keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 20 januari 2016

Tisdag med en morgontemp på friska -31,Onsdag -23

Av Chatarina Berglund - 20 januari 2016 18:30

Jaa, i morse var det kyligt-31 huja,huja ni kanske trodde att det var min morgontemp som var 31 men + i så fall nää, det var utetempen...Oh, molly hon funderade en bra stund innan hon bestämde sig för att gå ut och slå en drill och fort gick det...Vi är bara inomhus och myser och eldar. TV-n står på hela dagen och det är inte vanligt hos oss..

Jag har städat ett skåp i dag oxå och sen har jag virkat på mössan den blev inte färdig i går nää, jag hamnade vid TV-n och då vill Molly ligga i mitt knä och hon ville så gärna hjälpa mig med virkningen och leka med garnet så det var lite svårt det hade kunnat sluta med att hon hon rivit upp det jag virkat. Jag har virkat lite i dag och den är snart klar inan kvällen hoppas jag den är komplett..Det är rätt kul att virka och sticka när man kommer igång det är ett bra tag sen jag gjorde det. Jag har även börjat med ett par sockar som jag ska fortsätta med när mössan är klar. Man måste ju hitta på någonting i denna kyla när man inte kan vara ute heller jaa, kan och kan kanske vill inte passar bättre.Till middag har jag lagat potatisbullar med stekt rökt fläsk och lök samt lingonsylt och det var jättegott. Jag hade en del kallpotatis så det passade bra att använda dom..Jag vände dom i panko ströbröd och dom blev så frasiga och goda. Jag minns att när jag var liten då gjorde mamma potatisbullar och jag tyckte det var jättegott och det tycker jag än i dag.

       

På tal om att vara ute förra omgången det var 29 grader- kring trettondagshelgen då såg vi 4 skotrar på sjön och vad vi funderade hur någon kunde ge sig ut med skoter i 29 graders kyla och Tommy gick ut och kollade och det var massor med hundar som skällde och folk som skrek och då fick han se en massa renar så det var samerna som var ute för att driva ut renarna på bete förmodligen till skjutfältet för det var massor med renar och samerna är väl vana att vara ute kylan och driva renar så dom är säkert så påpälsade så dom fryser nog inte..

Jag skrev et nytt jätte,jätteargt mail till det där blufföretaget med grönsakshackaren i går men inte har dom svarat ännu dom är fullständigt oberörd jag har hotat med polis, Plus på TV och svartlistning men inget verkar skrämma dom..Vi får se hur det går med detta...Vi har bara 21 - i kväll hoppas det blir ännu varmare tills i morgon.

Onsdag oh, nästan 10 grader varmare  i dag än igår morse. men säg den glädje som varar nää under dagen har det blivit kallare nu har vi  -27 huja,huja men framåt helgen ska det tycligen bli varmare vi ser fram emot det..

Tommy har ändå varit ute och skottat lite snö och sopat altanen mm. Jag var bara ut en sanbbis och det räckte för mig...När Molly var ute i dag då sprang hon  i snön som en tok fram och tillbaka då frös hon minsann inte sen tog hon ett jätteskutt ner mot sjön  och hon försvann nästan hela hon det var bara huvudet som stack upp och snön är ju så mjuk och hon fick kämpa för att ta sig upp..men det gick bra..

Jag har virkat min mössa klar och gjort tofsar till den oxå den blev riktigt bra. Nu är sockarna på gång och det är så himla roligt när man har kommit igång så jag har svårt att få något annat gjort..Jaa, lite gör jag väl som lagar mat ex.vis..Idag gjorde jag en petit chouxrulle som jag fyllde med köttfärsröra och rullade ihop som en rulltårta

 strödde riven ost uppe på och gratinerade i ugnen. Till det råstekta morötter med lite sirap och timjan dom blev jättegoda, sallad, picklad rödlök mm mycket gott...


Jag lämar recept på petit chouxrullen.



120 gr smör

2dl vetemjöl

3dl vatten

salt

3 ägg


Smältsmöret i en kastrull sätt till vatten och låt det sjuda upp vispa sen ner mjölet snabbt och ta pannan från värmen och vispa till smeten släpper från kanterna på pannan.

Låt svalna en stund vispa sen ner ett ägg i taget till en slät smet. Sätt ett bakplåtspapper i en långpanna och häll i smeten och grädda i 225 grader ca 20 min.


Stek köttfärsen och blanda den med vad du själv vill jag hade paprika, lök, vitlök. sambal oelek, svartpeppar och en kalvbuljontärning lite senap för redningens skull . Låt den svalna och fyll sedan rullen med detta och strö riven ost uppe på och gratinera i 200 grader ca 20 min. Enkelt och gott...


   


 


Nu blir det nog inte mer för i dag nu återgår jag till min strumpstick innan Farmen , Mästerkocken mm

Tjingeling..


    Solen uppe 5 timmar och 11 minuter....7 minuter längre än i går....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards