keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 24 januari 2016

Bara - 17, Fredagsmys och Middag hos grannarna

Av Chatarina Berglund - 24 januari 2016 19:45

Oj, jag har ju blivit riktigt duktig på att blogga nu är det oftare än tidigare. På fredag var det varmare oj, vad skönt

för det är stor skillnad på -30 och - 17. Tommy har varit ute hela dagen och fixat med snön och kört upp spår med skotern till Lillholmen och runt lite på andra ställen efter sjön. Han njöt riktigt när han kunde vara ute och inte  frysa. Jag var bara ute med Molly någon sväng och hon busade och hoppade i snön som en galning hon älskar snön..Jag städade en del inomhus och förberedde middagen. Till middag blev det pastasallad med kyckling, kabanosskorv, oliver, paprika, tomater, rödlök, ost och en senapskräm till och hembakt bröd det var jättegott.

Lite TV-tittande blev det oxå ..En lugn kväll..

   


Vårat nya husdjur Frans 

    

Lördag vaknade vi vid 8-tiden och fikade som vanligt mackor och kaffe och NSD. Jag råkade titta ut genom fönstret in till inglasningen och där var det en hermelin som sprang runt och jag har lagt ut några påsar med bröd som vi lägger ut åt fåglarna på en hög stubbe som vi har.Och Frans om vi döpt hermelinen till han kröp i stor sett ner i plastpåsen och slet ut brödbitar som han mumsade upp. Jag lyckades fota den och den var inte speciellt rädd. Den satt på bakbenen och höll upp frambenen och tittade in gnom fönstret  på mig som att han ville att jag skulle släppa in den. Men det gäller ju att den inte smiter in genom dörren när vi öppnar den för då skulle det inte bli roligt med Molly huja, huja . För många år sedan när vi hade vår hund Felix då hade jag dörren öppen för det var ju sommar och jag stod vi bänken och höll på baka bullar och Felix låg på soffan och helt plötsligt hoppade han ner och rusade fram och skällde och då ser jag en ekorre inne och jädrans vad nervös jag hann bli och den for upp i fönstret men den rev ingenting ner och sen rusade den ut genom dörren som tur var och Felix bakom den men den hann undan..Då stängde jag dörren för jag vill inte ha in någon mer kurre dom är söta när man ser dom genom fönstret på utsidan. Och en hermelin ärju ruskigt snabb och liten den tar sig ju in i ytterst små utrymmen...

Lördag då var det  - 18 och det går ju an sen blev det ca -15 under dagen..Härligt och vackert med solen som sken..Jag ägnade mig åt V-75 som alltid på lördagar men tänk att det ska vara så svårt att få denna 7-a jag vet att det går för har ju lyckats några gånger men nu blir det mest 6 och 5 rätt och så även  igår på båda systemen jag fick 560 på mitt system och 434 på C- nas lite spelpengar blev det...I gårkväll var vi bjudna på middag hos Christer och Chatrine gott och trevligt som vanligt..En förrätt med en  liten västerbottensostpaj med löjrom , varmrätt en Marockansk gryta, sallad, bröd och marinerade morotsslantar, till efterrätt en chokladmousse med lakrits och hallon allt var mycket gott..En trevlig kväll med en massa surr och skratt och vi lyssnade på galmla LP-skivor vilken nostalgi..Shanes med flera...Sent om sider begav vi oss hem tur att det är nära så man behöver inte vänta på någon taxi..Men när vi kom dit då hände något för Molly var ju med och katterna blev nog överrumplade och hon knallade in deras nya utbyggnad och helt plötsligt hörde vi ett väldans liv Molly skrek så högt och jag hann ju bli så rädd då hade hon gått bakom en v fåtöljerna och katterna gjorde inget men hon blev så rädd så hon bara skrek då kom hon springande med katterna efter sig och då  lyckades Tommy få i sär dom och lyfte upp Molly och hon skakade jättemycket...Det har aldrig hänt förr dom har ju träffats massor med gånger och det har gått bra men något gick fel denna gång förmodligen var det vårat fel att vi släppte ner Molly för snabbt och katterna var inte beredda..Tommy gick hem med henne en stund och då helt plöstsligt ringde Rasmus då var han och Linnea hos oss så då kom dom över och hade Molly med sig och det gick bra då men sen fick hon vara hemma själv ett tag och det gick så bra...

Söndag i dag bara -14 grader härligt hoppas det är över med kylan nu för den här vintern..Vi sov riktigt länge idagjag berättar inte hur länge men skönt var det .Sen har vi bara latat oss sett på TV och datat. Och till middag har vi ätit köttfärspaj med sallad och det var himlans gott...


       

Nu ska vi titta på Farmen snart och sen lite annat på TV så nu blir det inte mer denna gång..Tjingeling


    I dag har solen varit uppe 5 timmar och 38 minuter alltså 7 minuter längre än igår....


Lite vackra bilder som vi fotade igår...


         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards