keckes matblogg

Alla inlägg den 4 februari 2017

Av Chatarina Berglund - 4 februari 2017 16:30

 


Tjingeling pling plong nu är jag här igen med mitt bloggande och ska berätta om veckan som varit och farit oj, vad en vecka går fort man kan inte fatta att det springer fram på detta sätt. Vädret kan vi inte klaga på men vi saknar ju den här gula saken   som inte visat sig så ofta sista veckan men det är i alla fall varmt och nu när det kommit lite snö på isen och så har man kört och trampat fast det så är det möjligt att ta  en promenad utan att slå ihäl sig fast med ice-bug skorna så klart. I måndags var vi till stan en sväng och handlade lite grann.

Till middag åt vi inlagd sill kokt potatis, kall sås  och kokta ägg det smakade bra det oxå.

     

Och sen har vi varit ute med Molly och hon springer på som en galning och snön yr runt henne.

Nu börjar jag längta till våren när man får börja plantera lite olika kryddor och annat jag planterade citronkärnor härom dagen för tydligen kan man få upp ett träd av kärnor men om man får citoner det vet jag inte och det kan visst ta 10 år så vi får väl se. Sen hade jag en tomat som hade fullt med frön som hade börjat gro inuti tomaten och jag blev så sugen på att plantera ner dom och se vad som blir och det gjorde jag oxå.

Jag ställde ju undan mina pelargoner i höstas och dom verkar ha liv men jag får vänta med att ta fram dom ännu ett tag och då kan man tydligen ta sticklingar och föröka dom på det sättet det blir spännande jag har aldrig sparat dom tidigare så det blir första gången då få vi se hur det går.

Tisdag då blev vi så sugen på palt så då bestämde jag att det blir palt idag och så blev det 25 paltar och vi åkte sen ner till Barn och barnbarn och bjöd dom palt dom tyckte det var gott och det tyckte vi oxå. En trevlig stund tillsammans med familjen med många skratt och mycket surr. Egentligen är palt enkelt mat att göra för när man fått dom grytan då sköter dom sig själva och då kan man diska upp allt man använt och fixa bort allt så när middagen ska serveras är det bara att sätta sig till bords.




 

Onsdag då var det ett stadsbesök igen och handlade en del och sen lagade jag middag och det blev riktig lyxmiddag med oxfile, potatisgratäng, sallad och pepparsås mycket gott.

TV-tittande som vanligt Farmen, Mästerkocken och Renees brygga.

           

Torsdag hemmadag med ett besök på Lillholmen och Tommy gjorde upp eld och så grillade vi korv mycket trevligt och gott men vädret var ju inte det bästa rätt så mulet och lite lätt snöfall men det var mysigt ändå.

Till middag åt vi pastarullar fyllda med rökt lax, spenat,lök, ädelost och så en god sås att gratinera  dom i med grädde, buljong, liten skvätt skumpa och svartpeppar och det var jättegott.

Och jag spelade på V-64 ett system för 72 kr och vann 3 700 kr det var ju en härlig känsla.

 

     

Fredag då var Tommy till stan en sväng efter det  en tur till Lillholmen och hem igen med Molly som fick springa och busa sen åkte Tommy dit en sväng senare och eldade även då och grillade korv men då var vi hemma jag och Molly.

Till middag åt vi Skinkstek, stekt potatis, sallad, sås och tomater med lök och timjan mycket gott.

Lite TV-tittande och en lugn kväll.

     


 

Framme vid lördag ingen sol i dag heller mulet hela dagen men bara - 2 så det är härligt vintern går så fort när det är så här varmt.Och jag väntar nu bara på att få börja med vårsådden men lite tidigt är det ju ännu....

Idag har jag ägnat mig åt V-75 som valigt på lördagarna och jag har verkligen försökt att få till den där 7-an men det får vi se så småningom. Det är inte lätt att tippa rätt även om man har vett och etikett för det har inte hästarna och kuskarna alltid heller dom springer inte alls som jag vill men kanske den där vinsten i torsdags visar att turen har vänt  och plötsligt händer det att man sätter den där 7-an. Jag lever på hoppet fortfarande.


Nu är   uppe 7 timmar och 3 minuter fast vi har då inte sett den sen i måndags.....


Bara 138 dagar kvar till Midsommarafton.....

Nu blir det inte mer denna gång men vi hörs snart igen

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards