keckes matblogg

Alla inlägg den 29 augusti 2016

Av Chatarina Berglund - 29 augusti 2016 15:45

 


Jaa, nu har det gått några dagar sen jag bloggade det har väl inte hänt så mycket men det finns ju alltid något att göra både ute och inne om man bara vill. Växterna börjar ju se lite ledsna ut en del och en del är riktigt fina. Man får ju vattna fortfarande i alla fall i växthuset det övriga som står ute dom blir ju vattnade av det som kommer uppifrån och det har ju kommit en del, men vi har ju haft några fina dagar oxå. Vi har varit någon tur med bilen och jag var till frissan och klippte bort en del hår skönt att bli av med en del. Jaa, och lagat mat har vi oxå gjort i veckan äta bör man som alla vet.

Vi åt isterband med stuvad potatis och rödbetor en dag mycket gott.

       

Och altanen har vi sopat och fejat på vareiga dag det landar mycket på den hela säsongen. Det börjar med pollen ett damm som ligger på allt och sen fortsätter det med frön från björkarna som ramlar ner på allt vidare då kommer barren och löven och dom är på gång nu och sen kommer ju snön så det är som något hela tiden.

Vi har varit ute en del och fixat lite ute i våra uthus mm. Man vill ju helst vara ute om vädret bara tillåter.

På onsdag då var vi hemma och jag bakade twixkakor i formar och surdegsbröd.Till middag åt vi pariserssmörgås alltså köttfärsbiffar med rödbetor, lök och saltgurka som man steker och till det steker man frallor och lägger biffarna på och en sallad till det enkelt och jättegott.

 

 

Torsdag då var vi till stan och handlade lite mat som man behöver och vi handlade ju även sånt som man egentligen inte behöver men det förjer alltid med lite mer än man tänkt.Vi var även på Dollar och köpte lite pappersgrejer och muggar som vi behövde till pizzakvällen i bagarstugan på lördag.

Till middag åt vi köttbullar kokt potatis från egen odling och stuvad vitkål och sallad.det smakade riktigt bra.

       

Fredag då förberedde jag för pizzakvällen och gjorde kebabrulle, tomatsås och hackade en del som man ska ha på pizzan.Tommy han var och rensade diken upp efter vår väg. Till middag åt vi snitzel, friterad potatis, persiljesmör och förstås citronskivor med ansjovisoch kapris mycket gott.


     

   

Lördag då var det först V-75 som gällde på fm och det blev bara 4 rätt mycket dåligt det gick alltså åt fel håll jag trodde ju att det skulle öka så jag fick 6 rätt denna lördag nää, bara 4 men nya tag nästa lördag.

Och sen helt plötsligt på fm då dök Monika och Kennet upp med en hel låda kantareller jag höll ju på att svimma av glädje. Dom är så otroligt gulliga och snälla dom hittar mycket kantareller men dom är så givmilda och ger bort en hel del. Dom skänker alltid minst en korg till lotteriet på surströmmingsfesten och det hade dom gjort även denna gång men när jag vann i början så missade jag kantarellerna jag såg dom helt enkelt inte och tänkte då att jag vinner säkert en gång till men det gjorde jag inte. Jaa, fantastiskt snälla är dom i alla fall Tack än en gång.

Vi hade pizzakväll i bagarstugan på lördag det var Carina och Lasse, Anki och Bert, Lena,  jag och Tommy.

Tommy åkte dit och eldade på fm och jag förberedde hemma med allt som skulle hackas, skivas, rivas mm. Jag gjorde 18 pizzadegar och sen åkteTommy dit med alla grejer på dagen och höll elden levande.

Kl 16 åkte vi dit och förberedde med dukning och satte fram alla byttor vi skulle ha på pizzorna jaa, inte byttorna men innehållet. Kl 17 hade vi som tid då vi skulle träffas och en del åkte båt och det var ju inte så trevligt väder att vara på böljan den blå det gick stora vita gäss men det gick bra det var bara Anki som var väldigt rädd och blev en aning sjösjuk

men det gick till sig. Vi hade en trevlig kväll med mycket skratt och en hel del surrande om allt möjligt det var författare,

mord som begåtts om skyldig eller icke skyldig, och Lena har italiensk påbrå så hon berättade att hon bott i Italien och hon tyckte hon passade in där med sitt temperament.  sen är det ju en del av gubbarna som är i den åldern då prostatan kan börja krångla och då berättade Anki att om man exvis dricker whiskey så kan det göra att man kan får stopp och inte kan kissa om man har sådan besvär. Och det var inte annan sprit utan just whiskey så se upp alla gubbar akta er för Whiskey.

Vi bakade goda pizzor och olika former en lyckades få till en som såg som Afrikas karta och jag körde men vanliga "Alkaträsk" med en massa goa grejer. Vi hade som vanligt kebab, kebabsås, skinka, räkor, salami, tonfisk, ädelost, vanlig ost, sambal oelek, jalapeno, ananas, tomater, paprika,bananer, mozarellaost,oliver, svamp,kronärtskockor mm och Carina hade gjort en jättegod pizzasallad. allt var så lyckat och trevligt och vi hjälptes åt att städa undan och jag och Tommy stannade kvar när dom for och städade klart.

                               

Sängen var sval och skön när vi lade oss vi 1-tiden endast + 7 grader när vi lade oss och vi sov till 9.30 skönt var det och Molly hon sov oxå och ville sova ännu längre än vi.

Idag har vi bara latat oss hela dagen löst korsord och lagat middag det är dom mest ansträngande sakerna vi har gjort.

Det blev kroppkakor med smör och sylt och det var då så himla gott. Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen.

   


Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards