keckes matblogg

Alla inlägg den 26 oktober 2015

Av Chatarina Berglund - 26 oktober 2015 18:30

Hej på er alla mina vänner nu är det dax att blogga det är ju en vecka sen jag senast skrev något men ni förstår att denna vecka har gått i Köttsoppsfestens tecken jaa allt har som kretsat kring den nästan..

På tisadg var vipå Vacker tass med Molly på helrekond klippte ner henne mer än vad vi brukar för hon var rätt så tovig så att Sandra fick ta kortare för det. Vi har ändå borsat henne men tydligen inte nog bra  i alla fall men hon blev så fin..Och hon mår även väldigt skönt ingenting som kliar och irriterar och det växer ju fort.

Och så blev det en hemgjord pizza till middag med sallad mycket gott..Vi var även en sväng förbi Kåre och Ingrid

drack kaffe och så fick dom lite uppgifter till boken om vår by Alträsk som dom håller på med för nu börjar det

vara klart att lämna den till tryckning oj, vad spännade det ska bli att läsa den..

   

Onsdag hade vi en hemmadag och jag bakade surdegsbröd, och foccacia med oliver, flingsalt med rosmarin, oregano mm, Till middag åt vi en köttgryta med kokt potatis och sallad mycket gott.

Och så gjorde jag chokladbollar med oboy, riven nougat och fyllde med en bit plopp ca 90 st.


     


   


           

Torsdag hämtadeTommy köttet, oxsvansarna och en massa morötter , palsternackor och även purjolök hos Kåre och Ingrid. Hon är en hejare på att odla hon har riktigt gröna fingrar.

Sen åkte vi till stan och handlade på kvantum det som behövdes till soppan och som inte finns i Alträsk även om det finns mycket i byn så behövs det   sånt som ex.vis kryddpeppar  det odlar ingen i byn men jag har i alla fall odlat egna lagerblad en planta som jag haft i flera år och den växer massor jag har den i växthuset på sommaren  och sen får den stå inne på vintern. Vi handlade även  ost, hårt bröd, drickor, bregott mm och även en sväng på dollar och köpte kaffemuggar, dukar, plastmuggar, assietter...

Jaa, väl hemma så började jag förbereda för soppan jag kokade 6 omgångar kött och oxsvansar i tryckkokaren tur att jag har den för det går snabbt mot att koka det i en vanlig panna. Det fick sen stå ute  och kallna över natten.

Fredag vaknade vi tidigt och jag visste att soppan väntade på mig men fika gjorde vi i lugn och ro i alla fall och läste NSD och det var en vacker morgon men det var faktiskt någon minusgrad..Och vilka fina mornar det har varit med Lillholmen som varit solbelyst och spegelblank sjö då bergen speglar sig i vattnet och man kan aldrig få nog av dessa vackra bilder man ser nya saker varj dag i stort sett. Det är verkligen lycka att bo så nära vattnet eller kanske inte alltid som på våren när det är högvatten då kan man vara lite orolig över att det blir en husbåt av huset och att vi flyter i väg...men ännu har det inte hänt..

Jaa, då var det dax att fortsätta med soppan jag började med att skära allt kött oh det var inte lite men oxsvansarna innehåller nästan inget kött det är mest att buljongen blir godare med dessa i. Sen var det till att skala och tärna 10 kg potatis, 3 kg morötter och en hel del palsternackor, skölja och skära 7 purjolökar. Jag köpte en ny potatisskalare  för 2 veckor sedan  för min favoritskalare gick av häromdagen och dom andra jag har går inte ihop med mig. Men det var fel sort passade inte mig den gled runt på potatisen och för att få bort skalet så fick man trycka med en väldans kraft nää, det ska vara den gammeldags modellen som jag är uppvuxen med visst är det konstigt att det kan vara så stor skillnad. Så det blev till att köpa en ny i torsdags precis en sådan som min gamla, men det är klart att jag använder min skalare mycket så det är inte så konstigt att dom går sönder. Oj viken lycka att skala med den nya..


 

Till slut så var allt klart till soppan 1 gryta på 20 l och en på 15 l puttrade så fint på spisen med alla ingredienser i

och hela huset luktade soppa men en sak kan jag säga att nog kan det lukta sämre än det...Och sen var det klimp som oxå är ett måste när man äter köttsoppa jag gjorde 125 klimpar när så soppan hade kokat klart då blev det kylning till Lördag och hej och hå vad skönt det kändes..

Till middag skulle vi prova en ny grej jag råkade läsa i Buffetidningen om att laga mat på saltsten det är visst poppis i USA men vad då saltsten då tänker man på såna som man lägger ut i skogen till älgar m fl men den här är ju gjord av rosa Himalaysalt och jag var tvungen att kolla på nätet om det fanns att beställa och visst fanns det och jag beställde en och fick den i torsdags passade ju bra att prova den i helgen..Jag skar en bit oxfile i tunna skivor , pilgrimsmusslor som jag marinerade och även räkor och tunna skivor av potatis och sen skulle man sätt in saltstenen  i ugnen och den skulle värmas sakta upp till 180 grader och jag började på 50 grader och höjde eftersom upp till 180 och det tog ungefä en timme för om man harför varmt så kan den spricka...Jaa, sen var det dax att sätta fram den varma stenen på bordet i den speciella ställningen som jag köpte till och vi var så förväntansfulla över detta och lade på kött mm mm och då hade jag satt lite olja för det skulle man och det fräste ordentligt och tillagat vart det men oj så hiskeligt salt det blev man ska ju inte alls salta utan det fälls ju ut ur saltstenen det som behövs och inte vet vi vad vi gjorde för fel, men vi måste väl ge den en chans till innan vi dömer ut den helt och hållet. Det finns inte så mycket att läsa  om den på svenska ännu men det kanske kommer..

Annars får vi väl slänga ut den till djuren i skogen tänk på det ni älgjägare att då kanske alla älgar vill ha rosa saltsten från Himalaya då duger sen inte vad som helst...

Och när vi väl lade oss då dansade oxsvansarna framför ögonen och jag såg morötter , potatis och purjolökar som for runt för ögonen men till slut somnade jag tillsammans med både svansarna och morötterna...


                 

Framme vid lördag då var det dax för V-75 igen 2 system och som vanligt så funderar man hit och dit den eller den och den kusken och den hästen men nää vaddå det hjälper ju inte hur man än vrider och vänder och lägger till och tar bort så blir det fel men vi hade faktiskt 7 rätt denna gång och dom gav bara 1 000 kr och 15 kr på 6-orna

så  1 225 kr det är i alla fall spelpengar...

Tommy och Hasse åkte till byagården och dukade och det blev så fint jag hade inte kunnat gjort det bättre själv.

Duktiga gubbar det där...

Vi åkte till byagården vid 16-tiden för att fixa det som var kvar satte köttsoppskastrullerna på värmning direkt

och även klimppannan skar upp brödet och dukade fram resterande tände ljusen och marschallerna och det gick som hejsan ingen stress alls skönt att slippa den...

Strax före 18 började folket droppa in och vi var 43 st trevliga och hungriga människor som samlades vi soppannorna och sopptallrikarna några nya personer som dök upp i år det är alltid kul med nytt folk som flyttat hit eller köpt stuga här...Och våra grannar från grannbyn Vändträsk Monika och Kenneth var oxå med  och kusin Stig och Rosmarie från Mjedsjön  oxå det är kul när grannbyarna hälsar på oss. Alla tyckte soppan smakade bra så det vart godkänt även denna gång och kaffe med en chokladboll med en liten överraskning inuti var oxå uppskattat...Och ett lotteri med massor av vinster oxå.

Det blev även över köttsoppa så det var några som fick doggy bag med sig hem.

När vi äter soppa måste vi ju använda vanliga tallrikar där går papperstallrikarna bort men vi har ju numera en diskmaskin som diskar på några minuter..så det är ju inga problem och det var massor med folk som hjälpte till att plocka undan och diska mm. Vi var några stycken som stannade kvar till framåt ny dag men vi ändrade ju klockan så det blev inte så sent ändå en mycket trevlig kväll med trevliga och glada människor.

Vi somnade gott efter hemkomst och kände att nu ska vi sova riktigt länge och det gjorde vi till 10 nya tiden och vi vaknade av att det knackade på dörren men vi hann inte upp och öppna men hörde sen att det var Milla som knackat på och hon hade tänkt ta hem vår bil eftersom vi glömde den  utanför byagården..haha
När vi fikat och gjort de vanliga morgonsysslorna åkte vi en sväng till byagården för att fixa det som var kvar

där. Diska upp de sista och ställa bort en del bord och fixa lite allmänt tömma sopor mm.


           


Men Monika varför gör du på dette vis...... 

               

Efter det var gjort åkte vi en sväng till Holmgrens och tog med soppanoch bröd som var kvar då äter dom det till middag på måndag för Anna hade redan börjat med middagen så vi fick äta där och det var spare ribs med pommes, guacamole, Coleslow och sallad till mycket, mycket gott och till efterrätt kaffe och mina chokladbollar..

Sen åkte vi hem och tittade på Genikampen och sen Bron och sen var det sängen och boken...


              

I dag har det varit en lugn dag Tommy har lagt om till vinterdäck för nu är det nog bara en tidsfråga innan snön visar sig dom varnade för halka i morgon hörde jag på radion..Så ta det lugnt nu imorgon ni ska som ska ut och köra tidigt...Annat är det med oss som är pensionärer och kan åka när vi vill...

Jag har mest ägnat mig åt bloggen och laddat ner en hel del bilder som tar lite tid..Till middag blev det enkelt spagetti och köttfärssås med riven parmesanost mycket gott...Nu blir det inte mer för denna gång men vi hörs snart igen...Tjingeling..



          

           

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards