keckes matblogg

Alla inlägg den 7 februari 2017

Av Chatarina Berglund - 7 februari 2017 19:15

  


Tjingeling Tjingeling Tja, Tjena Hallo nu är det dax igen för några rader på bloggen igen  om vad som hänt sedan sist jag var här.

Lördag och V-75 vi fick 6 rätt och 582 kr/system blev det så lite spelpengar drog jag in i alla fall då får man inte klaga.

Till middag lagade jag en kyckling som är så himla god, saftig, mör och alldeles för god. Jag måste lämna receptet på denna goda kyckling.


1 hel kyckling färsk eller frusen


Saltlag att lägga kycklingen i..


2 liter vatten

1 buljongtärning

1dl salt

2 msk strösocker

2 vitlöksklyftor dela i mindre bitar

Torkad Dragon, persilja, ev basilika och 2  lagerblad

Koka upp saltlagen med allt utom vitlöken och kryddorna det sätter du i när lagen har kokat och du tagit de från plattan.

Låt lagen kallna och lägg sen ner kycklingen som tinat om den var frusen.

Låt den ligga i minst 15 timmar tag sen upp den och skölj av den och torka av den lite grann så den inte är så blöt.

Tag en ugnsform och lägg i kycklingen.


Glasyr att pensla med.


2-3msk soja

2msk pressad citron

2 msk honung


Rör ihop allt pensla sedan kycklingen med ungefär hälften av denna glace och sätt in den i ugnen på 225 grader i 25 min sänk sen ugnen till 150 grader sen tar man ut formen  och penslar på resten av glacen och sätter in den i ugnen ca 50-60 minuter till och ät och njut den är fantastiskt god. Jag gjorde ett suhiris som jag kokade i vatten och lite vitt vin och hackade lite lök och paprika och blandade ner i riset och sen kokade jag upp vatten, vitvinsvinäger med lite salt och socker och hällde det över riset det blir väldig gott.

     


Jaa.i söndags då var vi väldigt lata det var TV. data, korsord ungefär så såg dagen ut och en liten tur ute med Molly på isen så hon fick springa. Till middag lagade jag en fisksoppa med lite av varje som fanns hemma och ostmackor till och det smakade bra. Sen fortsatte vi kvällen vid TV-n med Farmen och Innan jag dör den svenska serien som är väldigt bra.Och sen var det sängen och boken med några sidor innan John Blund dök ner.

     

Måndag då var vi en tur till stan och handlade lite grann och sen var i ute en stund på isen med Molly sen lagade jag middag och det blev Bruna bönor, stekt fläsk och korv jag såg i almanackan att det var fettisdag först den 28 februari och vi tyckte det var länge att vänta med bruna börnorna tills dess för vi var ju sugna nu på stört så vi hade en egen fetmåndag jag och Tommy för  det var ju inte ens tisdag.Vi kommer nog att äta Bruna börnor även på den rätta fettisdagen oxå och då får nog Tommy en semla oxå det fick han inte i går.

     

Tisdag i dag oj, vilken strålande dag det varit lite kyligt på morgonen med -12 men solen värmer allt en del för det var bara -5 ett tag på em. Och så fort solen går ner så blir det kyligare. Det var så vackert när man tittade ut solen sken över sjön och Lillholmen , men tyvärr så är Tommy lite krasslig han verkar ha fått någon släng av influensa eller dylikt och vi som trodde den var överstökad och smittan var borta men tydligen inte.Han hostar, nyser och väldigt ont i  lederna och feber för han fryser en del och det brukar han inte göra normalt. Och alla vet väl hur dåliga karlar blir vid förkylning rätt så nära döden verkar det som.  Vi får väl se om jag åker på det oxå hoppas inte....

Jag har lagat en pastagratäng  med bogfläsk, lök, vitlök, paprika och kantareller med en ostsås över och gratinerade den i ugnen  och en sallad till med sjögräsnudlar, sockerärtor, gröna ärtor, morötter och paprika och så en dressing med soja, fisksås, vitlök,pressad lime och honung. Sjögräsnudlar är väldigt gott till sallad och det är som en annorlunda konsistens prova gärna och dom är helt genomskinliga. Nu blir det inte mer måste vara klar till Farmen.


     


Vi har börjat dricka snaps varje dag numera och det är inte vanlig snaps utan "guldmjölk" med en massa grejer i mjölk, gurkmeja, kardemumma, honung, vaniljessens, kokos, svartpeppear, cayennepeppar mm. Tydligen en riktig hälsodryck bra för mycket ledvärk  mm


 




Nu är   uppe 7 timmar och 24 minuter och nu märks det tydligt att det är ljusare

Presentation


En blogg som handlar om mig min familj och mest matlagning

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards