keckes matblogg

Alla inlägg den 9 maj 2016

Av Chatarina Berglund - 9 maj 2016 19:45

Hej all mina vänner nu är jag här igen och ska skriva ner lite nytt om de senaste dagarna. Vi börjar md isen den luckras upp mer och mer snart är den borta den ser väldigt porös ut. Det har nu lossnat stora sjok och vi vill att

det ska sjunka efter fort så vi får tillbaka vår tomt den är så liten var man än ska gå så är det vatten,vatten och vatten.

Jaa, inte på baksidan förstås men man vill ju vara på framsidan där solen är. Men det brukar gå rätt fort när det börjar sjunka. I lördags då hade vi 6 rätt på båda systemen tror ni att vi blev förmögna nää, inte det minsta endast 17 kr i utdelning och 1 sexa på varje system så då förstår ni att det räcker inte långt. Nu svek ju även Erik Adielsson alla är snart lika svåra att veta var man har dom. Man kan inte lita på någon jaa, Björn Goop är väl den man mest kan lita på just nu men snart är han inne i samma karusell som de övriga kuskarna. 

Men tror ni att jag ger upp nää, det gör jag inte men jag är hemskt arg ibland när jag tittar på loppen men det hjälper ju föga ingen hör mig annat än Tommy. Och det är vä tur att man inte är i närheten av kuskarna just då man är mest arg  på dom för då vet man ju aldrig vad som skulle kunna hända. Ibland tänker jag om jag skulle köpa en travhäst och börja köra själv men det faller ju genast för jag är ju livrädd för hästar. men man kan ju ha någon annan som kör och tränar den.Nää, jag gör nog inte det heller jag fortsätter med V-75 som vanligt.

Till middag i lördags åt vi stekt ryggbiff med pepparsås, klyftpotatis och stekt färsk sparris och det var jättegott. Lite TV-tittande och det är inte mycket att se på lördagrna nu för tiden . En lugn kväll.

         

Söndag då vaknade vi tidigt och fikade som vanligt en macka och kaffe och så är det ju alla dessa sjöfåglar som simmar och dyker och pratar med varandra både kroppsligt och ljudligt det är ett riktigt skådespel att titta på.

Det är ingen dålig utsikt vi har vid frukostbordet varje morgon.

Och nu har även Storlommarna landat här dom har ett klagande och lite sorgligt läte men det är ändå härligt att höra och se dom. Vifunderade på vad vi skule göra en sådan dag det var litemulet från fm och vi funderade hit och dit och bestämde oss för att åka en sväng med bilen alltid hittar vi nåt trevligt och vi for mt Älvsbyn och efter vägen kom jag på att vi skulle åka tillVischan i Lillpite och käka middag där och så blev. Det är klart att vi som själva bor på Vischan ska besöka ett annat Vischan och det var trevligt och mysigt inrett med lite gamla möbler och lite mörkt träslag och det fanns en pub och även försäljning hade dom av en massa gamla saker i ett rum. Och detta matställe är inrett i en gammal lagård. Och sen hade dom hamburgare med olika namn Juggeburgare, Bondburgare, Mangeburgare och en massa olika andra rätter som kebab,LCHF-mat och lite grillrätter.Jag å då en Juggeburgare och då ingick dressing, friterade lökringar,  smätost och stripes och Tommy han åt en Bondburgare och i den ingick både bacon, stekt ägg och stripes jaa, som ni ser är vi inte rädd för kalorier men har man nu åkt till Vischan så kan man inte tänka på kalorier. och personalen var trevliga och hejiga ungefär som de flesta pitebor är. Vi lämnade Vischan mätta och belåtna och vi kommer absolu att åka dt fler gånger.Vardagar då har dom lunchservering med husmanskost och vissa specialräter som ex Langos brukar dom ha och dom är jättegoda har vi hört så vi ska hålla koll på när dom har det nästa gång. En trevlig dag med lite shopping på Ica i Älvsbyn innan hemfärd och vädret var ju strålande det var 19 grader i Piteå och Älvsbyn och strålande sol. När vi kom från vår utflykt och körde efter vår lilla byväg Alträskvägen dökdet helt plötsligt upp en massa renar men inte en enda same såg vi och en renhöll på att hamna i våran frys men den klarade sig.

                     

Måndag i dag vilken strålande dag det har varit jättevarmt och soligt vi har varitute hela dagen och njutit. Molly älskar ju att vara ute och särskilt när vi är ute båda 2 då trivs hon om jag är inne då blir hon lite så att då måste hon komma in och hälsa på mig en stund och så går hon ut en stund men är vi båda ute då är hon helnöjd.

Jag tog fram mina Dahliaknölar som jag sparat från i fjol men jag har ingen aning hur dom ska vara dom känns lite mjuka men dom är inte ruttna i alla fall och så läste jag att man ska dela dom och det gjorde jag så får väl testa om det blir något av dom. Det jag planterade i onsdags det har redan börjat gro gurka och en del av kryddorna.

Vi satt ute på altan och fikade i dag  räkmackor och kaffe omgivna av sjöfåglar av alla de slag bl a måsar och jag gillar även dom det är ju ett riktigt sommarljud och massor av humlor är det redan.

       

I fredags när jag satt på altan och fikade så ringde Fredrik och när jag svarade då kom det en humla och flög runt mig så intensivt och jag fäktade med armen och slog bort den men den var envis och kom tillbaka och satte sig på telefonen alldeles bredvid min mum ochjag viftade bort den trodde jag sen kände jag något på halsen och tog med handen och då satt den där och brände mig och jag skrek ju rakt ut jag trodde att den flög i väg när jag viftade men inte och Fredrik undrade vad som hände jaa, det sved och brände rejält en stund men det gick över fort men jag förstår att barnen gråter när dom trampar på en humla och den bränner för det känns ordentligt.

Till middag i dag åt vi Dillkött, kokt potatis och rödbetor och det var jättegott det är väldigt länge sedan jag lagade den rätten. Vi fick det i skolan minns jag men då gillade jag inte det alls det har jag lärt mig äta sen jag blev vuxen.Synd att man lärt sig att äta så mycket sen man blev vuxen...för nu tycker man allt är gott.

           
Den här busken står 2 m upp på vår tomt alla månader på året utom maj då står den 5-6 m ute i vattnet men den kommer snart tillbaka på tomten.

 


Här bor Herr och Fru knipa

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards