keckes matblogg

Alla inlägg den 10 oktober 2015

Av Chatarina Berglund - 10 oktober 2015 13:00

            Jaa nu är det dax att skriva ner några dagars händelser men inte är det väl så mycket som hänt men det lilla kan ju vara det vesäntliga..I söndags var vi ner till stora staden och åt tillsammans med Anna, Robin, Rasmus, Wilma och Ludde. Jag gjorde ju kåldolmar på lördag och det är svårt att göra 4 kåldolmar när man väl gör det utan det blev ju rätt många och även många över och sen hade jag ju tagit för mycket köttfärs så det blev ju en köttfärslimpa oxå så den tog vi oxå med oss och lingonsylt. Anna kokade potatis och gjorde en god sallad..Och hör och häpna alla barnen åt kåldolmar och Ludde han tyckte det var skitgott.

 Även Robin och Anna att Robin äter det vet jag men Anna åt aldrig kåldolmar när hon bodde hemma och jag gjorde kåldolmar hon fick något annat men nu tyckte hon det var gott och Wilma hon tyckte det påminde om vårrullar... 

Men dom får aldrig kåldolmar i skolan numera..Jag gör ju smeten  nästan som vanliga biffar med kokt potatis ,lök, ägg, havregryn och kryddor jag sätter aldrig kokt ris i mina kåldolmar..Och köttfärslimpan gillade dom oxå och en trevlig stund med familjen med många skratt och Robin han hade jour på brand så precis när vi hade lastat upp maten på tallriken så pep larmet så då var det bara dra för han det var brand i Svartbjörnsbyn så den stackaren fick inte äta någonting..Men vi andra som inte hade larm vi åt så klart i lugn och ro och sen var det kaffe och glass till efterrätt mycket gott och kanelbullar hade dom xå det var ju kanelbullens dag men den hoppade jag över...dom är ju inte så höga så dom är lätta att hoppa över..alltså jag åt ingen kanelbulle.

       

Vädret har ju blivit lite kyligare med kalla nätter med än så länge bara 2 nätter med -grader. I går morse var det -2 grader men vår sjö brukar hålla värmen ett tag så det blir inte så många minus här nere vid sjön.Vi hade strålande sol här hemma men så kom vi på att vi skule åka till Storheden en sväng och vi körde över Mockträsk , Selet och Sandnäset och ju närmare Luleå vi kom så blev det bara mera moln.

        

När vi passerade huset i Avan som har haft så fruktansvärt hemskt runt och på och framför och bakom huset där var det nu en massa bilar och även container i flertal och det var rensat bort en hel del och vi är inte det minsta förvånad eftersom det har sett förjäk....ut i många år. Han har tydligen avlidit han som bott där så det är väl ägarna till dödsboet som har tagit tag i detta..Vi handlade en del bl a ett nytt element till toan ett rött riktigt snyggt..Tommy köpte en jacka och ett par termosockar oxå dom var röda och lite annat tjafs.Vi var även på några andra affärer och vi träffade Ragnar och Inger och vi hade mycket att surra om för det är ett tag sedan vi träffades..Vi intog middagen på Coop restaurangen och det blev skrovmål 2 st men inte vet jag om jag ska äta det någon mer gång nää, jag ångrade att jag inte tog bräckt lax men nästa gång blir det lax...

På morgon läs onsdag hade vi 1,5 minus kl 6.30 och tur att vi har ställt in rosen och lite andra växter i växthuset sådana som är lite ömtåliga för kyla..Vi har lite värme på där ...I dag har Tommy varit ute och tagit bort en del växter som har vissnat ner och jag var ute en stund oxå för att ta reda på lite av varje som gräslök, persilja mm..

Sen var det en lugn kväll med lite TV-tittande halv åtta hos mig, Bonde söker fru mm. 


     


Ugnstekt korv med potatismos till middag, gott..


Framme vid torsdag då var det + grader när vi steg upp och då var kl 7.00 och vi fikade kaffe och mackor som vanligt smakade det väldigt bra och sen läsa NSD men det går rätt snabbt för det är inte så mycket  i den numera. Vi ser att fåglarna flyger här utanför på morgonen när vi sitter och fikar så nu måste vi börja mata dom snart. En dag när Tommy var ute såg han en konstig hackspett som var mycket större än en vanlig hackspett och den var som gråvit på ryggen och han säger att han har aldrig sett en sådan. Han försökte fota den men det gick inte den var väldigt skygg och flög direkt Tommy närmade sig..Några dagar senare hörde vi på radio att dom hade fångat en vitryggig hackspett på Rödkallen och direkt kom jag på att det kankse var en sån han såg.Så jag mailade till en ornitolog som jag tidigare har haft kontakt med när vi för några år sedan hittde en död slaguggla på grannens tomt och då skrev han att  vi skulle kolla om den var ringmärkt och det gjorde vi och den var inte det.

Och om denna hackspett kunde han inte säga om det var en vitryggig men han ville att vi skulle försöka fota den om den dök upp igen men vi har inte sett den någon mer gång ännu.

I övrigt hr denna dag gått i matens tecken med förberedelse för tjejträffen här hos mig jag gjorde en förrätt med en kall tallrik med brie, tryffel och gorgonzola ost med marmelad,pate med cumberlandsås, chorizokorv, salsiccia, smördegsknyten fyllt med grönmögelost och parmaskinka och garnerad med hjortronsylt.

Till varmrätt gjorde jag italienska biffar i tomatsås med mozarellaost och potatisrullar med paprika, lök, vitlök och ost. Till efterrätt Glace au trois saveur hemgjord glass med lemoncurd och saltlakritssås och dekorerad med hallon och lakritsflarn och till det kaffe och likör. Alla tyckte det var gott och det tyckte jag själv oxå. Vi var 7 st den här gången för Tommy fick vara med oxå. Han hade peruk med långt lockigt hår väldigt tjejlik så han smälte in det var bara rösten som var aningen grövre men ok det gick bra. Oj,oj vad vi surrade om allt möjligt det var föreläsning som några i gänget hade varit på och det handlade tydligen om missbrukare som suttit på olika anstalter en del i många år och plötsligt fick komma ut och var då drogfria och skulle ex.vis fira midsommar tillsammans med andra likasinnade och även då med sådan som jobbar och tar hand om dessa drogmissbrukare...

När dom då skulle göra midsommarstången så blev den väl inte riktigt bra men den fick duga dom fick staga den med rep på olika ställen så den skulle stå upprätt. Och sen kom dom till dansen dom hade ingen aning om vilka sånger man sjunger när man dansar runt en midsommarstång så det blev lite julvisor och annat men trevligt hade dom i alla fall..Och det är klart en del hade ju inte firat midsommar på många år så det är inte lätt. Men året därpå då fixade dom midsommarstången bättre och även sångerna...

Kicki och Tobbe har bytt upp sig i husbilbsranchen nu har dom köpt en årsmodell 2011 och hade tidigare en 06-a

och det är klart ska dom ränna efter vägarna flera månader varje år i Sverige och i en massa andra länder då gäller det att hänga med i svängarna. Och Karin hon åkte igår till Nyköping till sin dotter med familj och sen åker Karin , Annelie och Peder till Spanien på söndag närmare bestämt till Denia och hälsar på sonen Andreas med familj som numera bor där. Jättekul för dom att får träffa Andreas och Paula och barnen det ser Karin verkligen fram emot ochjag önskar alla en riktigt trevlig resa och dom har fortfarande varmt ca 26-29 grader de ni är väl inte fel...så det blir nog både bad och sol härligt..Vi pratade en del om hundar oxå vilka olika vanor dom har våran Molly hon hoppar ner och lägger sig på golvet förmodligen för att det blir för varmt i sängen och Lottas Morris gör likadant medan Millas Sally hon kryper under täcket och njuter av värmen...

Ja, det är inte lätt att komma ihåg allt snack när vi träffas men trevligt har vi i alla fall och många skratt blir det

och helt plötsligt dök Tobbe upp för att hämta hem Karin, Kicki och Lotta dom andra två illa och Milla dom sov över i Millas stuga..Och kvällen var över tyvärr så tar det slut hur trevligt man än har och vi fixade undan allt innan vi lade oss så inte ett spår av något tjejparty här alls...Skönt att stiga upp och slippa börja med en massa röjande efter gårdagen..


   


   



 

 



Vi vaknade vi 8-tiden och steg upp och fikade det var en väldigt vacker morgon med spegelblank sjö och bergen som speglade sig i vattnet men tyvärr inget foto på det vackra ni får tänka er den bilden...

Det blev inte så mycket gjort var ganska lat men Tommy han var ute och eldade i vår nya eldstad och grillade korv och det var så gott och den funkar bra..Sen eldade vi även inomhus och det är så skönt att elda en brasa på morgonen...Vi fick våra nya möbler i veckan ett nytt bord och 2 nya fåtöljer till utegruppen vi köpte tidigare..

Förberedde middagen som blev kasslergratäng med kokt potatis och en sallad till det och det var gott väldigt länge sedan vi åt kassler...Vilken fantastiskt härlig dag det varit i dag med spegelblankt och en absolut molnfri himmel med strålande sol och solen värmde riktigt...hoppas på fler sådan dagar i oktober. Vi tittade på TV på idol och det räcker ju hela kvällen i övrigt en lugn kväll vi laddar för 80-talsfesten i kväll återkommer nästa bloggning om den och nu ska jag ladda för V-75 och hoppas på stora vinster..idag ska jag göra 3 system ett till tjejträffen oxå så nu är det bäst att jag skärper mig rejält...återkommer även om deti nästa bloggning..

Trevlig helg på er alla..



                       

 

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards