgon tisdag ch burr såå kallt - 28 men det var så vackert när solen började stiga fina färger och vackert med snön på alla träd och solstrimmor som lös mellan träden..Egentligen skulle man ligga kvar i sängen och läst och myst hela dagen... men jag hade tid hos frissan i dag kl 13.30 så vi måste allt pallra oss i väg till stan en sväng trots att det är kallt och det gick bra nu är jag kortklippt igen mycket skönt och så handlade vi några saker på Willys bl a hade dom varmrökt laxöring och vi köpte en och så åkte vi hem och värmde den i ugnen och kokade potatis, hollandaisesås, sallad och tunnbröd och oj,oj så himmelskt gott det var och den var så saftig och lagom salt fantastiskt gott...

Nu blir det lite TV innan kvällen är slut och nu har vi -20...


 

         

     

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards