keckes matblogg

Direktlänk till inlägg 5 juli 2017

Sommar, sommar sommar några fina dagar med värme och soool...

Av Chatarina Berglund - 5 juli 2017 19:00

 

 Hej tjingeling, pling, plong nu är jag här igen med min blogg om vad som hänt sen sist. Jaa,om vi börjar med vädret så har vi haft riktigt kanonväder några dagar och det är såå härligt när man kan vara ute och och ägna sig åt sina växter och bara sitta ute och njuta utan att behöva frysa. Och det enda prooblem man kan ha är vad vi ska äta alla dagar och hitta på nåt nytt som man kan laga som omväxling men det är inte lätt och det där med grillning det är ju heller inte alltid gott.

Köttet man köper idag på affärerna det är ju så konstiga namn på köttbitarna det är nötbog som är marinerad och då tycker jag fy för den marinaden och sen är det segt när man grillat det så det går knappt att äta. Flankstek är inge bättre lika segt och trist.

 Godast att grilla är ju oxfile men som pensionär har man inte råd att äta oxfile varje dag heller.Vi äter mer och mer fisk nu och det är alltid gott både att grilla , steka eller halstra. Fläskkarre är inte heller någon höjdare längre.

Ja,ja nu har jag fått sagt det.Vi har i alla falla ätit även dessa dagar.I fredags åt vi rimmad panerad hokifile med kokt potatis , en kall sås ,picklad lök och en sjögrässallad mycket, mycket gott.            

En dag åt vi varmrökt lax med kokt potatis,hollandaisesås och sallad och det var mumsigt.

Tommy har städat och tvättat bilen och det gör man inte i en handvändning det tar ca 2 dagar och om man tänker på storleken ca 6 kvadrat.  Ett hus är ju betydligt större men det hinner man ju på en dag konstigt det där med bilar och

karlar att det är så viktigt men det är klart bilen städas inte lika ofta som huset det kanske är därför.

Helgen har varit lugn,varm och solig. Vi har vattnat, påtat i jorden och njutit en hel del.

       

Lördag då var det V-75 men attans så dåligt det gick bara 4 rätt det började illa redan i 1-a loppet och ändå hade jag 4 hästar men inte den som vann typiskt men det är inte lätt att få 7-an nu för tiden men nya tag nästa lördag.Och inte är experterna nåt bättre nää, då lyssnar man på någon av dom ex. Björn Goop då säger han att ex. 1-a loppet borde vara en klar spik men vill man gardera kan man ta 3,4,5,8 ex jaa, ochså fortsätter han så i alla lopp och det är klart om jag ska  ta så många hästar i alla lopp då kostar det skjortan så det går inte heller.

I lördags då åt vi stekt rostbiff med friterade potatismosbollar fyllda med  ost , cheeli cheese,rödvinssås och stekt squash med tomat och mozarella mycket gott. jag älskar verkligen stekt squash med stekta tomater och mozarella det är väldans gott som ni ser har vi ätit det flera dagar och det kan man äta till allt.Vi satt ute och njöt och hörde alla glada röster av skratt och tjo och tjim från omrädet det var både barn och vuxna som badade och hade trevligt helt underbart att höra när man bor vid en badsjö som vi gör då ska det vara så. Jag älskar dessa härliga sommardagar när det händer saker på området. Och våra närmaste grannar Jennie och Mats var oxå här och dom klippte gräs och sen slog dom vass med lien oxå ett sommarnöje och det blir så fint nu tjoade och tjimmade dom inte alls men dom var i alla fall här och det är alltid trevligt.

            

Och jag är då en riktig badkruka har inte doppat mig ännu men nog ska det bli men jag har inte haft rätta badsuget

men det kommer nog säkert en vacker dag.

Till middag gjorde jag köttfärssås,spagetti och en sallad oxå väldigt gott.

         

Nu är vädret sämre igen väldigt kyligt och mycket blött faller från himlen inte alls kul att vara ute och det där med doppet det tar jag tillbaka nu åtminstone så länge det är så här.Nu är det inget tjo och tjim här på området men vem vill tjoa i detta väder jaa, i så fall inomhus.

Till middag i går gjorde jag en stor hamburgare då gör man först en deg som ska jäsa och sen steker man köttfärs och kryddar den efter behag när degen jäst så delar man den i 2 delar kavlar  ut den och tar en form med avtagbar kant lägger den utkavlade degen över hela formen och sen trycker  man ner den i botten och låter den hänga över kanten upptill sen sätter man i köttfärsen, bred sen ketchup eller chilsås över den och sen 2 hackade lökar på det och på det ett lager med skivad saltgurka sen cheddarost sådan där skivad och sen kavlar man ut den andra degbiten och lägger som ett lock över och nyper ihop den upptill,pensla med ägg och strö på sesamfrön och grädda i 175 grader ca 45 min och vi åt en sallad till detta och det smakade bra. Sätt gärna ett bakplåtspapper i formen så är den lätt att få ut och i fall formen läcker så far det inte uti ugnen dom där formarna med avtagbar kant dom läcker ofta.

     

Tisdag i dag pensionärslunchen inställd i dag för det var så motbjudande väder att åka till Piteå och äta för det är ju så trist om man ska gå på stan om det ösregnar.

Till middag grillade vi färskt sidfläsk och till det kokt potatis, löksås och sallad det var jättegott

         

Våran älskade Rasmus är ju på utlandsresa till Magaluf med ett gäng killkompisar och gissa om han förmanades av mormor och morfar och han lovade att höra av sig och det gjorde han när han var framme skickade han messenger

"framme nu" sen har jag skickat och frågat om det var fint där och om det var varmt då svarade han "jättevarmt och fint"

jag skrev sen i söndags  och frågade hur det var med "grabbarna bus" och hur allt var där med väder mm och då fick jag svar på tisdag "Oj glömde svara jättevarmt och fint" det är inga långa utförliga meningar men huvudsaken att vi får något livstecken från honom.Och jag förstår att dom har väldans roligt och trevligt så att  det är lätt att glömma den äldre generationen för en vecka och  han är ju snart hemma igen.

Onsdag  i dag och så J....a kallt att man går helst inte ut och det kommer någon liten regnskur då och då och blåser nordvästlig kall hemsk vind fy, fy vad trist det är. Men hörrnini dom pratade till och med om snö i Kiruna bl a och just det ordet passar inte in i juli alls. Nää, det får vi nog av hela långa vintern. Nu vill jag att "vädergubbarna" bara ska prata om sooool        ni vet den här så ser den ut de få dagar den visar sig.Det är lätt att glömma hur den ser ut när man se den så sällan.Ja,ja nu får det räcka vad det gäller skitvädret.


Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen ochdå hoppas vi att  vädret är bättre....


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chatarina Berglund - 9 juni 2022 16:15

        Hej på er alla mina vänner nu ska jag blogga litegrann om det som hänt senaste tiden!   Vi väntar på den där gula härliga saken som strålar men den visar sig inte mycket men den lyser med sin frånvaro!  Vi vill ju sitta ute på ...

Av Chatarina Berglund - 11 maj 2022 17:00

  Vi hade en trevligValborgsmässoafton i och utanför Byagården i Alträsk med massor med folk  ! Majbrasa hade vi oxå och grilleldar för de som ville. Visålde även  hamburgare som grillades i en stor murrika. Och ett dignande fikabord med många  go...

Av Chatarina Berglund - 4 april 2022 16:00

Hej all mina vänner nu var det länge sedan jag bloggade men nu blir det lite grann om mat mm! Det händer ine så mcycket i Alträsk men ute i den stora världen händer det mycket tråkiga saker alla nyhetssändningar och andra program  handlar bara om a...

Av Chatarina Berglund - 16 januari 2022 17:00

  Hej svejs på er alla mina vänner och od fortsättning på det nya året 2022 ! Jaa det är ju fortfarande Covid ochmycket restriktioner det verkar aldrig ta slut! Nu är alla storhelger över Jul.Nyår och Trettondagshelgen nu blir nästa högtidpåsken o...

Av Chatarina Berglund - 13 december 2021 16:45

  HEJ sVEJS alla mina vänner nu är det länge sedan jag bloggade men ska försöka skriva ner lite grann men det händer inte så mycket numera! Vi håller oss hemmavid för det mesta! Någon tur tll stan ca 2ggr i veckan och handlar lite förnödenheter....

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards