keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 21 januari 2016

-32,4 Torsdag Burr Burr

Av Chatarina Berglund - 21 januari 2016 18:30

Oj, på morron när vi tittade på tempen så var det -32,4 huja, huja. Min första tanke var att jag går inte ut i dag heller...Detsamma tänkte nog Molly men hon sprang i alla fall snabbt ut och slog en drill men snabbt ville hon in igen. Vi sov till 8 ca och vi var uppe till 01.30 vi började se en film på dreamfilm via TV genom datorn och den räckte länge Den hette Små citroner gula och den gick absolut att se den var både rolig och allvarlig...Och sen låg vi och läste till drygt 02.15 och sen somnade vi någon gång där efter. Men det kan man göra när man är pensionär...

Vi eldar och myser och jag stickar några varv då och då på mina sockar..Det går framåt i alla fall.

Tommy mår egentligen sämre än mig av kylan han gillar ju att vara ute och pyssla och han känner sig så instängd tycker han men han går  alla fall ut och hämtar ved och post mm. Jag kan gå ut en liten stund men det går som inte göra så mycket ute när det är så är kallt..Då är jag hellre inomhus där finns det ju alltid saker att hitta på.

Vi är ju vana att åka minst en par gånger i veckan på någon tur till Älvsbyn, Luleå eller Boden men nu har Tommy varit själv 2 gånger denna vecka och jag och Molly har varit hemma. Vi kan ju inte lämna henne i bilen när det -30 och då är det bättre att en av oss far....Tommy har varit en sväng ner till stan och handlat idag  och det var -32 konstant hela vägen..När man är inomhus och tittar ut genom fönstret och solen skiner och det är så vackert och det ser så härligt ut men det är bara när man är inomhus så fort man sticker ut nosen utanför dörren då känner man att nää, det är inte alls så skönt som det ser ut.. Jag tycker att det går bra om det är någon dag men när det börjar bli en vecka som kylan håller i sig då börjar man känna sig begränsad..Men nu går det fort så är vi snart i februari och då börjar solen värma en del och det kan vara kallt på morgonen men då under dagen brukar det bli varma dagar med sol och man kan gå till Lillholmen och äta lunch det ser vi fram emot..Man får som drömma sig framåt några veckor. Nu precis hörde jag på väderrapporten på TV att det skulle bli varmare..

Jag kan inte en s gå ut och gå och prova mina nya Icebugskor men tids nog ska jag väl kunna komma i väg på en promenix.Till middag i dag blev det fisksoppa och ost mackor och det var jättegott det passar bra med soppa i denna kyla.


Recept på min  Fisksoppa


6 potatisar

4 morötter

2 lökar

2 vitlöksklyftor

1 spetspaprika

1 bit selleri

1-1,5 msk hel fänkål (alltså kryddan som man använder vid bakning)

Drygt en halv burk krossade tomater

1 tsk sambal oelek

1,5- 2 l vatten

3 -4 buljongtärningar jag tog 2 fisk och 2 kalvbuljong

2 apelsiner pressade och riv i lite av skalet oxå


Skala och tärna  alla grönsaker
Häll lite  olivolja i en panna och bryn på grönsakerna en stund häll sen på vatten , buljontärning , tomaterna, sambal oelek och de hackade grönsakerna, fänkålen låt den koka ca 25 -30 minuter sätt sen till fisken och den pressade apelinsaften och det rivna skalet  och även fisken i bitar låt koka ca 5  minuter tillsätt sist dill och servera sedan soppan tillsammans med ostmackor och gärna en klick med någon röra med creme fraich i dag hade jag en färdig lätt creme fraiche med tomater och basilika de  passade jättebra till denna soppa.


Smaklig måltid

   

   


    Solen uppe 5 timmar och 18 min det är 7min längre än i går härligt...  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards